Fórum Root.cz
Hlavní témata => Sítě => Téma založeno: darebacik 26. 07. 2021, 13:33:12
-
Dnes v noci ma zobudila burka a nemohol som uz zaspat, tak som sa rozhodol, ze zacnem pocitat blesky. Netusim ci sa jednalo o blesky medzioblacne, alebo oblak zem (pocital som len blisknutia) a napocital som 78.
Burky su priblizne 2-3 krat do tyzdna (oblast vysoke tatry )15km od lomnicaku)).
Dom cca 40 rocny, elektroinstalacia totez. Zadne prepatovky, zvodice, chranice. Klasicke stare istice 6-10-16 A. Pocas 40 rokov neodisiel ziadny spotrebic kvoli burke.
Samozrejme ak je burka dost blizko a sme doma, tak TV, DVB, LAN odpajame od 230V + koaxialy a LAN sietove kable. Ak nie sme doma, tak bohuzial. Blezkozvod na streche je, ale je len jeden zemnic cca 3-4 ohm.
Nastastie pred rokom som vymenil DSL linku za GPON (inak za 10 rokov som po burkach menil asi 3x DSL modem).
Jednoducha siet
Z ISP optickeho bridge modemu ide kabel do mini PC WAN (KVM - pfSense) z PC ide LAN priamo na dlink gigabit (https://eu.dlink.com/uk/en/products/dgs-108-8-port-gigabit-ethernet-switch). Ten switch mam asi 3 roky. 2 porty uplne nefunkcne, 1 port ide max 5Mbps. Ano je pravda, ze 4 ethernet kable smeruju von z domu. Z toho su nefunkcne 2 porty, ktore su vnutri a 1 ktory ide von z domu.
Zo switcha ide dalej jeden LAN kabel do dalsej miestnosti, kde som mal asi 5 rokov dlink dir 300, ktory ma stal na bazosi 5€. Ten bol v bridge mode a boli na nom povesene 2x DVB-S2 boxy a 1x RB 433, ktore je na komine a sluzi ako AP (len pre jedneho klienta).
Asi pred mesiacom po burke ostal mimo 1 port. Bol to port, ktory prepajal DVB-S2 box. Myslel som si, ze bude odpalena aj sietovka v boxe, ale nebola. Ta sietovka sa ale chova nejak divne, asi bude uz chytena, lebo po zapnuti boxu nabehne az o 1-2 minut, ale potom normalne funguje (predtym nabehla okamzite).
Vyhrabal som zo zasob nejake starsi TP-LINK WR1043ND a nahradil som mim dlink dir 300.
Dnes v noci ako som pocital tie blesky (nic som nevypinal, lebo to boli blesky tak 3-4 km od nas), tak som rano siel skontrolovat ci je vsetko OK a TP-LINK WR1043ND je nefunkcny jeden port. Je to na prd, lebo porty potrebujem 4, cize zase musim zhanat dalsi wifi router.
Uz som z toho na prasky.
Tu niekto pise (https://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,10048.msg69433.html#msg69433), ze kazdy switch a hub, resp. sietovka ma ddelovacie trafka, ktore dokazu eliminovat az 2.5 kV, ale nejak sa mi to nezda.
Taketo prepatovky (https://www.sortec.sk/prepatova-ochrana-saltek-ethernet-1gbit-s-dl-cat-6-60-v_d4182.html) si nemozem dovolit a ma zmysel davat take nieco (https://www.wellnet.sk/lan/prepa/axon-air-net-protector.html)?
Prip. je nejaky switch 8 port a wifi router, ktory je nejaky odolnejsi voci prepatiu ?
Alebo jednoducho mam hold smolu :(
-
Káble sú tienené?
-
ještě jsem našel https://www.amazon.de/DeLock-62619-DrNetzteilucker-grau/dp/B00WZ3QHVQ (https://www.amazon.de/DeLock-62619-DrNetzteilucker-grau/dp/B00WZ3QHVQ), nebo potom za podezřelou cenu u číňanů, to tam ale asi nemá smysl ani dávat https://www.aliexpress.com/item/1005002162323314.html (https://www.aliexpress.com/item/1005002162323314.html)
-
Tie kable co idu von su ftp aj RJ45 konekory su s kovovym obalom, ale to je prd platne ked switch neni prepojeny zltozelenym na zem. Ale odisli aj tie porty, ktore su vo vnutri
-
... ma zmysel davat take nieco (https://www.wellnet.sk/lan/prepa/axon-air-net-protector.html)?
Jestli Vám při bouřce odcházejí ethernetové porty tak bych ten AXON zkusil. Bude to lepší než nic.
Prip. je nejaky switch 8 port a wifi router, ktory je nejaky odolnejsi voci prepatiu ?
Možná je nějaký trošku odolnější, ale ne tolik jako ochrany v přepěťovce.
-
Tak si je třeba uvědomit, že primárná příčinou nemusí být přepětí naindukované v tom Ethernet kabelu, ale přepětová špička, co dorazila domů přes rozvod elektriky, přes to se to dokáže šířit lépe a na větší vzdálenosti. Pokud tomu pak ještě pomůžu tím, že mám vtipně/blbej souběh rozvodu elektriky a Ethernetu, tak tím hůře (v takovém případě nemusí pomoci ani napájecí zásuvka/pes s přepěťovou ochranou, protože se mi to naindukuje přes ten souběh vedení). A pokud mám doma třífáz, každá část sítě je napájena z jiné fáze a přepětí přiběhne po jedné fázi, a to pak může být dost na odpálení něčeho citlivějšího.
Ty jednoduché přepěťové ochrany na Ethernet neublíží, mohou dost věci pochytat. Pokud mám stíněné Ethernet kabely, co jdou ven, tak bych je držel dál od těch, co mám uvnitř a všechny co nejdál od napájení. Pořešil bych na straně toho switche pospojování FTP zemí kabeláže a přitažení na zem domu. Toto dokáže ochránit před naidukovaným přepětím. Teprve v dalším kole za to mohu řešit přepěťovku pro Ethernet třeba i formu patch panelu, několik modulů vedle sebe na DIN lištu nebo APC dělalo přepěťoky na 4 porty a z nich jít do switche (to chrání před tím, co přijde po vnitřních vodičích) a teprve odtud jít do switche. Případně nějaký ten pes s přepěťovkou na napájení, co stojí také rozumný peníz.
-
V takový oblasti by pro spolehlivej provoz čehokoliv měla bějt velká přepěťovka/svodič v rozvaděči.
To bohužel ale není úplně levná záležitost. Osobně mám v domě pro klidný spaní od OEZ SJBC-25E (máme kabely na sloupech). A navíc to není věčný, měla by se jednou za čas změřit a případně vyměnit moduly.
Jestli ale odchází jenom levný switche, tak se takovýhle řešení samozřejmě nevyplatí
-
Těch 2.5 kV uváděných na eth trafu je bez problému (je to napětí mezi párem v eth kabelu a párem jdoucím z trafa do phy). Na trhu jsou i 4kV izolační trafa. Nejběžnější Pulse a Bourns trafa mají 1.5-2.5 kV po dobu 1 minuty.
V praxi se to ale moc nedostane ke slovu, protože výboj přeskočí z pinu na nějaký spoj na desce a tam napáchá škody (2500 V na běžně zaprášené desce s normální porcí kondenzace ujde klidně 2 cm, než si najde svod). Je velký tlak zmenšovat (takže jsou věci blízko), zároveň se tlačí na cenu (takže to nenavrhují nejbystřejší mozky). Pak se okresem prožene bouřka a druhý den mám na servis 40 přístrojů (wifiny, modemy, hifi, dvr) díky géniům, kteří dají tantalový kondenzátor zespoda ethernet konektoru nebo vedou přívodní spoje vyhlídkovou cestou kolem půlky desky :)
-
ještě jsem našel https://www.amazon.de/DeLock-62619-DrNetzteilucker-grau/dp/B00WZ3QHVQ (https://www.amazon.de/DeLock-62619-DrNetzteilucker-grau/dp/B00WZ3QHVQ), nebo potom za podezřelou cenu u číňanů, to tam ale asi nemá smysl ani dávat https://www.aliexpress.com/item/1005002162323314.html (https://www.aliexpress.com/item/1005002162323314.html)
To uz spis tohle:
https://www.vseprowifi.cz/routerboard-mikrotik-w-star-101001000-prepetova-ochrana-ethernet-a-poe-30v-p-792.html?osCsid=bpr2lf5up5akt2oppr9tqlcru4
-
1. Elektricke vedeni NN (do domu) je nadzemni nebo podzemni? Trafostanice je nova? Nove trafostanice maji celkem slusnou tvrdou ochranu co vetsinou chytne prepeti z VN.
2. Pak bych dal do poradku dalsi 2 (nebo 3 dle trafacky) stupne ochran v baraku. Muzes si ale kalkulovat ze se ti spis vyplati risknou to a nechat spotrebice odejit. Podle sily vyboje ti bezne prepetovky do zasuvky proste nemusi pomoci. Spravne by mela byt urcita kaskada ochran v baraku.
3. Elektroinstalaci posoudit odbornikem. Takhle na dalku ti nikdo moc neporadi.
4. Ono muze byt spatne pospojovat vsechna zemeni stejne jako spatne je nekde nepospojovavat - tady vetsinou narazis mezi ciste elektrikari kteri by nejradeji spojili vsechno se vsim nejlepe i ke kandelabru. U citlivych pristroju a u rozdilnych zemeni to nemusi byt zadouci a muze byt nutne resit silnejsi galvanicke oddeleni ( a to ne jen par blbych kV ktere se ti naidukujou pri kazde blizke bource na dratech). Doporucil bych alespon nekoho kdo resil citlive pristroje nebo ma kombinaci elektro/telco.
5.Muze dochazet k nechtenemu vyrovnavani potencialu a to jeste nemusi prijit bourka u stavajiciho zapojeni. Az kdyz prijde situace bude jeste horsi. Vetsinou je zradny ethernet + ruzne uzemeni switch a pocitac, antena + ruzne uzemeni switch/ elektro. Ty TV anteny jsou vetsinou dost zabijacke.
6. Hromosvod neslouzi pro ochranu elektroniky ale pro ochranu osob, nemovitosti samotne a pred pozarem. Pokud nemas plechovy dum tak citliva elektronika to pri primem nebo vedlejsim zasahu odnese tak jako tak. A nepomuze ti ani tisic prepekovek. Muzes jen minimalizovat. Takze sem bych iniciativu moc nezameroval. Akorat bych udelal revizi. Ono hodne zalezi na pozici domu, kde je nejvyssi vrchol atp. Pokud se to dela poctive tak to neni tak ze prijde ujo z vedlejsi dediny a jen rekne - dobry, tady si opravte urezlej svod.
-
1. Vedeni 0,4 kV je vzdusnym kablom. Trafo je z komunistickych casov, ale aka je v trafacke vyzbroj netusim. V kazdom pripade su to stare olejaky pocitam 250 kVA
2. Ako tu uz niekto spominal, tak investoval do zvodica prepatia a cena sa pohybovala na urovni nejakych 500€. To si radsej kupim 10 switchov a 10 routrov (som na cene 500€) a po burkach ich budem menit. Samozrejme nemyslim to vazne ;D
Samozrejme su aj lacnejsie zvodice, ale pre ochranu musi byt zachovane B+C+D (resp. T1+T2+T3), cize B (+C) v hlavnom rozvadzaci, C v podruznom a D pred spotrebicom.Su to ale celkom slusne naklady. Nastastie idem na TNC, takze usetrim 1/4 :)
3. Co myslis co povie projektant, alebo revizak na 40 rocne rozvody ?? HR obsahuje cisto len 3faz a 1faz istice + poistky v pripojkovej skrini.
4. Co viem, tak pospojovane nemame nic, ziadna HUP neexistuje je to stary barak. Ako som uz uviedol, v zasade sa nic vazne nestalo, ak opomeniem raz za 2-3 roky odpali nejake porty a musim menit switche/routre. Teraz ma to uz trocha dozralo, lebo v priebehu 1-2 mesiacov som prisiel o druhy router.
...
asi sa musim rozhodnut do coho investovat, alebo konzultovat z nejakym projektantom, ktory nevidi len elektro ale aj it.
Zavse to nebude lacne zabezpecenie
-
1. Vedeni 0,4 kV je vzdusnym kablom. Trafo je z komunistickych casov, ale aka je v trafacke vyzbroj netusim. V kazdom pripade su to stare olejaky pocitam 250 kVA
2. Ako tu uz niekto spominal, tak investoval do zvodica prepatia a cena sa pohybovala na urovni nejakych 500€. To si radsej kupim 10 switchov a 10 routrov (som na cene 500€) a po burkach ich budem menit. Samozrejme nemyslim to vazne ;D
Samozrejme su aj lacnejsie zvodice, ale pre ochranu musi byt zachovane B+C+D (resp. T1+T2+T3), cize B (+C) v hlavnom rozvadzaci, C v podruznom a D pred spotrebicom.Su to ale celkom slusne naklady. Nastastie idem na TNC, takze usetrim 1/4 :)
3. Co myslis co povie projektant, alebo revizak na 40 rocne rozvody ?? HR obsahuje cisto len 3faz a 1faz istice + poistky v pripojkovej skrini.
4. Co viem, tak pospojovane nemame nic, ziadna HUP neexistuje je to stary barak. Ako som uz uviedol, v zasade sa nic vazne nestalo, ak opomeniem raz za 2-3 roky odpali nejake porty a musim menit switche/routre. Teraz ma to uz trocha dozralo, lebo v priebehu 1-2 mesiacov som prisiel o druhy router.
...
asi sa musim rozhodnut do coho investovat, alebo konzultovat z nejakym projektantom, ktory nevidi len elektro ale aj it.
Zavse to nebude lacne zabezpecenie
1. Pokud je vedeni vzdusnym kabelem tak uz nema cenu se moc bavit o nejakem setreni a trafostanicich :-). 500 ecek se mi nezda zas az tolik. Spise az moc malo (podezrele).
2.Beru to jako nadsazku s vymenou spotrebicu. On si to clovek rekne. Nicmene shanet o vikendu nahradni router, resit vypadek pripojeni v noci kdyz ma clovek pohotovost nebo mit ve sklepe x let stary nahradni a hrabat se i s antenou na strechu neni obvykle pro "rodinny klid". Optimalni. Rodinny klid za penize nekoupite. Na vsechno ostatni je tady Mastercard... :-D
3. 40 let. No pokud to beru podle velke chalupy co mela instalaci ze stejne doby...
Muzete mit i diskusi nad spoustou veci nesouvisejici s prepetovkou jako jestli stale udrzovat starou TN-C, ci prestavet na TN-S,TN-C-S (dle slovenskych norem a mistnich specifikach) proudovymi chranici, novym DIN rozvadecem atp. Radne uzemeni bude treba resit v celem baraku a vzit v potaz specifika anten a telco rozvodu.
4. Je vic bourek a jsou tento rok drsnejsi.Nektere roky je malo bourek. Nektere hodne bourek. Na horach obvykle byvaji nepredvidatelnejsi a intenzivnejsi. Obcas na to par zejmena Prazaku z CR v tech tatrach doplati. Vysvetluji si to tak ze po rozdeleni CSR zapomneli mladi lide slovenskou hymnu ktera obsahuje jiz na zacatku bezpecnostni upozorneni. Zatimco ta nase se zas zabyva nefunkcni navigaci a zmoklou mapou. Co naplat...
-
Tak já si taky přisadím :-)
Ochrana proti přepětí má být především "komplexní" = funguje jenom ve vzájemné souhře. Zdá se, že už máte ledacos seštudováno - mohu-li doporučit, prolétněte alespoň obrázky v této práci (http://fei1.vsb.cz/kat420/vyuka/Bakalarske/prednasky/pred_ZEP/Ochrana%20pred%20bleskem-CSN.pdf) = klasický domeček s pospojením zemí a svodiči na vstupujících vedeních, v několika variantách.
Základem je bohužel kvalitní zem. V novostavbách se zazdívá do základů nerezový pásek podél obvodu budovy (pod úrovní hydroizolace), ke kterému se připojují venkovní svody hromosvodu, a také je uvnitř budovy kvalitně propojen se středním vodičem napájení NN (třífáz). Tím je zajištěno sjednocení zemních potenciálů uvnitř budovy.
Pokud máte venkovní hromosvod s kdovíjakým uzemněním a nepřipojený na napájecí zem elektrické napájecí sítě, je bohužel toto první věc, kterou byste měl řešit. Když jsem já dělal zgruntu novou elekřinu v zahradní chatce, poradil mi předem revizák, ať do výkopu nové drážky od chatky k elektro kiosku (asi 10 m) položím pásek FeZn 30, který připojím v chatce v hlavním rozvaděči "do středu žlutozelené hvězdy" a propojím se středním vodičem z elektro přípojky. Nechtělo by se Vám třeba objet barák minibagrem a zahrabat kolem dokola pozinkový nebo nerezový pásek? :-)
Souhlasím, že je vhodné, jistit proti přepětí vstup silového napájení z distribuční sítě. Není to levná legrace. Pokud toto oželíte, ale trápí Vás přežití malých eth switchů, tak bych si dovolil zmínit, že tyhle switche mívají externí adaptér bezpečnostní třídy II (bez ochranné země) s výstupem nějakého bezpečného malého ss napětí, třeba 5 nebo 12 Voltů. Navrhuji vyrobit třeba vsuvku do tohoto napájení, pomocí které uzemníte -DC napájení na kolík do zásuvky, případně můžete přidat nějaký transil mezi DC+ a DC-.
Jakékoli signálové vedení, které vstupuje do domu, by mělo být chráněno. Správně podle normy více stupni ochran - reálně ovšem alespoň jedna ochrana (tř.B) je určitě lepší, než žádná. Ochrana proti přepětí MUSÍ být uzemněna, jinak nemůže plnit svoji funkci - viz ty čínské podivnosti.
Twistový ethernet je geniální přesně v tom, že má porty povinně izolované signálovým trafem - na úroveň nejméně kolem 1 kV, tzn. citelně výš, než je jmenovitá hodnota "nízkého napětí" (230V AC). Bohužel proti blesku je samotná galvanická izolace o pevnosti pár kV vcelku legrační. Pokud ale izolačnímu trafu předřadíte na linku svodič, který napětí omezí citelně níž, než je izolace portů, tak tato vzájemná kombinace zafunguje optimálně = svodič ořízne přepětí na úroveň, která už nepřeskočí izolaci portu.
Pokud jsou použity stíněné kabely, tak stínění samozřejmě uzemnit přímo na ochrannou zem v napájení 230V - pokud se obáváte zemních smyček a vyrovnávání potenciálů, má obecně smysl uzemnit jenom jeden konec stínění - osobně bych zemnil konec který je blíž "choulostivému a drahému" hardwaru. Možná bych z tohoto požadavku ustoupil u komunikačních vedení (např. RS485) kde je jednotlivě stíněný pár a stínění funguje zároveň jako referenční zem mezi uzly. Ochránit takovouto zem je možné například opět nějakým transilem nebo plynovým jiskřištěm.
Obecně je problém, chránit signálové piny rychlých digitálních rozhraní - protože přiměřeně silné transily mají příliš vysokou parazitní kapacitu, takže takový svodič pak nepropustí data / nedovolí navázání spojení. Kvalitně provedené ochrany pro gigabitový metalický ethernet, které poskytují "maximum možného" v rovině kompromisu mezi modulační rychlostí a mírou ochrany, jsou drahé. Kvalitní ochrana pro twistový gigový ethernet je pravděpodobně dražší, než dva opticko-metalické mediakonvertory. Exponovaná metalická vedení je proto vhodné nahradit optikou...
-
Jsem rad ze tady zaznelo pospojovani signalovych vedeni s hlavou - tedy zvazovani smycek a ne slepe spojovat vsechno ke vsemu.
Velke potíže jsem prakticky zaznamenal u propojeni pristroju ktere mají uzemnovaci kolik a které nemaji. Na tom je nejhorsi ze clovek u tech kramu vyjma pokusu s uzemenim kostry, resenim zapojeni napajeni - pokud je to mozne jinak az tak moc nezmůže.
Bývají tam rozdily potencialu a dochazi treba i k znacnemu jiskreni pri pripojovani rozhrani. Prakticky tak zlobi některé doky, usb huby, dvb rekordery, TV, atd.
Nejen moderni signalova rozhrani ale i posledni analogove stupne audiotechniky na smycky dost trpí.
Byva rozumne potencialy si aspon promerit. Jen orientacne. Nemusi byt zrovna casosber.
-
Bývají tam rozdily potencialu a dochazi treba i k znacnemu jiskreni pri pripojovani rozhrani. Prakticky tak zlobi některé doky, usb huby, dvb rekordery, TV, atd.
Nejen moderni signalova rozhrani ale i posledni analogove stupne audiotechniky na smycky dost trpí.
Byva rozumne potencialy si aspon promerit. Jen orientacne. Nemusi byt zrovna casosber.
Takovýhle zařízení jsou navržený k tomu aby fungovaly z jedný zásuvky/okruhu
Proto třeba profi audio technika používa oddělený a diferenciální propojení (taky vlastně kroucený páry s oddělovacíma trafama na konci)
A consumer zařízení USB, HDMI a pod. počítá s jednou zásuvkou, případně se zařízenim na baterky
A pak samozřejmě spousta Čínskejch zdrojů neplní normy a můžeš dostat ránu, ona taková fáze na výstupu nabíječky z telefonu neni pěkná věc, ale stává se, když se moc tlačí na cenu.
-
Jsem rad ze tady zaznelo pospojovani signalovych vedeni s hlavou - tedy zvazovani smycek a ne slepe spojovat vsechno ke vsemu.
Velke potíže jsem prakticky zaznamenal u propojeni pristroju ktere mají uzemnovaci kolik a které nemaji. Na tom je nejhorsi ze clovek u tech kramu vyjma pokusu s uzemenim kostry, resenim zapojeni napajeni - pokud je to mozne jinak az tak moc nezmůže.
Bývají tam rozdily potencialu a dochazi treba i k znacnemu jiskreni pri pripojovani rozhrani. Prakticky tak zlobi některé doky, usb huby, dvb rekordery, TV, atd.
Nejen moderni signalova rozhrani ale i posledni analogove stupne audiotechniky na smycky dost trpí.
Byva rozumne potencialy si aspon promerit. Jen orientacne. Nemusi byt zrovna casosber.
To sa mi tava dost casto, ked potrebujem tvrdy restart dvb boxu. Rucne odpojim napajaci konektor od boxu (obycajne je to 12V adapter) a ked ho pripojim nas5, tak to pekne zaiskri
-
Takovýhle zařízení jsou navržený k tomu aby fungovaly z jedný zásuvky/okruhu
Tento efekt lze hledat ve dvou rovinách:
a) zařízení bezpečnostní třídy I = s vodivou "neživou" kostrou uzemněnou na ochranný kolík v zásuvce, já dodávám se signálovou zemí také k tomuto připojenou. Tzn. signálové referenční země jsou všechny jednotné s ochrannou zemí. Což je problém ve starších rozvodech TN-C (= combined, nulák a ochranná zem jedno jsou) protože na zásuvkových okruzích narůstá se vzdáleností od hlavního rozvaděče "odporový úbytek" = střídavé napětí, podle zátěže rozvodu klidně v jednotách voltů, a co teprve při inrushi (připojení nějaké moderní kapacitní zátěže, nebo i silnější járovky). Co je připojeno společně na jednu zásuvku, to má relativně vůči sobě minimální rozdíl zemních potenciálů. Ale mezi různými zásuvkovými okruhy zejm. na různých fázích panuje veselohra.
b) zařízení bezp. tř. II = bez ochranné země. V dnešní době uvnitř spínaný zdroj s graetzem na primáru a "Y-cap" kondíkem mezi takto usměrněným primárem a sekundárem. Na výstupu zdroje vidíte "bezpečné malé napětí" s plovoucí výstupní "zemí" (mínusem toho DC napájení). Výstupní zem má proti nuláku a ochrannému kolíku v zásuvce nějaké měkké napětí (do zkratu proti zemi prosakuje proud řekněme do 1 mA), naprázdno naměříte multimetrem o vysoké impedanci klidně 150 V střídavých. Pokud se Vám sejde pár takových zařízení na společné fázi, tak podle mého to prosakující napětí naprázdno bude soufázové = navzájem mezi takovými zařízeními shodné. Resp. alespoň jeho 50Hz složka. VF složky v desítkách kHz, co do amplitudy mnohem slabší, soufázové nebudou (každý zdroj má svůj vlastní PWM kontrolér = oscilátor).
Velke potíže jsem prakticky zaznamenal u propojeni pristroju ktere mají uzemnovaci kolik a které nemaji. Na tom je nejhorsi ze clovek u tech kramu vyjma pokusu s uzemenim kostry, resenim zapojeni napajeni - pokud je to mozne jinak az tak moc nezmůže.
Aha, takže jsem až druhej :-)
Je to přesně tak. Když se míchá "s kolíkem a bez". Nebo bez kolíku navzájem mezi fázemi.
A "nejde s tím mnoho udělat" - to je pravda obecně ohledně problémů se zemními smyčkami. Prostě pokud není k dipozici nějaké rozhraní, kde to člověk může galvanicky oddělit, tak s tím moc pohnout nejde. Trochu může pomoct, posílit zem v signálovém vedení (průřez a přechoďáky na obou koncích) ale na delší vzdálenosti moc nezabírá, protáhnout si vlastní žlutozelenej drát, protože zase plocha smyčky a vlnová délka užitečného signálu apod.
Bývají tam rozdily potencialu a dochazi treba i k znacnemu jiskreni pri pripojovani rozhrani. Prakticky tak zlobi některé doky, usb huby, dvb rekordery, TV, atd.
Jiskření při propojování signálových rozhraní, ve chvíli kdy jsou napájecí vidlice dávno v zásuvkách ? Tak to je dost hustota :-) Průsakový proud Y-capů by měl být "jiskrově bezpečný"... možná když se jich sejde víc, už to něco dokáže. Nejlépe když se taková "volně plovoucí zem" od několika zařízení tř.II nakonec sejde v určitém bodě s ochranným kolíkem (kostra zařízení tř.I). Některé spínané napájecí zdroje každopádně "šimrají" na dotek i každý sám. A jak jsem se sám nedávno přesvědčil, hnusné věci se mohou dít na zemních potenciálech, kde se slévají a potkávají Y-cap průsaky od většího počtu zařízení = stínění v rozvodu Společné Televizní Antény :-( pročež od jistého momentu důrazně doporučuji jako první věc do zásuvky STA připojit kapacitní galvanický oddělovač...
Proto třeba profi audio technika používa oddělený a diferenciální propojení (taky vlastně kroucený páry s oddělovacíma trafama na konci)
Vazba trafem v moderním audiu? S tím spíš nesouhlasím... Trafa skončila zhruba s elektronkami. Diferenciálně ano, tradičním konektorem je XLR - ale čekal bych na vstupu nějaký diferenciální zesilovač (příslušně zapojený OZ). Zemní smyčka se tím přetne a potlačení soufázového rušení funguje v mezích, kde dokáže signál zpracovat vstupní křemík (vstup OZ) = v mantinelech daných napájecími větvemi, což bývá tak do +/- 15V, případně se to dá natáhnout odporovým děličem, oříznout transily apod. S těmi transily jsem trochu opatrný (parazitní kapacita a nejsou zrovna lineární).
Třeba RS485 je digitální sběrnice. Kvůli použitému protokolu ji nelze oddělit trafem. Kvůli ceně na levnějších zařízeních porty oddělené nejsou. Transceivery mají napájení +5V proti zemi, vstupy mívají o něco širší rozsah (tuším asi o 3 Volty nad a pod napájecí větve). Pokud je provedeno galvanické oddělení, používají se optočleny na "lokální" TTL komunikaci + oddělovací DC/DC převodník napájení (který mívá VF průsak).
Trafem dobře prolézá Ethernet, jak již zmíněno. Trafo je těžká pohoda - není velký problém zajistit izolaci klidně v kilovoltech, přitom potlačení soufázové složky je velmi dobré, v porovnání s přímým polovodičovým diferenciálním vstupem.
A pak samozřejmě spousta Čínskejch zdrojů neplní normy a můžeš dostat ránu, ona taková fáze na výstupu nabíječky z telefonu neni pěkná věc, ale stává se, když se moc tlačí na cenu.
Auvejs... mě zatím jenom pošimral tu a tam Y-cap průsak. Tvrdá fáze na výstupu, to jsem ještě neviděl :-)
To sa mi tava dost casto, ked potrebujem tvrdy restart dvb boxu. Rucne odpojim napajaci konektor od boxu (obycajne je to 12V adapter) a ked ho pripojim nas5, tak to pekne zaiskri
Jako že ta 12V zem proti šasi DVB-T settop boxu? No auvejs... Adaptér je uzemněný na kolík v zásuvce? Anténa je STA někde v bytovce? Máte v anténním kabelu oddělovací krabičku?
Pokud by šlo o to, pořešit jediný takový adaptér (pokud fakt jiskří vlastním průsakem), tak doporučuji sehnat nějaký "medical" zdroj - mají silnější izolaci mezi vinutími a potažmo menší Y-cap / nižší průsak. Možná 10x. Viz adaptéry MeanWell, dostupné třeba v TME - atribut "medical" se tuším dá najít ve filtru dané kategorie produktů.
Je naopak dost normální, že to zajiskří, když vrazíte šňůru 230V od spínaného měniče do zdi. Protože se inrushem nabíjí primární kondík (desítky až stovky mikroFaradů). Dneska to aspoň mívá nějaký omezovač inrushe - za starých časů jsem znal zdroje, které fakt hodily jiskru jako prase. Takový tvrdý inrush znamená, že je na pár milisekund fáze do zkratu proti nuláku, takže se napěťově sejdou "na půl cestě" třeba na 140V proti patě baráku. Což je obzvlášť humorné v soustavě TN-C, když se Vám sejdou signálové země ze dvou vzdálenějších zásuvkových okruhů, uzemněné každá na svůj ochranný kolík...
-
K těm průsakům měkké fáze skrz kondenzátor ve zdroji... pokud je tím napájen přístroj, kde v nějaké podobě existuje dioda a za ní kondenzátor, tak se tento postupně nabije na docela vysoká napětí. Nemusí jít vůbec o diskrétní elektroniku – může to být třeba plechová krabička přístroje, kde se dotýkají dva různé kovy přes vrstvu laku. Pak na to sáhnete a dostanete slyšitelnou pecku :)
-
Proto třeba profi audio technika používa oddělený a diferenciální propojení (taky vlastně kroucený páry s oddělovacíma trafama na konci)
Vazba trafem v moderním audiu? S tím spíš nesouhlasím... Trafa skončila zhruba s elektronkami. Diferenciálně ano, tradičním konektorem je XLR - ale čekal bych na vstupu nějaký diferenciální zesilovač (příslušně zapojený OZ). Zemní smyčka se tím přetne a potlačení soufázového rušení funguje v mezích, kde dokáže signál zpracovat vstupní křemík (vstup OZ) = v mantinelech daných napájecími větvemi, což bývá tak do +/- 15V, případně se to dá natáhnout odporovým děličem, oříznout transily apod. S těmi transily jsem trochu opatrný (parazitní kapacita a nejsou zrovna lineární).
Právě že v XLR je signálový trafo bežná záležitost, tam ti nevadí připlatit (~1000Kč za kanál) za signálový trafo, případně ho připojit externě
To by v domácim audio systému nikdo nezaplatil.
Samozřejmě ne vždy je potřeba, dnešní křemík vydrží hodně, ale když chceš mít jistotu
-
To sa mi tava dost casto, ked potrebujem tvrdy restart dvb boxu. Rucne odpojim napajaci konektor od boxu (obycajne je to 12V adapter) a ked ho pripojim nas5, tak to pekne zaiskri
Jako že ta 12V zem proti šasi DVB-T settop boxu? No auvejs... Adaptér je uzemněný na kolík v zásuvce? Anténa je STA někde v bytovce? Máte v anténním kabelu oddělovací krabičku?
Pokud by šlo o to, pořešit jediný takový adaptér (pokud fakt jiskří vlastním průsakem), tak doporučuji sehnat nějaký "medical" zdroj - mají silnější izolaci mezi vinutími a potažmo menší Y-cap / nižší průsak. Možná 10x. Viz adaptéry MeanWell, dostupné třeba v TME - atribut "medical" se tuším dá najít ve filtru dané kategorie produktů.
Je naopak dost normální, že to zajiskří, když vrazíte šňůru 230V od spínaného měniče do zdi. Protože se inrushem nabíjí primární kondík (desítky až stovky mikroFaradů). Dneska to aspoň mívá nějaký omezovač inrushe - za starých časů jsem znal zdroje, které fakt hodily jiskru jako prase. Takový tvrdý inrush znamená, že je na pár milisekund fáze do zkratu proti nuláku, takže se napěťově sejdou "na půl cestě" třeba na 140V proti patě baráku. Což je obzvlášť humorné v soustavě TN-C, když se Vám sejdou signálové země ze dvou vzdálenějších zásuvkových okruhů, uzemněné každá na svůj ochranný kolík...
Ano 12V proti DVB boxu. Adapter nemoze byt uzemneny, pretoze je to zariadenie triedy II a vystup je ss 12V SELV. Dnes prakticky vsetky boxy, switche, routery pouzivaju typ takychto adapterov.
Box je prepojeny HDMI kablom z TV, LAN kablom zo switchom a koaxialom z LNB.
Neviem si vysvetlit to iskrenie
-
Ano 12V proti DVB boxu. Adapter nemoze byt uzemneny, pretoze je to zariadenie triedy II a vystup je ss 12V SELV. Dnes prakticky vsetky boxy, switche, routery pouzivaju typ takychto adapterov.
Box je prepojeny HDMI kablom z TV, LAN kablom zo switchom a koaxialom z LNB.
Neviem si vysvetlit to iskrenie
Hm. To jiskření zjevně znamená, že adaptér od SetTopBoxu má dost jasný názor na lokální potenciál země - dost možná díky velkému Y-capu (protože zemní kolík nemá).
1) zkuste někdy vzít vytažený dutý jack (5.5/2.1 mm, nebo co to je) a jeho vnějším pólem = stíněním cvrnknout o ochranný kolík v téže nebo blízké zásuvce. Hodí jiskru? :-)
2) pár příkladů: 12W (https://www.tme.eu/cz/details/gem12i12-p1j/zasuvkove-napajeci-zdroje/mean-well/) 30W (https://www.tme.eu/cz/details/gem30i12-p1j/zasuvkove-napajeci-zdroje/mean-well/) k tomu povinný adaptér vidlice (https://www.tme.eu/cz/details/gem-eu/zasuvkove-napajeci-zdroje/mean-well/) do evropských zásuvek.
Kategorie v TME má filtrovatelný parametr "použití" (by default skrytý = je třeba si ho ve filtru napřed odkrýt). Hledejte něco jako medical / "lékařské použití" apod.