Fórum Root.cz
Hlavní témata => Hardware => Téma založeno: PerlaSeVyplati 21. 03. 2022, 16:02:08
-
Už dlouhodobě mi nevyhovuje snaha výrobců o co nejdelší výdrž noťasu na baterii. Mám T490, který podle výrobce vydrží na jedno nabítí až 16 hodin. Já bych potřeboval, aby to bylo třeba 10 krát méně.
Baterie totiž váží 0,5 kg (https://www.laptop-battery.net/lenovo-20fb002vge-laptop-battery-20fb002vge-battery-m3964+279.html). Z mého pohledu je to naprosto zbytečná váha, protože zásuvky jsou stejně dneska všude. Kdybych tu baterii nahradil za 10x menší, noťas bude vážit 1,0 kg místo současných 1,46 kg.
Na starších thinkpadech se to dalo udělat tím, že jsem tu vyndávací baterii prostě nechal doma a jezdil pouze s tou zabudovanou. Tady je však už pouze jedna.
Dá se baterie podle vás vyměnit za nějakou neoriginální menší? Oficiální zastoupení Lenova samozřejmě tvrdí, že žádná menší neexistuje.
-
nabo si sam slozit baterii z jednotlivych clanku 18650 na pozadovane napeti a kapacitu.
-
nabo si sam slozit baterii z jednotlivych clanku 18650 na pozadovane napeti a kapacitu.
Ten odkaz na bateriu si si urcite nepozrel. T490 je celkom novy stroj a tam ziadne 18650 clanky nedas.
To PerlaSeVyplati:
Jedine skusit pohladat, ci nejaky Cinan nevyraba nieco neoriginalne v mensej kapacite. Neocakavam ale, ze ta kapacita bude ovela nizsia. Co som narychlo pozrel, tak to boli vsetko rovnake baterie ako original.
-
Ten odkaz na bateriu si si urcite nepozrel [...]
to asi ani tazatel, protoze tam vidim "Net Weight 237.0g" ;-)
-
Řešení které hledáš se jmenuje Lenovo TP X1 Nano.
Cokoliv jiného, pakliže máš tedy jako preferenci nízkou hmotnost, je naprostá ztráta času.
Jestliže máš T490 tak ta je stará cca. 3 roky!
-
Baterii s nižší kapacitou najdeš bez problému, dokonce i ta tvá bude mít po letech o dost nižší kapacitu. Hmotnost však bude přibližně stejná.
Já mám T480, ještě s vyměnitelnou externí baterií, tu mám velkou 6ti článkovou, a za tu výdrž jsem rád, protože mohu jet celý den na baterii. Zásuvek je sice všude dost, ale nikdy ne tam, kde je potřebuješ.
Špatná volba stroje.
-
Pokud baterie vazi 237g (viz tazatelem uvedeny odkaz), tak tam stejne neni prostor na usetreni vahy. Polovicni pocet clanku (pokud jsou paralelne, tak vyhodit jednu vetev), elektronika a plast stejny, to usetri max 100g, spis mene.
-
Baterie váží 497 g, viz tazatelem uvedený odkaz.
T490 má baterii o kapacitě 50 Wh. V odkazu síce není baterie přímo pro T490, ale taky má 50 Wh, takže hmotnost by měla sedět.
-
Baterie váží 497 g, viz tazatelem uvedený odkaz.
T490 má baterii o kapacitě 50 Wh. V odkazu síce není baterie přímo pro T490, ale taky má 50 Wh, takže hmotnost by měla sedět.
uz sem to psal, na tom odkazu je sice 497g ale pujde o vahu celeho baleni, pod tim je uvedena veikost baleni, zaroven je ale na zacatku odkazu uvedeno "Net Weight 237.0g" tedy cista vaha baterie...
-
[...]ci nejaky Cinan nevyraba nieco neoriginalne v mensej kapacite. Neocakavam ale, ze ta kapacita bude ovela nizsia. [...]
Kapacita o vela nižší bude. Rozměry a váha totožné.
-
Jedine skusit pohladat, ci nejaky Cinan nevyraba nieco neoriginalne v mensej kapacite. Neocakavam ale, ze ta kapacita bude ovela nizsia. Co som narychlo pozrel, tak to boli vsetko rovnake baterie ako original.
Číňania to určite vyrábajú, napríklad Lenovo :D
-
Pokud baterie vazi 237g (viz tazatelem uvedeny odkaz), tak tam stejne neni prostor na usetreni vahy. Polovicni pocet clanku (pokud jsou paralelne, tak vyhodit jednu vetev), elektronika a plast stejny, to usetri max 100g, spis mene.
Obecně není ubírání, přidávání nebo výměna článků moc dobrý nápad. Notebookové akumulátory mívají elektroniku, která počítá nabíjení a vybíjení a když se hrábne do článků, tak bude zmatená.
-
Už dlouhodobě mi nevyhovuje snaha výrobců o co nejdelší výdrž noťasu na baterii.
Podla mna si jeden z mala, ktory toto pozaduje. Domyslim si tvoj pripad pouzitia, kde pravdepodobne pendlujes z office (zasuvka) do homeoffice (zasuvka). A vlastne najlepsie by bolo nepotrebovat so sebou ten notebook tahat vobec :) v podstate mozes ho nahradit headless strojom (NUC, RPi a pod.), ak mas vsade docking station s externou klavesnicou a monitorom. Baterka v notebooku je pre teba viacmenej len UPS ak by ti nahodou niekto odpojil kabel zo zasuvky.
Ak som sa netrafil a naozaj potrebujes na tom notebooku nejaku max. hodinku pracovat, v podstate ani nemas na vyber, pretoze notebook s deklarovanou vydrzou par hodin je vacsinou gaming laptop, co je tazka a velka krava. V podstate ma podobnu bateriu ako normalne notebooky, len ma zravejsie komponenty :)
V tom pripade uprimnu sustrast a drzim palce ;)
-
Už dlouhodobě mi nevyhovuje snaha výrobců o co nejdelší výdrž noťasu na baterii.
Podla mna si jeden z mala, ktory toto pozaduje. Domyslim si tvoj pripad pouzitia...
Já myslím, že se to dá zjednodušit. On prostě chce lehčí notebook a usmyslel si, že by toho šlo docílit zmenšeníjm baterií, protože to je jediná věc, kterou nepotřebuje mít dimenzovanou tak jak dnes je a nepochopil, že hmotností na baterii neušetří tolik, kolik si představoval. Důvody, proč jsou výše. Baterie neváží 0.5 kg, nejde očesat tak jak si myslel atd.
-
Vydrž pár let, dostaneš se na 5 hodin :)
-
Podla mna si jeden z mala, ktory toto pozaduje. Domyslim si tvoj pripad pouzitia, kde pravdepodobne pendlujes z office (zasuvka) do homeoffice (zasuvka).
necham stranou nesmyl zmensovat baterku kvuli vaze, nicmene ten T490 ma od vyrobce papirove vydrz 16hod, nejakej test co na me vyzkocil rika 9,5hod s web prouzdanim pres wifi, takze se da chapat ze by mu i stacila 1/3 velikost s vydrzi ~3hod...
-
Laptop je primárně pro mobilní použití, takže není divu, že výrobci se předhánějí ve výdrži na baterie. Nabíjet laptop několikrát během dne je pakárna.
Chápu, že to někdo může chtít na občasné krátkodobé použití, ale to je jako chtít, aby auto mělo nádrž na pět litrů benzínu, protože s tím jezdím jen do Kauflandu a zpět, a místo nádrže mělo větší kufr, na cukr v akci.
To by klidně někdo mohl chtít laptop bez baterky s tím, že ho stejně bude mít pořád v zásuvce...
-
Laptop je primárně pro mobilní použití, takže není divu, že výrobci se předhánějí ve výdrži na baterie.
Kde a ktori? Maximalne v urcitych segmentoch - drahsich business, v niektorych zase umelo zmensuju baterie kvoli tomu aby nekanibalizovali v segmente drahsich notebookov.
-
Laptop je primárně pro mobilní použití, takže není divu, že výrobci se předhánějí ve výdrži na baterie. Nabíjet laptop několikrát během dne je pakárna.
A terazky mi povedztě, Kefalín, čo vy si predstavujetě pod takým slovom mobilní?
Použití laptopu taky může být "pravidelně to přesouvám mezi dvěma, třemi místy, kde to stejně sedí v zásuvce." Například kancelář, doma, chalupa. Komu se chce denně (nebo i jen každý víkend) nosit a zapojovat desktop?
Baterka se pořád hodí, třeba proto, aby se ten stroj mohl přenášet uspaný a ne vypnutý. Ale celý den práce to na ni zvládat nemusí.
Chápu, že to někdo může chtít na občasné krátkodobé použití, ale to je jako chtít, aby auto mělo nádrž na pět litrů benzínu, protože s tím jezdím jen do Kauflandu a zpět, a místo nádrže mělo větší kufr, na cukr v akci.
A co je na tom špatného? Koneckonců, třeba Dacia Spring (reálný dojezd pod 200 km na jedno nabití, a přitom se tomu autu v západní Evropě daří) ukazuje, že poptávka po takových autech je, a je i nabídka. Ne každé auto musí být schopné dojet do do Chorvatska a zpět na jednu nádrž, protože pauzy při řízení přece dělají jen slaboši.
-
Pokud chcete cenově dostupný a opravdu lehký notebook s dlouhou výdrží, zkuste tenhle kousek z ALZA: https://www.alza.cz/victoria-linkovany-a4-70-listu-d5290650.htm
-
A co je na tom špatného? Koneckonců, třeba Dacia Spring (reálný dojezd pod 200 km na jedno nabití, a přitom se tomu autu v západní Evropě daří) ukazuje, že poptávka po takových autech je, a je i nabídka. Ne každé auto musí být schopné dojet do do Chorvatska a zpět na jednu nádrž, protože pauzy při řízení přece dělají jen slaboši.
Ty jsi ale slušný demagog! Cesta do Chorvatska není o jedné nádrži, protože přestávky jsou pro slabochy. Tak dejme tomu, že cesta Praha -> Split má cca 1000km a ta Dacia ujede na jedno nabití cca 200km. To znamená 4 až 5 přestávek na nabíjení a jednu na tankování.
Průměrná cestovní rychlost je v obou případech cca 80km/h (nepočítám pauzy), takže čistá cesta trvá cca 13h. Tankování trvá 5 minut, takže netřeba započítat, ale každé 4h si 1h udělám pauzu, takže spalovacím autem cesta trvá 16h. No a elektroauto musím cca 4-5x nabít. Nabíjení do plna trvá 6h, pauzy si budu dělat během nabíjení. 4.5 x 6 je 28h na nabíjení plus 13h na cestu, takže jsme na krásných 31h. Takže skoro dvojnásobek času strávím na cestě. Gratuluji.
-
Tak na jeden zátah nedojede do chorvatska asi žádné auto, ale to tu snad neřešíme. Jde tu o to, že běžná auta nabízí dojezd třeba 500+km. To je zbytečné pro ty, kteří mají Kaufland 5km daleko. Zkuste ale shánět auto s dojezdem 20km, protože to prostě stačí... Stejně tak zkuste shánět třeba auto bez autoradia...
Existují dnes třeba laptopy bez webkamery a mikrofonu? No prostě nám výrobci přibalují spoustu, pro někoho, zbytečností...
-
Tak na jeden zátah nedojede do chorvatska asi žádné auto, ale to tu snad neřešíme.
Ale dojede. Typicky nafťák se slabším motorem, ale stejnou nádrží v modelu i pro silný benzín. Nějaká verze Renault Mégane dá prý papírově přes 1 300 km, zatímco z Brna do Zadaru je to zhruba 800 km.
Jde tu o to, že běžná auta nabízí dojezd třeba 500+km. To je zbytečné pro ty, kteří mají Kaufland 5km daleko. Zkuste ale shánět auto s dojezdem 20km, protože to prostě stačí... Stejně tak zkuste shánět třeba auto bez autoradia...
Existují dnes třeba laptopy bez webkamery a mikrofonu? No prostě nám výrobci přibalují spoustu, pro někoho, zbytečností...
Renault Twizy má papírový dojezd 90-100 km, a autorádio, co vím, nemá. Pokud jde o laptop bez webkamery, tak viz například loňský ASUS TUF Dash F15 (https://www.theverge.com/22276367/asus-tuf-dash-f15-2021-intel-core-i7-nvidia-rtx-3070-review-gaming-laptop-specs-price).
Ale ano, hromadná výroba se dělá pro nějaké standardizované použití. A pokud většina zákazníků něco chce, tak těch pár, co to nechce, a rádo by místo toho něco jiného, buď ostrouhá, nebo se podívá po nějakém kousku pro menší tržní segment. A nebo skončí u zakázkové výroby/modifikace.
Ty jsi ale slušný demagog! Cesta do Chorvatska není o jedné nádrži, protože přestávky jsou pro slabochy. Tak dejme tomu, že cesta Praha -> Split má cca 1000km a ta Dacia ujede na jedno nabití cca 200km. To znamená 4 až 5 přestávek na nabíjení a jednu na tankování.
Naprosto jsi minul smysl mojí reakce. Pokud někdo do Chorvatska nejezdí, a nejdál to má 30 km na chatu za městem, nebo už má nějaké velké rodinné auto a teď hledá něco dalšího, malého, na ježdění akorát z vesnice do Kauflandu, tak prostě nepotřebuje dojezd ve stovkách km. Stejně, jako člověk, který používá laptop jako snadno přenosnou pracovní stanici, prostě nepotřebuje 12hodinovou výdrž na baterku, a naopak by mu vyhovovalo ušetřit pár gramů.
-
A terazky mi povedztě, Kefalín, čo vy si predstavujetě pod takým slovom mobilní?
Použití laptopu taky může být "pravidelně to přesouvám mezi dvěma, třemi místy, kde to stejně sedí v zásuvce." Například kancelář, doma, chalupa. Komu se chce denně (nebo i jen každý víkend) nosit a zapojovat desktop?
Baterka se pořád hodí, třeba proto, aby se ten stroj mohl přenášet uspaný a ne vypnutý. Ale celý den práce to na ni zvládat nemusí.
Jan Ťulák naprosto vystihl moji motivaci.
Na "mobilní použítí", t. j. mimo budov a mimo dosahu elektřiny, dneska nepoužívá laptop téměř nikdo. Alespoň z mého okolí. V budovách, vlacích a pod. je dlouhá výdrž zbytečná. Používat noťas na baterii tam, kde je k dispozici zásuvka, je většinou zbytečné a má řadu negativ.
Zřejmě uživatel UA GPU a další si tady neuvědomují, že to, co je mezi noťasem a zásuvkou, není nabíječka, ale napájecí zdroj. Takže to slouží na to, aby počítač běžel na proud ze zásuvky. To, že elektronika noťasu ještě někdy i nabíjí baterii, není záležitost napájecího zdroje.
-
A teda jako bez tý baterky to vůbec nejede? Zkoušel jste to?
Jestli si to dobře pamatuju, tak mi nějaký starý IBM úplně bez baterky chodil jen na adaptér...
Ale je to fakt už dýl...
-
Ještě se mi nestalo, aby ThinkPad bez baterky nejel. Zrovna teď jsem na T480 bez interní baterie (umřela) a jedu jen z externí. Ani při POSTu to nepindá.
Může se ale stát, že bude omezen výkon stroje, protože adaptér je jen nějakých 45/65W. Modely s APU s tím asi problém mít nebudou, modely eGPU můžou mít vyšší spotřebu. Možná, že dnes s tím už takový problém není, protože křemík je o dost úspornější než býval.
Renault Twizy má papírový dojezd 90-100 km, a autorádio, co vím, nemá. Pokud jde o laptop bez webkamery, tak viz například loňský ASUS TUF Dash F15 (https://www.theverge.com/22276367/asus-tuf-dash-f15-2021-intel-core-i7-nvidia-rtx-3070-review-gaming-laptop-specs-price).
Zapoměl jsem napsat "normální"...
-
Ty jsi ale slušný demagog! Cesta do Chorvatska není o jedné nádrži, protože přestávky jsou pro slabochy. Tak dejme tomu, že cesta Praha -> Split má cca 1000km a ta Dacia ujede na jedno nabití cca 200km. To znamená 4 až 5 přestávek na nabíjení a jednu na tankování.
Naprosto jsi minul smysl mojí reakce. Pokud někdo do Chorvatska nejezdí, a nejdál to má 30 km na chatu za městem, nebo už má nějaké velké rodinné auto a teď hledá něco dalšího, malého, na ježdění akorát z vesnice do Kauflandu, tak prostě nepotřebuje dojezd ve stovkách km. Stejně, jako člověk, který používá laptop jako snadno přenosnou pracovní stanici, prostě nepotřebuje 12hodinovou výdrž na baterku, a naopak by mu vyhovovalo ušetřit pár gramů.
Ale to, co jsem napsal o cestě do Chorvatska, se dá aplikovat i na cesty do Kaufu. Má-li auto dojezd 100km, tak cesta na chatu a zpět znamená 60% baterie pryč, což znamená X hodin auto mimo provoz/limitované použití.
A smysl Tvého příspěvku... Přečti si ho ještě jednou. Nepíšeš tam nic o druhém autě a ježdění jen na chatu. Píšeš tam, že ne každý má potřebu dojet do Chorvatska na jeden zátah - to znamená, že do toho Chorvatska už jede nebo chce jet. Tak jsem oponoval, že s autem s dojezdem 200km, o kterém ses Ty zmiňoval, za Tvých podmínek, je jízda do Chorvatska nesmysl. Takže minutí smyslu si strč za klobouk. Do Tvé hlavy nevidím a věšteckou kouli mám zrovna v opravě.
-
[...] Může se ale stát, že bude omezen výkon stroje, protože adaptér je jen nějakých 45/65W. Modely s APU s tím asi problém mít nebudou, modely eGPU můžou mít vyšší spotřebu.[...]
to snad nemuze, adapter preci vzdy musi byt dimenzovanej tak aby zvladal dodavat stavu jak pro beh notebooku tak navic na dobijeni baterie, v pripade co popisujes by to znamenalo ze pri vetsim zatizeni by nb s baterii na adapteru se nejen ze nedobijel ale zaroven by se vybijela baterie ;-)
-
Ale jistě že může, však si uvědomte, kolik energie dnes můžete tahat jen z USB. Pokud je notebook připojen do sítě, je z ní i napájen a zbytek kapacity adaptéru se může poslat do baterie. Při náročných úlohách se ale může stát, že spotřeba kapacitu adaptéru převýší a energie se začne brát i z baterie. A pokud energie není dostatek, protože baterie je stará nebo málo nabitá, omezí se výkon stroje aby to celé neumřelo, jako to dělají třeba mobilní telefony.
Mám pocit, že zrovna u USB-C adaptérů není wattů zrovna moc nazbyt.
-
... Může se ale stát, že bude omezen výkon stroje, protože adaptér je jen nějakých 45/65W. Modely s APU s tím asi problém mít nebudou, modely eGPU můžou mít vyšší spotřebu. ...
to snad nemuze, adapter preci vzdy musi byt dimenzovanej tak aby zvladal dodavat stavu jak pro beh notebooku tak navic na dobijeni baterie, v pripade co popisujes by to znamenalo ze pri vetsim zatizeni by nb s baterii na adapteru se nejen ze nedobijel ale zaroven by se vybijela baterie ;-)
On ma ale pravdu - existovala rada notebooku, kde byl slabsi i silnejsi zdroj (kodovany pomoci tretiho pinu) a pokud si uzivatel vynutil "Performance mode" s tim slabsim zdrojem, tak to potrebovalo vysavat baterii aby pokrylo spotrebu :-) Ono to jako nebylo nicemu na zavadu, protoze je to strategie podobna jako u UPS - zarizeni je dimenzovano z pohledu thermals a chlazeni tak, ze po vysati baterie to revertlo do AC only, low power rezimu.
A druhy pripad, kde nelze fungovat bez baterie je Apple. Pokud v Macbooku je vykuchana baterie, tudiz neni mozno ziskat hodnotu z jejiho teplotniho cidla, tak BIOS nastavil nejaky silene podtaktovany / degradovany failsafe rezim. Taky to ma dve strany mince a lze chapat danou vec jako safety featuru.
-
Tak na jeden zátah nedojede do chorvatska asi žádné auto, ale to tu snad neřešíme.
Tak to pozor na nepodlozene generalizace!
Moje auto tam nejspis dojede celkem pohodlne - 70L x 7 L/100km (kdyz uvazujeme o tech zminenych 1000km). V extremu jsem tankoval mezi 69-70L, prakticky to ma asi vetsi nadrz.. anebo jsem mel stesti a znam svuj vuz. A pokud bych jeste setril a mel cas a naladu, tak pri cca 100-110 km/h jsem schopen dat 5.neco L/100km, pri 90 km/h udelam 4.5 L/100km (overeno na cca 500km trase z Prahy na Slovensko). Vedu si evidenci a temer porad tankuji vzdy plnou po 900-950 km. Jde o patnactileteho 2.0 TDI Passata, takze relativne bezne osobni vozitko - vhodne na dlouhe cesty.
Ono to mozna neni ani tak o voze.. jako o ridici. Ale vetsi problem bych videl v bezpecnosti podobneho zameru - pauzy jsou opravdu potreba.
-
Mám pocit, že zrovna u USB-C adaptérů není wattů zrovna moc nazbyt.
Prave naopak, Power Delivery nad USB-C je dimenzovane dostatocne na akykolvek notebook.
Len treba mat USB-C adapter a notebook, ktore to podporuju (nepoznam taky, co PD nepodporuje, ak ma nabijanie cez USB-C).
Ale hodilo by sa, keby sa ozval autor prveho prispevku, o co mu konkretne islo s tou zmensenou bateriou.
-
technicky k zmenšení baterie a ušetření váhy. Není to tak, že když snížím kapacitu baterie o 50 %, budu mít poloviční váhu. Podstatnou váhu baterie dělá pouzdro u článků, samotná váha toho, kde je reálně uložená energie není velká. Nemůžu snížit počet článků, protože díky jejich paralelnímu zapojení se vytváří potřebné napětí, když jejich počet snížím, notebook nebude fungovat. Udělat fyzicky menší článek zase tolik váhy neušetřím.
Řešením může být použít článek na jiné technologii, které jsou menší a lehčí, tím se ale dostáváš do konfliktu s eletronikou notebooku a jeho nabíjecích obvodů, každý článek se nabíjí jinak.
Krátká odpověď je, že pokud sám výrobce nenabízí menší baterii a ty se na to musíš ptát na fóru, je to ztracená snaha a váhu ušetři tím, že pořídíš jiný notebook.
-
Tak na jeden zátah nedojede do chorvatska asi žádné auto, ale to tu snad neřešíme.
Tak to pozor na nepodlozene generalizace!
Moje auto tam nejspis dojede celkem pohodlne - 70L x 7 L/100km (kdyz uvazujeme o tech zminenych 1000km). V extremu jsem tankoval mezi 69-70L, prakticky to ma asi vetsi nadrz.. anebo jsem mel stesti a znam svuj vuz. A pokud bych jeste setril a mel cas a naladu, tak pri cca 100-110 km/h jsem schopen dat 5.neco L/100km, pri 90 km/h udelam 4.5 L/100km (overeno na cca 500km trase z Prahy na Slovensko). Vedu si evidenci a temer porad tankuji vzdy plnou po 900-950 km. Jde o patnactileteho 2.0 TDI Passata, takze relativne bezne osobni vozitko - vhodne na dlouhe cesty.
Ono to mozna neni ani tak o voze.. jako o ridici. Ale vetsi problem bych videl v bezpecnosti podobneho zameru - pauzy jsou opravdu potreba.
Však VW měl i reklamu na toto téma...
-
Ale to, co jsem napsal o cestě do Chorvatska, se dá aplikovat i na cesty do Kaufu. Má-li auto dojezd 100km, tak cesta na chatu a zpět znamená 60% baterie pryč, což znamená X hodin auto mimo provoz/limitované použití.
A smysl Tvého příspěvku... Přečti si ho ještě jednou. Nepíšeš tam nic o druhém autě a ježdění jen na chatu. Píšeš tam, že ne každý má potřebu dojet do Chorvatska na jeden zátah - to znamená, že do toho Chorvatska už jede nebo chce jet. Tak jsem oponoval, že s autem s dojezdem 200km, o kterém ses Ty zmiňoval, za Tvých podmínek, je jízda do Chorvatska nesmysl. Takže minutí smyslu si strč za klobouk. Do Tvé hlavy nevidím a věšteckou kouli mám zrovna v opravě.
Já se tu celou dobu snažím na příkladech ukázat, že různí lidé mají různé potřeby. Jsou lidi, kterým těch 100 km dojezdu stačí a ocení malé rozměry - například tu kapotovanou čtyřkolku občas vidím v okolí bydliště. To, že tvou potřebu nepokryje, ještě neznamená, že je to špatný produkt, co nemůže vyhovovat nikomu.
A tvrzení "ne každý potřebuje jet do Chorvatska na jeden zátah" nijak neimplikuje "každý chce jet do Chorvatska." To bych pak musel napsat něco jako "každý chce jet do Chorvatska, ale ne každý..." Moje druhé tvrzení "někdo jezdí jen pár km na chatu" není ve sporu s mým prvním tvrzením a použil jsem ho, abych výslovně upozornil na případ, který vyhovuje prvnímu tvrzení, ale nemusel být správně pochopen a zahrnut v úvaze tebou a dalšími.
-
Už dlouhodobě mi nevyhovuje snaha výrobců o co nejdelší výdrž noťasu na baterii. Mám T490, který podle výrobce vydrží na jedno nabítí až 16 hodin. Já bych potřeboval, aby to bylo třeba 10 krát méně.
Baterie totiž váží 0,5 kg (https://www.laptop-battery.net/lenovo-20fb002vge-laptop-battery-20fb002vge-battery-m3964+279.html). Z mého pohledu je to naprosto zbytečná váha, protože zásuvky jsou stejně dneska všude. Kdybych tu baterii nahradil za 10x menší, noťas bude vážit 1,0 kg místo současných 1,46 kg.
Na starších thinkpadech se to dalo udělat tím, že jsem tu vyndávací baterii prostě nechal doma a jezdil pouze s tou zabudovanou. Tady je však už pouze jedna.
Dá se baterie podle vás vyměnit za nějakou neoriginální menší? Oficiální zastoupení Lenova samozřejmě tvrdí, že žádná menší neexistuje.
Dejte si pozor na výměnu za neoriginální baterii.
Cca měsíc zpátky jsem měnil vnitřní baterii kolegovi na T580. Jednalo se o originální baterii ze servisu Lenova a po vložení do notebooku se mi baterie tvářila jako neoriginální a počítač ji odmítal nabíjet dokud jsem neaktualizoval bios na nejnovější verzi. Podle mě si výrobce drží někde v biosu seznam kompatibilních baterií, jinak si to nedovedu vysvětlit.
Jinak jak už tady někdo psal. Notebook bez interní baterie jede. Narazil jsem, ale na obrácený problém, kdy již zmíněná baterie nefungovala a dokud jsem ji fyzicky neodpojil od základní desky, tak se mi odmítala nabíjet externí baterie :(
-
Ale to, co jsem napsal o cestě do Chorvatska, se dá aplikovat i na cesty do Kaufu. Má-li auto dojezd 100km, tak cesta na chatu a zpět znamená 60% baterie pryč, což znamená X hodin auto mimo provoz/limitované použití.
A smysl Tvého příspěvku... Přečti si ho ještě jednou. Nepíšeš tam nic o druhém autě a ježdění jen na chatu. Píšeš tam, že ne každý má potřebu dojet do Chorvatska na jeden zátah - to znamená, že do toho Chorvatska už jede nebo chce jet. Tak jsem oponoval, že s autem s dojezdem 200km, o kterém ses Ty zmiňoval, za Tvých podmínek, je jízda do Chorvatska nesmysl. Takže minutí smyslu si strč za klobouk. Do Tvé hlavy nevidím a věšteckou kouli mám zrovna v opravě.
Já se tu celou dobu snažím na příkladech ukázat, že různí lidé mají různé potřeby. Jsou lidi, kterým těch 100 km dojezdu stačí a ocení malé rozměry - například tu kapotovanou čtyřkolku občas vidím v okolí bydliště. To, že tvou potřebu nepokryje, ještě neznamená, že je to špatný produkt, co nemůže vyhovovat nikomu.
A tvrzení "ne každý potřebuje jet do Chorvatska na jeden zátah" nijak neimplikuje "každý chce jet do Chorvatska." To bych pak musel napsat něco jako "každý chce jet do Chorvatska, ale ne každý..." Moje druhé tvrzení "někdo jezdí jen pár km na chatu" není ve sporu s mým prvním tvrzením a použil jsem ho, abych výslovně upozornil na případ, který vyhovuje prvnímu tvrzení, ale nemusel být správně pochopen a zahrnut v úvaze tebou a dalšími.
Hele, ono je to asi úplně jedno. Jen si uvědom, že Tvůj příspěvek vyjadřuje něco v kontextu diskuze. Potom věta může nabývat jiného významu a s tím je potřeba počítat. Navíc, když do obecného jazyka zatáhneš výrokovou logiku, tak se dostáváme úplně jinam.
Když napíšu větu „Ty berušky jsou sviňskej hmyz!“, tak mi může oprávněně oponovat o jejich uzitecnosti a přínosu pro boj se škůdci. A budeš mít pravdu. Do okamžiku, než přijde na kontext, předchozí diskuze, že zahrádkář řeší přemnožení invazivního druhu berušek, který požírá jiný potřebný hmyz. Najednou jsou ty berušky fakt svině... A zkus si tedy dosadit svá vyjádření o cestě do chorvatska do kontextu diskuze.
-
technicky k zmenšení baterie a ušetření váhy. Není to tak, že když snížím kapacitu baterie o 50 %, budu mít poloviční váhu. Podstatnou váhu baterie dělá pouzdro u článků, samotná váha toho, kde je reálně uložená energie není velká. Nemůžu snížit počet článků, protože díky jejich paralelnímu zapojení se vytváří potřebné napětí, když jejich počet snížím, notebook nebude fungovat. Udělat fyzicky menší článek zase tolik váhy neušetřím.
Řešením může být použít článek na jiné technologii, které jsou menší a lehčí, tím se ale dostáváš do konfliktu s eletronikou notebooku a jeho nabíjecích obvodů, každý článek se nabíjí jinak.
Krátká odpověď je, že pokud sám výrobce nenabízí menší baterii a ty se na to musíš ptát na fóru, je to ztracená snaha a váhu ušetři tím, že pořídíš jiný notebook.
Napětí se nevytváří paralelním, ale sériovým zapojením. Pouzdro a elektronika obvykle tvoří zanedbatelnou část váhy baterie. Většinu tvoří články. Viz např https://www.battery-import.cz/baterie-pro-notebooky/01av421 – tahle baterie váží pouze 0,11 kg, protože má menší kapacitu.
Problém může být spíš ten, že odebráním paralelní větve se taky zvýší vnitřní odpor a tudíž sníží maximální výkon. Ale dnešní baterie stejně nemají paralelní větve, ani žádnou možnost zasahovat do zapojení článků, protože jsou "zalité".
Jiný notebook si pořídit můžu, ale tam moc prostoru na ušetření váhy není. Už T490 je ekvivalent spíš eskové řady dřívějších thinkpadů (T480s apod.), takže už stejně je jeden z nejlehčích.
Pokud vím, všichni další výrobci, kteří nabízejí profi noťasy (ekvivalent Thinkpad T), mají obvykle podobnou výdrž a tudíž podobný podíl váhy baterie na váze celého noťasu. Pokud znáte model, který to tak nemá, napište.