Fórum Root.cz
Ostatní => Odkladiště => Téma založeno: Honza1Ubuntu 29. 06. 2023, 20:06:16
-
Zdravim
V poslednich letech se zlepsuje efektivita solarnich panelu a baterek, a take klesa cena. Proto je moznost, ze by byl (alespon v ramci navrhnuti) realizovatelny jeden muj prez 20 let stary plan-sen. Jedna se o elektrokolo, ale na solarni pohon, ktere by bylo vyuzitelne pro zejmena letni cestovani (v zime to bude horsi).
Samotne kolo by melo mit nejake misto na tasky, batoh a hlavne strechu, ktera by byla pokryta solarni folii - solarnimi panely (tj. velka plocha) Protoze intenzita svetla se ruzni podle pocasi a denni doby, soucasti by byla i baterie (tak jako u normalnich elektrokol). Strecha resop. kapota by zaroven chranila pred destem (to i v prubehu kempovani).
Idealni by bylo, aby alespon v dlouhych letnich dnech, kdy je malo oblacnosti, mohlo solarni elektrokolo jet nonstop alespon 30 km/h po rovine bez nutnosti slapani (rekneme za predpokladu, ze clovek plus zavazadla ma dohromady 100 kg, v CR nebo v Polsku v oblasti, kde je rovina, Slunce je 12+ hodin nad obzorem a oblacnost je minimalni). V pripade vetsi oblacnosti, deste, nebo obdobi s kratsimi dny by se musely udelat zastavky na dobijeni. Stejne tak do kopce bude na lehci prevod rychlost vyrazne nizsi, pri jizne z kopce by bylo naopak mozne castecne dobijet.
Co si o tom myslite ? Je mozne neco takoveho realizovat a kolik by to mohlo stat ? Nebo je to spise nerealizovatelne, popripade se musi zmenit navrhovane parametry ?
-
http://www.arachne.cz/
https://www.thesuntrip.com/
a další odkazy které vyklikáš a najdeš podle klíčových slov co na těch webech píšou
-
Jenda
Druhy web je ve Francouzstine, coz uplne neovladam (vubec), nicmene existuje google prekladac a weby primo v Anglictine. Na obrazcich je strecha se solarnimi panely pouza vodorovna, tj. neefektivnejsi, kdyz je Slunce hodne vysoko nad obzorem. Nebyla by lepsi kapota tvarovana do elipsoidu ? Lepsi efektivita, kdyz neni Slunec blizko nadhlavniku, ale zvysi se odpor vzduchu.
-
Ten druhý web má nahoře přepínání mezi angličtinou a francouzštinou.
A je tam odkaz na hezkou fotogalerii https://www.thesuntrip.com/en/the-most-incredible-solar-bikes/
A na prvním odkaze je M. Polák, jeden ze zakladatelů Pirátské strany - klidně ho můžeš zkusit kontaktovat a získat nějaké rady a zkušenosti. https://wiki.pirati.cz/lide/michael_polak
-
Mohlo by to být funkční, ale obávám se velkého vlivu větru, zejména nárazového.
-
Takovej Jan Tleskač by to postavil rovnou i lítací!
Mohlo by to být funkční, ale obávám se velkého vlivu větru, zejména nárazového.
Proto by to rozhodně mělo být litací! Přímo si to o to říká!
-
To nebude složité odhadnout.
Vemte elektrokolo, kapacitu baterie a jeho dojezd. Tím získáte spotřebu energie na ujetou vzdálenost.
Pak se podívejte, kolik energie dokáže vyrobit solární elektrárna na metr čtvereční panelů v období a místě, ve kterém byste si představoval jezdit.
Když to pak zkombinujete s plochou panelů na kole, měla by vám vyjít rychlost, jakou to bude schopno průměrně jet.
Osobně tipuji, že to nemá smysl. Ale počítat to nebudu.
To už více věřím tomu, že solární panel (s baterií) může pomoci při šlapání; třeba do kopce. Ale pořád to stát za tu zvýšenou hmotnost, vyšší těžiště a větší odpor vzduchu.
A kolik to bude stát? Cena za materiál bude zanedbatelná, protože to budou vyšší stovky hodin práce. Ale když práci vynechám, protože to děláte z nadšení, tak to bude elektrokolo + ty panely (si dohledejte sám) + konstrukce, na které to bude.
V každém případě se nenechte odradit skeptiky, jako jsem já, a s chutí do toho.
-
jak moc je sehnatelny ohybaci solarni panel a jakou ma cenu?
ja bych to videl tak, ze nejvetsi energetickou hustotu ma furt benzin, u nas po meste jezdi chlap na kole s pidi spalovacim motorem. do nejakeho objemu nepotrebuje technickou a krasne mu to fici na petku benzinu.
-
Napadla mě varianta, že by panely a baterie nebyly na samotném kole, ale na přívěsu.
-
Napadla mě varianta, že by panely a baterie nebyly na samotném kole, ale na přívěsu.
to uz by mohl mit bezne kolo a elektro pohaneny prives co by kolo tlacil.
-
Napadla mě varianta, že by panely a baterie nebyly na samotném kole, ale na přívěsu.
to uz by mohl mit bezne kolo a elektro pohaneny prives co by kolo tlacil.
Vymýšlíte už vymyšlené :)
(https://www.thesuntrip.com/wp-content/uploads/2020/05/mickael-joguet-2018.jpg)
-
Sinuhet
Vyssi stovky hodin prace ? To je jak bakalarka s tezsim tematem. Pro vetsinu studentu jsou vyssi stovky hodin prace tak na diplomku. Ja teda do diplomky dal hodne a zadani bylo tezke, celkem 3500-4000 hodin prace jsem do toho dal. Tyden ma 168 hodin. Ale ve volnem case se k tomu clovek dostane jen na rekneme na par hodin tydne max 15. Takze by to stavel stad pul roku. To je premrstene.
Material, tam ta cena vychazi k 100 k, ale muze to byt i mene.
S baterii okolo 600 Wh (baterie za cca 500 Eur) po rovine 80 kg clovek ma dojezd cca 110 km a do kopce okolo 55 km (uvadi tam stredni asistenci, takze asi to i bude se slapanim). I kdyz to bude bez slapani, tak kapacita baterie je okolo 2 MJ, to je 22-25 kJ na kilometr. Pri rychlosti 30 km/h je to 1 km za 120 s a tedy vykon motoru 200 W (Vypoctene hodnoty trochu navyseny oproti presnemu cislu). S vetsim poctem zavazadel nebo i privesem bude a se strechou bude portreba 300-400 W pro 30 km/h na rovine.
Jaky potrebujeme vykon pro urcitou rychlost ? Sila valiveho odporu linearne roste jen s hmotnosti a nezavisi na rychlosti (zjednodusene). Potrebny vykon roste s prvni mocninou rychlosti. Sila odporu vzduchu roste z sruhou mocninou rychlosti a pozadovany vykon pro prekonani roste se 3. mocninou rychlosti.
Vykon solarniho panelu je okolo 200 W/m2 co jsem se koukal, 250 W za standardnich testovacich podminek, casto v realu to bude i pod 200 W. To znamena, ze je potreba plocha 2 m2, pak by to melo ve slunecnem dni stacit. Ale pro jistotu je lepsi plocha 3 m2 (s privesem muze byt i vice).
-
Jen nezapomeň, že pokud by to mělo jezdit 30km/h a bez šlapání, tak to potřebuje registraci, SPZ a pojištění.
Bez toho jen dopomoc ke šlapání (třeba i 99% z celkového výkonu) s limitem 25 km/h.
-
Sinuhet
Vyssi stovky hodin prace ? To je jak bakalarka s tezsim tematem. Pro vetsinu studentu jsou vyssi stovky hodin prace tak na diplomku. Ja teda do diplomky dal hodne a zadani bylo tezke, celkem 3500-4000 hodin prace jsem do toho dal. Tyden ma 168 hodin. Ale ve volnem case se k tomu clovek dostane jen na rekneme na par hodin tydne max 15. Takze by to stavel stad pul roku. To je premrstene.
Material, tam ta cena vychazi k 100 k, ale muze to byt i mene.
S baterii okolo 600 Wh (baterie za cca 500 Eur) po rovine 80 kg clovek ma dojezd cca 110 km a do kopce okolo 55 km (uvadi tam stredni asistenci, takze asi to i bude se slapanim). I kdyz to bude bez slapani, tak kapacita baterie je okolo 2 MJ, to je 22-25 kJ na kilometr. Pri rychlosti 30 km/h je to 1 km za 120 s a tedy vykon motoru 200 W (Vypoctene hodnoty trochu navyseny oproti presnemu cislu). S vetsim poctem zavazadel nebo i privesem bude a se strechou bude portreba 300-400 W pro 30 km/h na rovine.
Jaky potrebujeme vykon pro urcitou rychlost ? Sila valiveho odporu linearne roste jen s hmotnosti a nezavisi na rychlosti (zjednodusene). Potrebny vykon roste s prvni mocninou rychlosti. Sila odporu vzduchu roste z sruhou mocninou rychlosti a pozadovany vykon pro prekonani roste se 3. mocninou rychlosti.
Vykon solarniho panelu je okolo 200 W/m2 co jsem se koukal, 250 W za standardnich testovacich podminek, casto v realu to bude i pod 200 W. To znamena, ze je potreba plocha 2 m2, pak by to melo ve slunecnem dni stacit. Ale pro jistotu je lepsi plocha 3 m2 (s privesem muze byt i vice).
To je snad lepší místo kola stavět rikšu s přívěsem, ne???
-
To je snad lepší místo kola stavět rikšu s přívěsem, ne???
Jan Tleskač by nikdy nestavěl žádnou rikšu a když, tak jedině lítací!
BTW, když začneš stavět Rikšu, tak už rovnou můžeš stavět elektroauto a když už stavíš elektroauto, tak rovnou můžeš stavět elektroletadlo a když stavíš elektroletadlo, můžeš začít stavět elektroraketu...
IMHO je to celé totální blbost.
A tohle je taky slušná blbost:
(https://www.thesuntrip.com/wp-content/uploads/2020/05/mickael-joguet-2018.jpg)
Na kole jsi pomalej a takhle budeš i velkej, asi jako dva kolom*di vedle sebe a dva kolom*di vedle sebe jsou na přeshubu. Takže buď tě sejme kamion nebo hulibrk z přepravní firmy, nebo tě úplně jinak sejmou policajti. Nejpozději, až budeš objíždět díru v naší krásné silnici nebo bábu na jiném elektrokole.
BTW, týpek na fotce má pohon v zadním kole vozíku. Kdo někdy couval s přívěsem ví, co připojený vozík umí dělat.
Pohon by tak byl lepší středový nebo v "prostředním" kole, protože pohon v předním kole je pekelně neefektivní.
-
To nebude složité odhadnout.
Vemte elektrokolo, kapacitu baterie a jeho dojezd. Tím získáte spotřebu energie na ujetou vzdálenost.
Dojezd elektrokola je úplné hausnumero, protože při jakém je to přišlapávání a při jaké rychlosti (aerodynamický odpor stoupá se čtvercem rychlosti a někde mezi 20-30 km/h už dominuje). Mnohem lepší je změřit si svůj výkon (což se dá pro čas do hodiny řešit jízdou do dlouhého kopce, pro delší už by byl potřeba power meter) nebo si ho odhadnout / přečíst si že mírně trénovaný člověk dokáže několik hodin šlapat tak 150W když se hodně snaží a hurá, máme číslo.
Pokud chce cestovat normálně v civilizaci, tak bych se vykašlal na panely a vzal normální elektrokolo a nabíječku s co největším výkonem (klidně 1kW) a dobíjel ze zásuvek cestou. Například mnohé benzínky, kde je vevnitř „posezení se stolečkama“, mají u těchto stolečků zásuvky.
Baterky už mají dneska v pohodě 1kWh, to mu při přípomoci stylem „elektricky se dodá stejný výkon jako šlape“ snad vydrží celý den.
-
Z kvalitního panelu 120x60 cm lze za slunečného dne získávat i přes 100W.
Takže pokud máte jeden panel nad sebou a druhý na přívěsu, vejdete se na silnici v pohodě, jedete už zadarmo, bez výdeje vlastní energie a bez odběru ze záložní baterie, spíš ještě dobíjíte rezervu na případné kopce nebo na odpoledne, až bude slunce níž.
Já sám bych do toho nešel, ale jako mrtvý směr vývoje to nevidím. Hlavně pokud bych chtěl být během cesty někde na jih od ČR nezávislý na dostupnosti zásuvek.
-
Máš představu kolik těch panelů byst tam musel mít aby to jelo i jindy než v poledne o letním slunovratu za úplně jasného počasí? Tady nějaká inspirace, tam se dají ty panely v podstatě neomezeně přidávat :-)
https://youtu.be/7EyRqQhuwio?t=637
-
nemuzu moc kritizovat, taky jsem vyzrane prase.
ale lidem by nejvic prospelo normalne slapat na kole a ziskat fyzicku.
-
Jenda
To je prave to, sila valiveho odporu se prakticky nemeni, odporova sila vzduchu roste s hruhou mocninou rychlosti, vysledna sila je soucet techto dvou sil. Pozadovany vykon je sila krat rychlost, tedy pozadovany vykon resp. odber z baterie roste s 3. mocninou rychosti (cas vydrze je umerny s 1/v3 a dojezdova vzdalenost jako 1/v2) velmi hruby odhad.
Benzinky pri ceste jsou pomerne casto, mezi nimi je vzdalenost mensi nez 100 km. Nevim jak na jihu Evropy, ale ve stredni Evrope a dal na sever tam byva posezeni, kde jsou u stolu i zasuvky. Dobre, pokud si dobiju a pouziju notas, tak OK, ale nabijet si tam elektrokolo mi pride uz trochu podivne. Dobre, dam si tam kafe, ale stejne (a navic se to cele prodrazi).
Tomas-T
Diky moc, ze jsi do dizkuze vnesl uplne nove poznatky, o kterych jsem vubec nevedel. Zejmena, ze se kona zavod elektrokol, a taky ze jeden ze zakladatelu Piratske strany se toho zucastnil. Aby to bylo legislativne spravne, tak pohon bude formalne jen do 25 km/h a jako vypomoc pri slapani. Konec koncu, kdo to bude kontrolovat, jak velka cast je vypomoc a jak rychle to pojede. Panel by se dal pouzit i zakriveny a 200x60 cm plus podobna velikost na prives. To uz by snad za jasneho dne a ne v zime ci na podzim melo stacit.
alex6bbc
Ale tak clovek take na tom kole muze slapat, aby nepribiral na vaze. Ale clovek uz starne a se zavazadly toho taky ujede min. S pohonem ale muze zdolat pomerne velkou vzdalenost, i 400 km denne.
V Nemecku, Rakousku, Dansku, Holandsku je vyborna sit cyklostezek, v Polsku vice silnic s malym provozem. Ale co jsem kdysi cestoval Italii, tak tam je to v pripade cestovani na volno obecne slozitejsi, nedoporucuji. Francie a Svycarsko jsou na tom o neco lip. Ve Finsku, Svedsku, Norsku kempovani OK, ale zase to Slunce sviti poradne jen kveten-cervenec. Spanelsko neznam a Balkanu resp. jiho-vychodu EU se radeji vyhnu.
CPU
Ty budes zase nejaky ten trotl, co umyslne provokuje a nabourava slusnou dizkuzi. Mimochodem elektro-auta uz jsou. Ale vzhledem k mnozstvi potrebne energie je solarni pohon skutecny nesmysl. Elektroletadlo a elektro-raketa, tam je ta nesmyslnost zrejma. Mozna budes stejny uzivatel jako GPU, co tu trollil pred mesici. Asi si na tebe Petr K bude muset posvitit.
-
Trochu mimo tema
Pred nekolika lety mi take jeden spoluzak z vejsky vykladal, jak jeho znamy pouziva nejaky specialni a ne prilis znamy typ vysoko-kapacitni baterky, a postavil si kolo s vykonem az 2 kW a rychlosti 100 km/h. Samozrejme nelegalne, a musi koukat, zdali je nejaka podezrela Oktavka pobliz. Ale kolo v akci jsem na vlastni oci nevidel. Konkretni jmena znam, ale neprozrazuji. Je to temer pred 10 lety.
Je ale vubec neco takoveho realne ?
-
Trochu mimo tema
Pred nekolika lety mi take jeden spoluzak z vejsky vykladal, jak jeho znamy pouziva nejaky specialni a ne prilis znamy typ vysoko-kapacitni baterky, a postavil si kolo s vykonem az 2 kW a rychlosti 100 km/h. Samozrejme nelegalne, a musi koukat, zdali je nejaka podezrela Oktavka pobliz. Ale kolo v akci jsem na vlastni oci nevidel. Konkretni jmena znam, ale neprozrazuji. Je to temer pred 10 lety.
Je ale vubec neco takoveho realne ?
Úplně v pohodě, soused má samostavbu 2.5kW, maximálku neznám, ale jezdí to fakt rychle. První verzi si postavil s pohonem v předním kole a po pár jízdách si slušně nabil hubu, protože mu to vyskočilo z vidlice. Užil si i nějaké hořlavé okamžiky. Má na tom přidrátovaný 3 akumulátory, jeden na rámu a dva na nosiči. Já bych na to teda nesed.
-
Aby to bylo legislativne spravne, tak pohon bude formalne jen do 25 km/h a jako vypomoc pri slapani. Konec koncu, kdo to bude kontrolovat, jak velka cast je vypomoc a jak rychle to pojede.
Jen pro info, v Germanii to kontroluji, maji s sebou valce na mereni. Sankce jsou stejne jako za vozidlo nezpusobile provozu na PozKom (neprilis prekvapive).
-
Aby to bylo legislativne spravne, tak pohon bude formalne jen do 25 km/h a jako vypomoc pri slapani. Konec koncu, kdo to bude kontrolovat, jak velka cast je vypomoc a jak rychle to pojede.
Jen pro info, v Germanii to kontroluji, maji s sebou valce na mereni. Sankce jsou stejne jako za vozidlo nezpusobile provozu na PozKom (neprilis prekvapive).
udelal bych tem nejakou pojistku, kdyz jedu mam ji zastrcenou a ficim, vidim policajty, pojistku schovam a jede to max 25 kmh :-)
-
Aby to bylo legislativne spravne, tak pohon bude formalne jen do 25 km/h a jako vypomoc pri slapani. Konec koncu, kdo to bude kontrolovat, jak velka cast je vypomoc a jak rychle to pojede.
Jen pro info, v Germanii to kontroluji, maji s sebou valce na mereni. Sankce jsou stejne jako za vozidlo nezpusobile provozu na PozKom (neprilis prekvapive).
udelal bych tem nejakou pojistku, kdyz jedu mam ji zastrcenou a ficim, vidim policajty, pojistku schovam a jede to max 25 kmh :-)
Však to se normálně prodává, vypínač omezovače. Přepíná se to čudlíkem na cyklopočítači.
-
Ja vam teda nevim, ale na normalnim slapacim kole mam namereny top speed kolem 70(to uz sem se trochu bal, ze se neco rozpadne), samozjreme to byl slusny kopecek. Ale vic nez 25 uslape po rovince snad kdokoli ne? 25 je takovy to vyletni tempo po par kouscich, kdy si clovek neni tak uplne jistej jestli jede nebo leti.
Takze resit, jestli kolo s elektromotorem jede po silnici 30 nebo 50 je uplne mimo. Neco jinyho jsou vsemozny vehykly, se kterema se lidi cpou na chodniky, ale 50tka na kole neni zadna nedosazitelna hyperrychlost.
-
Osobně si myslím, že není ani tak problém kolik to jede, ale kde. Však auto taky jede klidně 200km, ale legálně lze na pozemní komunikaci jen 130km/h, alespoň u nás. Si vlastně říkám, jestli za auta bez omezovačů nevděčíme němcům s jejich dálnicema, jinak by asi nebyl důvod to neomezit.
50km/h není žádná rychlost, to jezdím i na koni rychleji.
Jsem pro povinné helmy cyklistů a snad i pro to povinné ručení (to by bylo fakt pár korun), pokud se chtějí pohybovat po komunikacích. Kdo nemá helmu, nemá na veřejné komunikaci co dělat, protože jakákoliv nehoda zavání obrovským průserem, za který bude někdo popotahován.
-
Tipy na zjednodusenie a zlacnenie konstrukcie:
- privesny vozik moze mat aj dve kolesa (taketo sa daju zakupit relativne lacno)
- panely na voziku mozu byt aj dva v tvare striesky - vyhoda rano a vecer, panel na samotnom bicykli by nemusel byt potrebny vobec, ak sa cez den nabije dostatocna kapacita baterii
- moznost naklopenia panelu by dovolila v pripade zastavky (napr. na obed) dobitie baterii v najvyhodnejsom uhle
- pohon bud zadne koleso bicykla alebo na voziku - obe riesenia maju svoje pre a proti hlavne v potrebnom rozsahu uprav na bicykli
-
marwyn
Tak aspon mam potvrzene, ze vykon v radu rychlovarne konvice (+self-made) je mozny, neni to jen historka. Od doby, kdy jsem to slysel, uz se vlastnosti a cena baterek navic pohnuly. 100 km/h by se tim vytahnout dalo, minimalne z kopce. Ale pripominam, ze u vyssi rychlosti dominuje odpor vzduchu a pozadovany prikon roste z treti mocninou rychlosti. U obycejneho kola stabilita, brzdeni a nebo pad pri 100 km/h si radeji nepredstavovat.
jauznevimco
Tak to jsem nevedel, ze se kontroluje i toto. Predpokladam, ze soucasti sankci bude i zabaveni vozidla, to je problem.
jjrsk
Pred vice nez 20 lety jsem na kole jezdil hodne, ted uz tolik ne. Zkousel jsem, kolik dokazu ujet za den i jakou nejvyssi rychlost vytahnu z kopce. Problem je, ze pri vyssi rychlosti dominuje odpor vzduchu (odporova sila roste z kvadratem a pozadovsany vykon se 3. mocninou rychlosti). JIzda z kopce na rychlosti prida, ale v CR nejsou dostatecne prikre a zaroven rovne kopce po dostatecnou vzdalenost. A dalsim problemem bylo, ze nad 60-65 km/h uz se slapky i na nejtezsi prevod protacely tak rychle, ze jsem zabrat nedokazal. Prekrocit 50 km/h, to se mi podarilo na kazdem mensim kopci a temer kazdy den. Jednou se mi to tesne podarilo po rovine. Prekroceni 60 km/h, tam uz byl potreba dostatecne strmy, dlouhy a dostatecne rovny kopec, uz jsem nestihal zabrat. Podarilo se to jen obcas. Nad 65 km/h se mi podarilo dosahnout tam, kde je klesani 10-12 %, to bylo ji jednou za nekolik mesicu. Muj absolutni rekord je 68 km/h, o 70 km/h jsem se pokousel a nikdy se to nepovedlo. Jednalo se o normalni slapaci kolo.
GPU
Policajti pomerne resi kolik jede kolo nebo auto. Stejne tak prechazeni na cervenou, i kdyz je silnice prazdna a pod. Nesmi te videt. Jinak taky rad jedu nekdy trochu rychleji. Pro me je helma naprosta samozrejmost na kole i kolobezce a dle meho nazoru by mela byt povinna. Bouchnout se do hlavy neni nic pekneho.
mark42
Strecha elipsoviteho taru ze solarni folii, nebo panely, co se daji natacet, to me taky napadlo. Vyska Slunce se v prubehu dne meni, a ffungovalo by to, doku neni Slunce velmi nizko nad obzorem. Obycejny 2-kolovy vozik je skutecne mnohem levnejsi, vejde se tam batoh i baterie.
-
Před časem jsme to jednoho projektu řešili flexibilní panely.
Výkon 420Wp, cca 7.2kg váha, rozměr ± 2m x 1m, napětí ± 41V, Voc ± 49V, Imax ± 10A, cenově tuším 7k.
jak moc je sehnatelny ohybaci solarni panel a jakou ma cenu?
ja bych to videl tak, ze nejvetsi energetickou hustotu ma furt benzin, u nas po meste jezdi chlap na kole s pidi spalovacim motorem. do nejakeho objemu nepotrebuje technickou a krasne mu to fici na petku benzinu.
-
Hele jako vizionář si myslím, že jednou se bude cestování na elektrokole řešit způsobem, že máš velkou baterku, a přijedeš k nějaké nabíječce na elektroauta a tam si ji prostě nabiješ. A jedeš dál. S tím kolem se solárním panelem, co budeš dělat, když bude foukat vítr? Na tom nepůjde jet.
-
Nabít u nabíječek na auta jde vesměs už teď, jen si člověk musí s sebou táhnout půlmetrový kabel s redukcí, a má trochu omezenější výběr na dobíjecí stanice.
-
na elektrickem longboardu jsem bez helmy ficel na hladke silnici 40kmh, vic uz jsem se bal.
-
ne, hodis tam do boxu vybitou a vytahnes jinou nabitou.
Hele jako vizionář si myslím, že jednou se bude cestování na elektrokole řešit způsobem, že máš velkou baterku, a přijedeš k nějaké nabíječce na elektroauta a tam si ji prostě nabiješ. A jedeš dál. S tím kolem se solárním panelem, co budeš dělat, když bude foukat vítr? Na tom nepůjde jet.
-
Hele jako vizionář si myslím, že jednou se bude cestování na elektrokole řešit způsobem, že máš velkou baterku, a přijedeš k nějaké nabíječce na elektroauta a tam si ji prostě nabiješ. A jedeš dál. S tím kolem se solárním panelem, co budeš dělat, když bude foukat vítr? Na tom nepůjde jet.
Bude potřeba doplnit solární elektrárnu ještě větrnou. Na tom vozíku by klidně mohla být i vrtule a když bude foukat vítr může dobíjet...
-
Hele jako vizionář si myslím, že jednou se bude cestování na elektrokole řešit způsobem, že máš velkou baterku, a přijedeš k nějaké nabíječce na elektroauta a tam si ji prostě nabiješ. A jedeš dál. S tím kolem se solárním panelem, co budeš dělat, když bude foukat vítr? Na tom nepůjde jet.
Bude potřeba doplnit solární elektrárnu ještě větrnou. Na tom vozíku by klidně mohla být i vrtule a když bude foukat vítr může dobíjet...
Když bude foukat vítr, tak může ten solární panel použít jako plachtu u plachetnice :D
-
TOhle už je lepší:
(https://www.motrike.com/wp-content/uploads/2020/05/320E-solar-trike-3.jpg)
(https://cdn.shopify.com/s/files/1/0321/1644/1225/products/26923d2619c2d9521698c9e6f9f43e8f_750x.jpg?v=1583957297)
(https://www.recumbent.news/wp-content/uploads/2021/05/bernard_st_malo.jpg)
(https://www.electric-bicycle-guide.com/images/solartrike.jpg)
(https://content.instructables.com/FHH/MJFD/FG0GJ3YF/FHHMJFDFG0GJ3YF.jpg?auto=webp)
(https://www.thesuntrip.com/wp-content/uploads/2020/05/bernard-et-yann-cauquil-2018.jpg)
(https://www.wired.com/images_blogs/photos/uncategorized/2009/03/17/solartrike.jpg)
(https://img.saurenergy.com/2016/08/solar-powered-vehicles.jpg)
(https://i.ytimg.com/vi/XDaCIgFkem4/maxresdefault.jpg)
-
To dvojkolo z toho vypadá nejvíc životaschopně.
Ale jinak všechno je šílené a sundá to první přidřený kamioňák...
-
No sundá to hlavně první silnější větřík... U toho kamiónu bude stačit aby od toho projel metr a půl svojí oblíbenou devadesátkou....
-
:P to je taky fakt.
Ale to dvojkolo není špatné, mohla by být celkem sranda s tím jezdit po Africe.
V principu ideální podnebí a pokud by se nahodila kola z motorky nebo fat-bike, dalo by se s tím slušně jezdit i po Sahaře.
BTW - když máš šťávu, tak máš i vodu.
https://sj.news/mladi-cesi-vyvinuli-zdimacku-vzduchu-na-pousti-vyrobi-litry-pitne-vody-zajem-uz-ma-cesky-vyrobce/
A jupí na cestu ve stylu Mad-Max, Duna nebo Blbý a Blbější. (Podle toho, jestli by to přežili.)
Ten výlet po Sahaře bych nezatracoval, seděli by ve stínu pod panely, sluníčko je hnalo vpřed pustou krajinou a lednička jim vyráběla vodu. No a občas by přišlápli. Pořád lepší než s tím obtěžovat na normální silnici.
-
To budou asi ta tropická vedra...
Ten výlet po Sahaře bych nezatracoval, seděli by ve stínu pod panely, sluníčko je hnalo vpřed pustou krajinou a lednička jim vyráběla vodu. No a občas by přišlápli. Pořád lepší než s tím obtěžovat na normální silnici.
Na pohon v reálném čase zapomeňte, takže buď to budete nabíjet když budete stát (v tom největším horku), nebo když budete šlapat (a pohánět metrák mrtvé váhy navíc). Není nakonec lepší jet na normálním kole? Nebo na velbloudovi?
Cestovní kola (a jiné vehikly) jsou navíc dělána tak, aby byla co nejlehčí, takže na nějaké offroad použítí můžete zapomenout.
-
A asi by ses divil, jak super se chová elektrický fat bike i v hlubším sněhu!
Vypadá to takhle nějak, video jsem neposlouchal, elektrický fat bike jsem si sám zkoušel.
https://youtu.be/ZMNPXZnxXgQ?t=84
Fat bike se používají právě i v těch pouštích a nezdá se, že by tam někdo brečel.
https://www.youtube.com/watch?v=ueM5C73ldE8
Slušné horské elektrokolo má baterii ~17Ah a 36V, výkon motoru pro Bafang je cca 500W špičkově, ale uvádí se 250W trvale. Jinými slovy, pokud budeš mít na tom dvojkole namontované 5m2 panelů, měl bys z toho ždímat dost pro trvalý pohon kola a ještě i nabíjení panelů. Schválně si to spočítej. Troufám si tvrdit, že v té Africe nebude potřeba od 9ti do 18ti ani intenzivně šlapat. Fakt, spočítej si to! Třeba jsem to spočítal blbě já ;D ;)
-
Aha, ty počítáš s 5m2 FVE panelů na "kole". To nemá cenu počítat dál, to můžeme rovnou diskutovat na téma "Kolo na jaderný pohon".
-
Aha, ty počítáš s 5m2 FVE panelů na "kole".
A tohle je podle tebe co? Převaděč spojitosti?
(https://www.thesuntrip.com/wp-content/uploads/2020/05/bernard-et-yann-cauquil-2018.jpg)
Ať počítám jak chceš, 4 až 5m2 na to kolo prostě narveš a to ti dá dost energie na pohon, dobíjení i výrobu vody.
(V Africe - ne na Skotské vysočině...)
Obvyklá šířka sedačky je asi 72 cm, aby tě to zastínilo, na tom kole to bude asi 80cm, ale v Africe můžeš dát metr. Délka auta je okolo 4-5 metrů, takže pořád máš 4 až 5m2.
-
tak to uz je takovy maly autobus :-)
-
autobus :-)
Autobus ne, délka jako osobní auto...
Pro Evropu je to nesmysl, leda to udělat podle Teskače lítací :-D
Ale do té pouště to dává smysl, jednak máš zajištěný dostatek vody (pokud by šel udělat ten výměník), jednak se ve dne nemusíš moc dřít a jednak do pouště nemůžeš jít sám. I kdybys dostal horečku, tak to ten druhý ušlape. Další výhoda, ten druhý si může dát šlofíka i za jízdy. Navíc ti panely dávají stín a v poušti nevadí, že to máš široký. A dneska - v době Starlinku - bys mohl mít i připojení k internetu a ten druhý by mohl dostat i 10" tablet s navigací, aby byl užitečnej :-D Plus v noci je tam zima, pokud nevyjedeš baterky, můžeš je použít na vyhřívání. Takže do pouště super - než vás unesou Tuaregové a prodají vás jako sexuální otrokyně (stejně budete míň chlupatý než jejich ženský).
-
Ještě ti tam koupelna a splachovací záchod.
Normální člověk sebou do pouště na kole potáhne metrák solárních panelů, baterií a HW okolo, dále ledničku, přímotop, satelitní talíř a další krámy.
10" tablet se bude v poušti při navigaci potřeba, protože člověk do něj bude pořád civět, aby náhodou nepřejel nějakou odbočku a nedojel omylem do austrálie.
Předpokládám, že žrádlo, vodu, léky, spaní a další zbytečnosti vám poveze doprovodný náklaďák...
-
Ty jsi jen kyselej, protože jsi zjistil, že neumíš ani spočítat spotřebu a protože ti Zelenský řekl, že sorry jako, potřebujeme každou ruku, ale bez tebe nám bude líp ;D
-
Hele 1 m2 soláru dokáže vygenerovat 200w, to vůbec není špatné, to dvoukolo má tipuju 4m2 takže 800w, to by mohlo dokázat jet tak 35-40kmh.
-
https://xyproblem.info
-
X - chtěl bych pěknou prsatou blondýnu
Y - myslím že bych si mohl postavit lehokolo se solárníma panelama a větrnou elektrárnou
Jak postavit to kolo?
-
Hele 1 m2 soláru dokáže vygenerovat 200w, to vůbec není špatné, to dvoukolo má tipuju 4m2 takže 800w, to by mohlo dokázat jet tak 35-40kmh.
Pokud se bavíme o poušti, zátěži ~250Kg a nabíjení baterek na noc, kdy tam klidně mrzne, tak bys měl uvažovat spíš polovinu. Těch 250W by na mírný a trvalý posun vpřed mělo stačit. Mimo to, řiť tě bude bolet i tak, protože pojedeš po nezpevněných cestách, kde stejně těch 20-30km je pro takový vehikl maximálka.
Jinak v té Africe by to mohlo být docela hezké dobrodružství pro dva kluky.
V poušti nejvíc potřebuješ tu vodu, takže stejně musíš táhnout vodu na týden pro dva.
To máš nejmíň 2*4*7 litrů ~ 50 Kg jen vody. A to budete muset šetřit.
Pokud chceš udělat krátký výlet, půjč si šlapací pivní stánek a projeď se po Praze...
AD Lehokolo: Normální kolo je fajn okolo Prahy. Když ti hrozní omdlení z horka, bezpečnostní situace ti nedovolí zastavit a nechceš to mít 3M vysoké, prostě chceš lehokolo. Na tom lehokole se dá jet i nonstop, zadní chrápe a první řídí a šlape. Při rychlosti 15-20km v hodině jsme na ~200-300Km za den...tisíc km třeba za čtyři nebo pět dnů.
-
Dal bych edit, ale vypršel čas:
Zadní pozice ani nemusí být šlapací - může být čistě odpočívací a mnohem víc pohodlnější.
Jednak to zjednoduší konstrukci převodů a jednak je lepší na delší trip, když jeden odpočívá a modlit se, že to není úplný blb, který nemá natrénováno, nedostane druhý den křeč a bude se střídat. Sluníčko veze zadarmo, ale úplně bez šlapání to nepůjde.
Jízda nonstop má i další výhodu mimo vyšší bezpečnosti, v poušti jsou odporný brebery a koušou....hadi, škorpióni, pavouci. Nedávat jim příležitost zalézt do spacáku. Škorpión zdravého chlapa nezabije, ale šlapku pár dní taky dělat nebude. Ale i ta bezpečností otázka je dost důležitá.
-
Už jste vyřešili jak se na tom bude jezdit ve větru ?
-
Už jste vyřešili jak se na tom bude jezdit ve větru ?
Tak předně jsme zjistili, že to není dvojkolo ale elektrovelorex. Ten má taky dvě přední kola a jedno hnací zadní kolo.
No a protože máme velorex na solární pohon, dáme na to snad i nějakou velorexovou plachtu, která bude částečně chránit obsah před zcizením a proti prachovým bouřím.
Prostě reprezentovat ČR v Africe jak se sluší a patří, prostě tohle, jen ty policajti budou černý:
https://www.youtube.com/watch?v=mfPjDZ0iXrQ
Jan Tleskač se pooooo až tu nádheru uvidí!!!
-
Pokud se bavíme o poušti, zátěži ~250Kg a nabíjení baterek na noc, kdy tam klidně mrzne, tak bys měl uvažovat spíš polovinu. Těch 250W by na mírný a trvalý posun vpřed mělo stačit. Mimo to, řiť tě bude bolet i tak, protože pojedeš po nezpevněných cestách, kde stejně těch 20-30km je pro takový vehikl maximálka.
V poušti nejvíc potřebuješ tu vodu, takže stejně musíš táhnout vodu na týden pro dva.
To máš nejmíň 2*4*7 litrů ~ 50 Kg jen vody. A to budete muset šetřit.
Dvě osoby: 2x80=160Kg
FVE panely (5m2): 5x15=75Kg
Pitná Voda (50l): 50kg
---
285Kg
Kde máte váhu kola, s elektromotorem a bateriemi?
Co nějaké jídlo, vařič, stan, vodu na osobní hygienu? A co ta vaše lednička a topení?
Dobře, chápu, že někdo jezdí po světě na kole, ale vozí toho s sebou naprosté minimum, nikoliv metráky železa! To už můžu jet Land Roverem...
Jinak v té Africe by to mohlo být docela hezké dobrodružství pro dva kluky..
Jasně, projet poušť s koulí na noze, to si někdo fakt může užít.
-
A že pořád zmiňuju Jana Tleskače tě netrkne? ;D