Fórum Root.cz
Hlavní témata => Hardware => Téma založeno: pangolin 26. 04. 2022, 23:38:31
-
Nedávno jsem si pořídil USB disk, na který ze začátku šlo zapisovat normálně.
Teď se ale dostal do stavu, kdy se smazaná data na disku opět objeví po opětovném vložení do PC.
Tj.
- Vložím flashku do PC
- Smažu soubory (operace proběhne úspěšně a soubory zmizí)
- Odpojím (bezpečně odebrat) flashku z PC
- Vložím flashku do PC a soubory jsou zpátky
Disk se chová stejně ve Windows i v Linuxu. Po připojení dmesg píše
[Tue Apr 26 22:09:43 2022] usb 1-1: new high-speed USB device number 3 using xhci-hcd
[Tue Apr 26 22:09:43 2022] usb 1-1: New USB device found, idVendor=090c, idProduct=1000
[Tue Apr 26 22:09:43 2022] usb 1-1: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3
[Tue Apr 26 22:09:43 2022] usb 1-1: Product: Flash Drive FIT
[Tue Apr 26 22:09:43 2022] usb 1-1: Manufacturer: Samsung
[Tue Apr 26 22:09:43 2022] usb 1-1: SerialNumber: 0374622030000337
[Tue Apr 26 22:09:43 2022] usb-storage 1-1:1.0: USB Mass Storage device detected
[Tue Apr 26 22:09:43 2022] scsi host1: usb-storage 1-1:1.0
[Tue Apr 26 22:09:43 2022] osmc videoenhancement: session context configured successfully
[Tue Apr 26 22:09:47 2022] scsi 1:0:0:0: Direct-Access Samsung Flash Drive FIT 1100 PQ: 0 ANSI: 6
[Tue Apr 26 22:09:47 2022] sd 1:0:0:0: [sdb] 250626566 512-byte logical blocks: (128 GB/120 GiB)
[Tue Apr 26 22:09:47 2022] sd 1:0:0:0: [sdb] Write Protect is off
[Tue Apr 26 22:09:47 2022] sd 1:0:0:0: [sdb] Mode Sense: 43 00 00 00
[Tue Apr 26 22:09:47 2022] sd 1:0:0:0: [sdb] Write cache: enabled, read cache: enabled, doesn't support DPO or FUA
[Tue Apr 26 22:09:47 2022] sdb: sdb1
[Tue Apr 26 22:09:47 2022] sd 1:0:0:0: [sdb] Attached SCSI removable disk
Následný formát pomocí mkfs -t ntfs /dev/sdb1 doběhl bez problémů (po cca hodině strávené "writing zeros"), ale po opětovném vložení byl na disku starý filesystém a staré soubory.
Při odpojení jsem ve výstupu dmesg našel
[Tue Apr 26 23:20:06 2022] usb 1-1: USB disconnect, device number 3
[Tue Apr 26 23:20:06 2022] sd 1:0:0:0: [sdb] Synchronizing SCSI cache
[Tue Apr 26 23:20:06 2022] sd 1:0:0:0: [sdb] Synchronize Cache(10) failed: Result: hostbyte=0x01 driverbyte=0x00
Setkal jste se s tím někdo? Napadá vás, jak se toho zbavit?
Disk je v záruce a chtěl bych ho reklamovat/vyměnit, ale na disku jsou citlivá data, která bych z něj potřeboval před odesláním do servisu odstranit/zničit.
-
Měl jsem něco podobného. Na disk se dala data, ale nešla smazat ani disk formátovat.
Vyřešil jsem to emailem s prosbou o low level formátovací utilitu na support výrobce. Poslali mi odkaz ke stažení. Zformátoval jsem a data zmizela ale na disk už nešlo zapsat. Pak následovala úspěšná reklamace a vrácení peněz.
-
Nezkoušel jsi disk zaplnit daty na úrovni blokového zařízení (popř. oddílu, ale ne FS)? Třeba
sudo dd if=/dev/urandom of=/dev/sdb1
a pak znova naformátovat? Resp. šlo by to i v rámci FS, ale proč to nevzít od podlahy...
-
A není to "blatantní"/možné chování "nabořeného disku"? Tedy že na disk ve skutečnosti nelze zapisovat (to znamená že na něm jsou navždy už ty samá data) ale řadič se tváří, že zapíše cokoli se mu předhodí. (+ tam může být nějaká modifikace v závislosti na zabugovanosti/návrhu), že po nějakou dobu se dají přečíst "jakože-nově-zapsaná data", ale po nějaké době expirují (například poté, co vyprší z nějaké dram cache)
Druhá věc, jde o ty samé soubory? Nevytváří ty soubory tam něco ihned? Jsou furt na stejné adrese LBA?
-
Disk jsme zkoušel zaplnit i pomocí dd ale chová se to úplňe stejně.
LBA adresu se mi nepovedlo zjistit (hdparm mi ji neukazuje) ale inode je stejný
$ sudo hdparm --fibmap myfile.zip
SG_IO: bad/missing sense data, sb[]: 70 00 05 00 00 00 00 0a 00 00 00 00 20 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
myfile.zip:
filesystem blocksize 4096, begins at LBA 128; assuming 512 byte sectors.
byte_offset begin_LBA end_LBA sectors
0 - - 71600
$ sudo filefrag -e myfile.zip
Filesystem type is: 65735546
File size of myfile.zip is 36658921 (8950 blocks of 4096 bytes)
myfile.zip: 0 extents found
$ stat myfile.zip
File: myfile.zip
Size: 36658921 Blocks: 71680 IO Block: 4096 regular file
Device: 811h/2065d Inode: 5 Links: 1
Access: (0666/-rw-rw-rw-) Uid: ( 1000/ osmc) Gid: ( 1000/ osmc)
Access: 2022-03-31 10:50:08.000000000 +0200
Modify: 2022-03-31 10:50:08.000000000 +0200
Change: 2022-03-31 10:50:08.000000000 +0200
Birth: -
Na podporu výrobce (Samsung) jsem psal, ale tam mi jen "poloautomaticky" odpověděli, že mám kontaktovat prodejce (nejsem si úplně jistý, že pořádně četli můj mail, kde jsem psal že to prodejci/servisu s daty posílat nechci) a že nástroj na low level formát nemají.
-
Tady jsem našel něco ohledně low level formatování pod linuxem, to jsem ale nezkoušel:
https://askubuntu.com/questions/253096/low-level-format-of-hard-drive (https://askubuntu.com/questions/253096/low-level-format-of-hard-drive)
Třeba to pomůže...
-
Hm.
Co se dozvíš, když zavoláš lsblk? (Ideálně něco jako lsblk --output NAME,MAJ:MIN,FSTYPE,MOUNTPOINT,LABEL,RO,RM,SIZE,OWNER,GROUP,PHY-SEC,LOG-SEC,TYPE')
A v každém případě bych na ten disk pustil badblocks. Jednak by z toho mohla vypadnout reálná informace o tom, jak na tom ten disk je a v každém případě by to (s parametry -svw -t random) mělo spolehlivě smazat disk – respektive, pokud to nezvládnou badblocks, tak myslím už jen fakt low level formatting nebo silné magnetické pole...
Ovšem, jak o tom tak dumám, tak pokud to bylo rezistentní vůči dd if=/dev/urandom of=/dev/sdb1, tak bych badblocks moc velké šance nedával. Ono to, řekl bych, funguje plus minus podobně.
Přikláněl bych se pak k teorii nabořeného disku, jehož řadič se tváří, že zapíše cokoli se mu předhodí, ovšem fakticky nezapíše nic... :(
-
Už jsem se s tímto setkal. Když se sd karta opotřebuje, přepne se do read only režimu. Měl jsem tady už cca 3 takové karty.
viz např:
https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=233293
-
Tady jsem našel něco ohledně low level formatování pod linuxem, to jsem ale nezkoušel:
https://askubuntu.com/questions/253096/low-level-format-of-hard-drive (https://askubuntu.com/questions/253096/low-level-format-of-hard-drive)
Třeba to pomůže...
Nepomůže, to se týká PATA/SATA úložišť podporujících Secure Erase a nedělá to ani tak low level format, jako to spíš pouští interní rutiny firmwaru na přemazání disku. U plotnového disku to trvá desítky až stovky minut podle kapacity, u SSD zpravidla několik sekund až několik málo jednotek minut. Netýká se to klasických USB flash klíčenek, jako je ta, o níž hovoří původní tazatel. Ty tyhle funkce zpravidla nepodporují (výjimky jsou v podstatě jen flashky obsahující konstrukčně fakticky SATA SSD, např. některé Kingstony DT Ultimate nebo asi většina DT Workspace a samozřejmě takové ty klasické SATA SSD v ext USB boxu apod.).
Tazatelova fleška je podle mě v tom Read Only režimu. Setkal jsem se s něčím podobným u microSD karty, ale ta se do něj přepla natvrdo a ani nesimuluje, že by zápis přijala, na zapisovací příkazy vrací chybu, že je read-only.
Osobně bych zkusil program ChipGenius, s jeho pomocí zjistil, co je uvnitř za řadič a podle toho někde na usbdev.ru nebo podobných šílených webech našel nástroj (pokud existuje), kterým by se šlo pohrabat ve firmwaru či jeho nastavení, takové nástroje často umí úplně změnit ID string zařízení, udělat z něj virtuální CD-ROM, přehodit bit removable-media/fixed-disk, vytvářet více virtuálních jednotek (ne partitions, ale fyzicky se to pak po připojení tváří jako víc zařízení, něco z toho může být flash disk, něco virtuální CD-ROM) a další skopičiny. A taky to tím jde kolikrát docela dobře „zcihelnatět“, byť to bývá často nechtěný výsledek :).
-
Tady jsem našel něco ohledně low level formatování pod linuxem, to jsem ale nezkoušel:
https://askubuntu.com/questions/253096/low-level-format-of-hard-drive (https://askubuntu.com/questions/253096/low-level-format-of-hard-drive)
Třeba to pomůže...
Nepomůže, to se týká PATA/SATA úložišť podporujících Secure Erase a nedělá to ani tak low level format, jako to spíš pouští interní rutiny firmwaru na přemazání disku. U plotnového disku to trvá desítky až stovky minut podle kapacity, u SSD zpravidla několik sekund až několik málo jednotek minut. Netýká se to klasických USB flash klíčenek, jako je ta, o níž hovoří původní tazatel. Ty tyhle funkce zpravidla nepodporují (výjimky jsou v podstatě jen flashky obsahující konstrukčně fakticky SATA SSD, např. některé Kingstony DT Ultimate nebo asi většina DT Workspace a samozřejmě takové ty klasické SATA SSD v ext USB boxu apod.).
Tazatelova fleška je podle mě v tom Read Only režimu. Setkal jsem se s něčím podobným u microSD karty, ale ta se do něj přepla natvrdo a ani nesimuluje, že by zápis přijala, na zapisovací příkazy vrací chybu, že je read-only.
Osobně bych zkusil program ChipGenius, s jeho pomocí zjistil, co je uvnitř za řadič a podle toho někde na usbdev.ru nebo podobných šílených webech našel nástroj (pokud existuje), kterým by se šlo pohrabat ve firmwaru či jeho nastavení, takové nástroje často umí úplně změnit ID string zařízení, udělat z něj virtuální CD-ROM, přehodit bit removable-media/fixed-disk, vytvářet více virtuálních jednotek (ne partitions, ale fyzicky se to pak po připojení tváří jako víc zařízení, něco z toho může být flash disk, něco virtuální CD-ROM) a další skopičiny. A taky to tím jde kolikrát docela dobře „zcihelnatět“, byť to bývá často nechtěný výsledek :).
Já jsem tuto technicky zajímavou radu pochopil jako: „Kup si novou flashku a starou vyhoď“. :)
-
Blbé je že tazatel má na flešce citlivá data a chce reklamovat. (Aspoň tak to chápu já)
Tady je ještě odkaz co mi poslali z Patriotu jako alternativu:
Another alternative tool is the SD format tool, which will also work for some USB flash drives.
The utility and instructions can be downloaded from here and can be done on a PC or Mac:
https://www.sdcard.org/downloads/formatter
-
Sága pokračuje...
Kontaktoval jsem podporu Samsung, kde mi po vysvětlení problému dali kontakt na společnost Hanaro (v Nizozemsku), která má na starosti servis paměťových médií a datových uložišť.
Podpora Hanaro souhlasila s fyzickým zničením flashky, ale trvá na odeslání zbytků poštou do Nizozemska na moje náklady (co je mimochodem v rozporu se zákony EÚ, které jasně říkají, že reklamace se musí vyřizovat bez dodatečných nákladů na straně zákazníka).
Takže kolečko zpátky na Samsung support s dotazem co s dopravou, kde mi jen byl dán další kontakt, tentokrát na jinou společnost zajišťující dopravu z ČR do jejich centrálního EÚ skladu. Jsem zvědav, jak to bude pokračovat.
Já sice nejsem žádný fanatický ekoterorista, ale posílat zbytečně pár plechů ze zničeného disku přes půl Evropy a řešit reklamaci disku za ca 20 EUR přes minimálně 3 prostředníky mi přijde naprosto šílené. Zajímalo by mne, k čemu těch pár kousků odpadu potřebují...
-
Mám pocit, že na ztraceném čase jsi s tím už propálil daleko víc než těch 20 euro.
Ale když se ti to vyplatí...
-
Mám pocit, že na ztraceném čase jsi s tím už propálil daleko víc než těch 20 euro.
Ale když se ti to vyplatí...
Tohle přepočítávání všeho na peníze mě asi nikdy nepřestane udivovat...
-
Tak pokud to dotyčného baví a bere nestandardní reklamace drobné elektroniky jako koníčka nebo sebevzdělávání, pak to není ztracený čas.
Ale jít místo diskuzí s podporou Samsungu třeba do přírody taky není k zahození.
-
uwe.filter: Jak se to veme. Někdy to taky praktikuju a prostě oželím řešit věci, kdy z toho nekouká kdovíjaká úspora/zisk a akorát z toho čouhá moře práce/ztracenýho času.
Ale zase na druhou stranu doma často opravuju věci, kdy v přepočtu na hodinu pracuju tak za 100kč... Ale ono z toho člověk má takovej zvláštní (v dobrým slova smyslu) pocit, že si něco opravil a daná věc bude dalších X let fungovat, než aby ji jen tak vyhodil do popelnice...
Pak tu jsou věci "z principu", kdy člověka prostě štve přístup nějaké té druhé strany a chce se domáhat svýho práva - to je přesně tady ten případ co se tu řeší. Já to třeba znám když vyplňuju dispute na aliexpressu na věc za $2 co nefunguje a/nebo přišel očividně fake produkt (solární svítilna co má místo solárního panelu jen sklo natřené černou barvou s bílými proužky a vevnitř samozřejmě nenabíjecí baterku, aby to "nějak chvilu svítilo"). Tyhle věci mě dokážou vytočit tak, že jsem shopen nad tím strávit plno času klidně i zadarmo...
-
Já samozřejmě vím, že za těch 20EUR bych to klidně mohl zahodit a koupit nový, ale jak se tady správně píše, štve mě ten přístup. Záruka by měla normálně platit i na "levné" zboží (pro někoho třeba i těch 20EUR může být nezanedbatelná suma).
Spíš se divím, že té firmě stojí za to zaměstnávat lidi na supportu s komplikovanými výmluvami, místo toho aby poslali rovnou nový disk.
Ale pamatuju si, jak jsem před 10+ lety koukal když jsem volal do Amazonu (US) že obal na Kindle způsobuje reset a support automaticky řekl, že mi rovnou posílají nový (a vůbec nechtěli žádný důkaz, že ten starý je skutečně špatný případně abych ho zaslal zpátky).
-
No ono to je o přístupu výrobce - mě tehdy zkolabovala 256GB fleška od Patriotu, kromě toho low level formátovacího toolu a výše zmíněné alternativy mi také nabídli poslat nový kus.
To jsem nakonec nevyužil, protože formát jejich utilitou disk smazal a následná reklamace u tuším czc proběhla v pohodě s vrácením peněz.
Tehdy jsem taky uvažoval o znemožnění přečtení těch citlivých dat tím, že evidentně nefunkční disk vystavím statické elektřině, což jsem teda nakonec nerealizoval.
-
Přesně, je to o přístupu. Tuhle jsem koupil na eBay z Itálie jakýsi inhalátor (takové to vysokofrekvenční tvořidlo mlhy - model, který se u nás nedal sehnat). Za méně než dva roky přestal dělat mlhu, tak jsem zkusil oslovit přes web výrobce (tam byl trošku problém, než jsem se dostal ke správným lidem, ale zadařilo se) a ten se vůbec nerozpakoval a rovnou poslal nový kus, starý mám doteď doma na náhradní díly.
Naproti tomu když jsem kdysi řešil reklamaci 80GB WD disku, který byl dle webu výrobce podle sériového čísla ještě v záruce (ale doklad jsem neměl), tak jsem to musel nakonec poslat na vlastní náklady kamsi do Němec, pak teprv přišel nový kus.
Známý zase kdysi u Logitechu jednou reklamoval nějakou herní klávesnici, kde nefungovalo nějaké tlačítko, stačila jim fotka zničené klávesnice (což u daného modelu nebylo zrovna jednoduché, byl dost odolný) s jasně čitelným sériovým číslem a poslali novou.
Takže ano, taky se občas bavím obskurními reklamacemi a tazatele tedy tak trochu chápu. Jsem zvědav na výsledek.
-
V minulosti jsem se několikrát setkal s tím, že nějaký noname počítač - skládačka měl špatně zapojené přední USB. Pro flashdisky to byla konečná. Bych tu flashku takhle odstřelil a poslal na reklamaci. Flashky za nula nula nic nikdo neřeší a automaticky posílají nové kusy.
Kdysi jsem měl nějaký 256MB Kingston s doživotní zárukou. Jak odešel, tak jsem to dal na reklamaci a poslali mi 1GB, jako aktuálně nejmenší prodávaný model. Po další poruše se z toho za pár let stala 4GB a tahle asi ještě funguje.
-
Nejrychlejsi by bylo zdokumentovat stav flash disku a pak ho odpalit na usb portu s prehozenym napajenim.
Takove rady jako pouzij utilitu na magneticky disk, kdyz je to flash disk me rozesmaly. Anebo low level format? Na flash disk? To snad nemysli vazne.
Pal bych ho reklamoval. Dokumentaci bych si nechal pro svoje svedomi, ze odesel sam.
-
Nejrychlejsi by bylo zdokumentovat stav flash disku a pak ho odpalit na usb portu s prehozenym napajenim.
Takove rady jako pouzij utilitu na magneticky disk, kdyz je to flash disk me rozesmaly. Anebo low level format? Na flash disk? To snad nemysli vazne.
Pal bych ho reklamoval. Dokumentaci bych si nechal pro svoje svedomi, ze odesel sam.
No pokud se flešdisk nedá formátovat žádným nástrojem jako formát ve woknech ani v linuxu = partition magic, gparted, cfdisk, aomei PA a tak dále, a ani kopírování ani dd s nim nic nedělá a jenom nízkoůrovňová formátovací utilita od výrobce dokáže ten disk zformátovat = vymazat, tak na tom něco bude.
A jináč práce s flešdiskama a třeba sd kartama má některý podobný aspekty takže není od věci nástroje v nouzi vyzkoušet.