Fórum Root.cz

Práce => Studium a uplatnění => Téma založeno: Coffei 07. 08. 2023, 11:46:10

Název: Jak funguje remote práce v zahraničí?
Přispěvatel: Coffei 07. 08. 2023, 11:46:10
Ahoj,

přemýšlím o full remote práci pro zahraniční firmu (konkrétně ještě nevím, ale co tak sleduju nabídky jsou spíš mimo EU) a přemýšlím jak je toto právně nejlíp ošetřit. Nevím jestli OSVČ (co jsem četl, tak mi ale přijde že to je švarc, i když je to pro zahraniční firmu) nebo zaměstnanec (to mi zase přijde zvláštní být zaměstnanec takhle na dálku).

Zajímá mě to hlavně z hlediska danění a potom taky z hlediska zdravotního pojištění.

Co jsem zatím četl, tak nejreálnější vidím nechat se klasicky zaměstnat, ale pak je blbý že daňové přiznání musím podávat v obou zemích (hlavně jak to budu řešit někde v UK/US na dálku?). Co se zdravotního pojištění týče jsem četl to, že to následuje práci a není tak důležité kde člověk bydlí. Nojo, ale já chci být pojištěný tam kde bydlím :)

 Má s tímto někdo zkušenosti?
Název: Re:Jak funguje remote práce v zahraničí?
Přispěvatel: MalyTomi 07. 08. 2023, 11:57:09
Zahranicne firmy jedine zivnost, danove si riesis ty, teda aj zdravotka, odvody atd...
Svarc by bol, ak by si mal zivnost a sedel v ich kancelarii, pouzival ich pocitac, teda ako kedy si bol ich zamestnanec.
Název: Re:Jak funguje remote práce v zahraničí?
Přispěvatel: jjrsk 07. 08. 2023, 12:32:54
Na to ze budes zamestnanec mimo EU prakticky zapomen. Zadna firma te takto nezamestna, jednoduse proto, ze by ji vznikla povinost komunikovat s nasimy urady a resit nasi legislativu a mit tu(nebo minimalne v EU) pobocku. Musel by ses tam prestehovat.

Muzes takto fungovat na zivnost/firmu, jen pocitej s tim, ze jakozto zivnostnik pak budes mit o dost slozitejsi byrokracii (u firem je to +- totez).
Název: Re:Jak funguje remote práce v zahraničí?
Přispěvatel: Coffei 07. 08. 2023, 14:25:23
Dík a máte s tím osobní zkušenosti? Všude totiž čtu, že švarc systém je to i když pracuješ přes hranice. Přece jenom zaměstnaneckému poměru se to dost podobá - pracuješ dle zadání firmy, která tě kontroluje a často ti i poskytne HW, jediný rozdíl je ten, že nepracuješ u něj ale doma. Často se ale články na toto téma věnují lidem, kteří do zahraničí fyzicky dojíždí nějakou práci dělat, přímo k remote práci jsem nic nenašel.

Pokud by to šlo jak píše MalyTomi, tak by to byl za mě ideál.
Název: Re:Jak funguje remote práce v zahraničí?
Přispěvatel: Lord_Pitzbudka 07. 08. 2023, 14:29:22
U nas se po zjisteni toho opruzu se zamestnanci na homeofficu v zahranici (taky k tomu nase HR/právnici dosli relativne pozde) prechazelo na ico . a vim, ze jsme nebyli jediní.
Název: Re:Jak funguje remote práce v zahraničí?
Přispěvatel: MalyTomi 07. 08. 2023, 21:26:59
Mimo EU nemam skusenosti, ale niekolko rokov som pracoval zo Slovenska pre cesku firmu. No, nenazyval by som to priamo svarc, ale robil som len pre nich, dali mi notas, licencie na sw, ktory pouzivali, pristup cez vpn... cize ako keby som bol zamestnanec, ale nemal som ziadnu exkluzivitu, mohol som pracovat aj pre dalsie firmy.
Ono je to v reale tak, ze ak ta nikto nebonzne a nesnazis sa nejako obabrat financak, tak svarc nikto riesit nebude. A ak by nahodou to zacali riesit (dost nepravdepodobne), tak problem ma jak firma, tak aj ty. Cize firmy sa to snazia urobit tak, aby to papierovo bolo ako bezna externa zakazka.
Název: Re:Jak funguje remote práce v zahraničí?
Přispěvatel: Mlocik97 07. 08. 2023, 21:56:53
Citace
Co se zdravotního pojištění týče jsem četl to, že to následuje práci a není tak důležité kde člověk bydlí. Nojo, ale já chci být pojištěný tam kde bydlím

Neviem ako je to mimo EÚ ale v rámci EÚ je formulár k prenosnému dokumentu A1, ktorý keď vypíšeš, tak ti potom poistenie bude platiť aj v zemi trvalého bydliska aj v zemi výkonu práce (tzv. prepoistenie).

V rámci EÚ je práca v pohode, mimo EÚ by som nešiel, to je len šialenosť s papiermi a živnosť vyložene nutná, potom riešiš dane a odvody, poistenie, a všetko ostatné sám (prípadne cez agentúru, ale tie ťa viac okradnú než pomôžu).
Název: Re:Jak funguje remote práce v zahraničí?
Přispěvatel: thisisroot 08. 08. 2023, 01:07:42
Pokud chceš spolupracovat se zahraniční firmou, tak za mne, jedině na OSVČ, případně s.r.o. (za pár kaček si můžeš založit firmu i v USA svépomocí online, pokud by to mělo pro tebe výhody). Dělal jsem takhle v průběhu let remote Lx support pro 3 firmy (US, CH, CZ). Musíš to chápat spíše jako vztah dodavatel-zákazník, než jako zaměstnání. Upřímně nevím jak to je se švarcem, ale já měl vždy své vybavení od PC po kávu 🙂 Všechno jsem si platil z toho co jsem firmě vyfakturoval, tedy soc zdrav pojištění, nemocenskou a další náklady tady v ČR.

S danými společnostmi jsem měl vždy něco jako Service Agreement, kde se píše co po tobě chtějí, kdy to máš dodat, co se stane když to nedodáš, kdy ti budou platit atd. a Bilateral Agreement, kde byla další ustanovení ohledně volna, konkurenční doložka, vystupování směrem k zákazníkům společnosti apod.

Jak tady ale píšou jiní, švarc by to podle mne byl až když by jsi začal používat jejich PC, kancl nebo cokoliv jiného. Někdy jsou ale speciální případy, kdy ti i jako OSVČ musí dát PC, protože to tak chce zákazník (např. kvůli security politikám).
Název: Re:Jak funguje remote práce v zahraničí?
Přispěvatel: mr.rubik 08. 08. 2023, 10:12:01
Zamestnaneckej pomer ti podle me zadna zahranicni firma neumozni. Nevim, jestli treba v US vubec nejakej "zamestnaneckej pomer" ve smyslu, jak to zname v CR, maji... Mozna, ze ti nekde daji dovolenou nebo akcie.

Co se dani tyce, normalne si zalozis ICO v CR, danis podle platnych zakonu v CR (tj. soc., zdrav., vydajovy pausal 60% nebo pausalni dan - to je na tobe).

Jedina vec, na kterou je potreba dat pozor je DPH. Kdyz v CR presahnes 2M rocne, musis se (tusim) do 30 dni od faktury, ktera ten limit prekracuje, stat platcem DPH. Kdyz mas ceskeho odberatele, resi se to tak, ze jim nauctujes 21% navic, zaplatis DPH a oni si to nechaji vratit od statu.

Problem je, ze zahranicni firma nehodla resit nejaky vratky z CR. Tudiz je to zakonem upraveny tak, ze kdyz fakturujes mimo EU, nemusis delat nic, jen musis v danovym priznani jasne vyznacit (napsat do poznamky), ze prijem ten a ten pochazi ze zemi mimo EU. Mne to takhle beze zbytku uznali.

Pokud fakturujes mimo CR, ale do EU, musis se stat "identifikovanou osobou" (vygoogli si) do 15 dnu od plneni v zahranici. Zaroven musis na fakture mit DIC (VATIN) subjektu, kterymu fakturujes.

Jinak samozrejme se vyplati mit vsechno v poradku, ukladat si faktury... Ja si dokonce s pani z FU nekolikrat volal a na nejaky konkretni veci se primo ptal. Nemel jsem s danovym priznani nejmensi problem.

Jak je to se zakladanim zivnosti v zahranici nevim, zkoumal jsem trochu zakladani firmy na Kypru, nasel jsem na to nejakou agenturu (ktery ale asi moc neduveruju) a i tak mi to prislo uz docela zregulovany. Rekl bych, ze se to vyplati pokud:

1. Zalozeni firmy na Kypru stoji par kacek a je to par kliknuti na internetu bez dalsich buzeraci (coz mi prijde, ze neni)
Nebo
2. Jsi vetsi firma, pro kterou je rozdil v danich hodne znatelny a mas financniho experta, kterej ti to zaridi/vybeha.
Název: Re:Jak funguje remote práce v zahraničí?
Přispěvatel: alfi 08. 08. 2023, 13:08:25
Živnost a odvody z ní má smysl mít tam, kde reálně bydlíš - tj. nejspíš ČR? (pozor na pobyt v jiné zemi nad polovinu roku a daňový domicil). Základní pravidla nastudovat na www.jakpodnikat.cz, identifikovaná osoba k DPH za příjem/poskytování služeb už tady je https://www.jakpodnikat.cz/identifikovana-osoba-k-dph.php, doporučuju pořídit účetní, která zahraniční DPH zná. Švarcsystému nejlépe se vyhnout prací na vlastním HW, vynecháním firemního emailu, fakturováním různých částek (tj. ne každý měsíc stejná) a hlavně fakturováním i někomu dalšímu - najít pár menších zakázek jinde :)
Název: Re:Jak funguje remote práce v zahraničí?
Přispěvatel: Petr Branik 08. 08. 2023, 14:01:26
Zamestnaneckej pomer ti podle me zadna zahranicni firma neumozni. Nevim, jestli treba v US vubec nejakej "zamestnaneckej pomer" ve smyslu, jak to zname v CR, maji... Mozna, ze ti nekde daji dovolenou nebo akcie.

V US samozrejme zamestnanecky pomer existuje akorat ve vetsine statu jsou ty zakony hodne flexibilni (treba zadna vypovedni lhuta, takze sice nejsi chranenej ale umoznuje ti to zmenit praci ze dne na den coz se realne deje).
Dostat zamestnanecky pomer v US kdyz bydlis v CR a nejsi US citizen je sice teoreticky mozne, ale zadne firme za to nebudes stat.
Název: Re:Jak funguje remote práce v zahraničí?
Přispěvatel: lojdr 09. 08. 2023, 12:13:58
... Ja si dokonce s pani z FU nekolikrat volal a na nejaky konkretni veci se primo ptal. Nemel jsem s danovym priznani nejmensi problem. ...
Tak tohle závidím. Já když skrz příjmy ze zahraničí volal na svůj FÚ, tak mi paní řekla, že na mě nemá čas, že si mám zeptat daňového poradce.

Jinak tu asi vše podstatné už zaznělo. V EU to je relativně jednoduché, mimo EU asi budeš potřebovat pracovní povolení, ohledně daní je potřeba vědět, jestli má ČR s danou zemí uzavřenu smlouvu o zamezení dvojího zdanění (ale u "civilizovaného světa" to jsou snad všechny).
Ohledně zdravotního pojištění. Zdravotně pojištěn můžeš být jen v jedné zemi. To co tu bylo zmíněno, že můžeš využívat zdravotnictví v obou zemích... To platí jen pro přeshraniční pracovníky, tzn. ty, co každý den/týdně dojíždí do domovského státu (nebo to tvrdí - zase záleží na pojišťovně). Když jsem dělal na Slovensku, tak to nebyl problém, ale v UK, nebo Irsku to samozřejmě nešlo.
Název: Re:Jak funguje remote práce v zahraničí?
Přispěvatel: pruzkumbojem 09. 08. 2023, 14:47:38
volat o radu na FU? (jeste hur cist nejakej web clanek od expert presne o problematice jako je tohle)
s necim komplikovanejsim, treba ohledne dvojiteho zdani se Svycarskem, nedejboze s nejakou komplexnosti ohledne jine smlouvy pro dny onsite?

kdyz ucetni neco odevzdava v runych mestkych castech, uzpusobuje to "tamnim zvyklostem".
ti lidi jsou levni, tudiz jen obcas ochotni, nepostizetelny za jakoukoli chybu, v horsim pripade ten ten nasrany enbo namotivovani poskodit.

zavolat pani na FU, to fakt nelze doporucit nebo na pravidovosti a korektnosti te odpovedi zaviset.
Název: Re:Jak funguje remote práce v zahraničí?
Přispěvatel: al.da 13. 08. 2023, 19:40:32
Pokud chce pracovat jako zaměstnanec v zahraniční firmy v EU ma to taky svoje uskali:
remote muses pracovat v zemi kde firma sidli, nebo ma pobočky ale pokud by jsi chtěl dlouhodobě dělat remote v jine zemi firma s tím bude mít problem z daňových hledisek
Nejjednodušší je dělat pres Sro nebo fyzickou osobu a umbrella společnost, neboť Velke korporace se většinou nebavi s jednotlivci ....
Název: Re:Jak funguje remote práce v zahraničí?
Přispěvatel: Mals1223 10. 10. 2023, 11:50:15
Pokud chceš spolupracovat se zahraniční firmou, tak za mne, jedině na OSVČ, případně s.r.o. (za pár kaček si můžeš založit firmu i v USA svépomocí online, pokud by to mělo pro tebe výhody). Dělal jsem takhle v průběhu let remote Lx support pro 3 firmy (US, CH, CZ). Musíš to chápat spíše jako vztah dodavatel-zákazník, než jako zaměstnání. Upřímně nevím jak to je se švarcem, ale já měl vždy své vybavení od PC po kávu 🙂 Všechno jsem si platil z toho co jsem firmě vyfakturoval, tedy soc zdrav pojištění, nemocenskou a další náklady tady v ČR.

S danými společnostmi jsem měl vždy něco jako Service Agreement, kde se píše co po tobě chtějí, kdy to máš dodat, co se stane když to nedodáš, kdy ti budou platit atd. a Bilateral Agreement, kde byla další ustanovení ohledně volna, konkurenční doložka, vystupování směrem k zákazníkům společnosti apod.

Jak tady ale píšou jiní, švarc by to podle mne byl až když by jsi začal používat jejich PC, kancl nebo cokoliv jiného. Někdy jsou ale speciální případy, kdy ti i jako OSVČ musí dát PC, protože to tak chce zákazník (např. kvůli security politikám).
Mám také zkušenosti s prací jako vzdálená podpora Lx pro několik zahraničních společností. Ve všech případech jsem pracoval na základě servisní smlouvy. Ve smlouvě byly specifikovány všechny podrobnosti spolupráce, včetně rozsahu práce, termínů, platebních a dalších podmínek.