Fórum Root.cz

Hlavní témata => Vývoj => Téma založeno: chudacek 08. 01. 2019, 20:16:33

Název: Xamarin bez licence
Přispěvatel: chudacek 08. 01. 2019, 20:16:33
Zdravíčko,

budu dělat relativně jednoduchou aplikaci pro kamaráda (firmu) na Android a iOS. Potřebujem to ve finále dostat na Google Play a Apple Store.

Nabízí se použít cross platform Xamarin. Tu appku bude podle mě používat maximálně pár set lidí (a to kdo ví jestli)..
Moje otázka: Pověsí mě Microsoft za koule do průvanu, když to udělám bez licence?
Zjistil jsem, že komerční licence je pro jednotlivce zdarma v rámci licence na VS Professional (=600$) a to je velká část rozpočtu :(

Nebude problém, když to udělám bez licence to pak dát do těch storů?

Díky za odpovědi a názory :)

PS: Muj první post na root, tak mě hned neukamenujte..
Název: Re:Xamarin bez licence
Přispěvatel: Franta <xkucf03/> 08. 01. 2019, 20:29:51
Jedna věc je Microsoft a druhá tvůj zákazník, kterého použitím pirátského softwaru dostaneš do problémů. Z jeho strany bych to bral jako podraz/podvod. Takže tohle bych rozhodně nedoporučoval. Korporace typu MS se podívá, kdo má víc peněz a kdo se nechá líp zastrašovat, a toho napadne u soudu. Jestli to budeš ty nebo tvůj zákazník, to je otázka, ale v obou případech je to pro tebe špatné.

Jsou snad jiné způsoby, jak udělat multiplatformní mobilní aplikaci, ne?
Název: Re:Xamarin bez licence
Přispěvatel: BaldSlattery 08. 01. 2019, 20:33:30
V roce 2017 to dával MS zadarmo i pro komerční použití (pro samostatné vývojáře a týmy do 6 lidí s obratem pod milion dolarů). Mohlo se to změnit, teď už to nesleduji.

A není-li Xamarin nezbytně nutný, doporučuju spíš Flutter.
Název: Re:Xamarin bez licence
Přispěvatel: chudacek 08. 01. 2019, 20:40:45
Díky za odpovědi!
Podraz by to nebyl.. nejednám nijak tajně, ale oni taky neví jak to je.

Ještě zkusím víc prostudovat licenční podmínky Xamarinu a podívám se na Flutter. Chtěl jsem to psát v C#, protože by pro mě bylo nejjednodušší implementovat to co potřebuju, ale riskovat kvůli tomu průšvih a pokuty nebudu..
 
Název: Re:Xamarin bez licence
Přispěvatel: agent 09. 01. 2019, 10:59:37
Pokud se vejdeš do GPL licence, můžeš zkusit Qt.
https://www.qt.io/mobile-app-development/
Název: Re:Xamarin bez licence
Přispěvatel: chudacek 09. 01. 2019, 11:14:40
Pokud se vejdeš do GPL licence, můžeš zkusit Qt.
https://www.qt.io/mobile-app-development/

To vypadá hodně slibně, řešil jsem to s kamarádem a asi se vydám touto cestou.. :) Díky!!
Název: Re:Xamarin bez licence
Přispěvatel: xamarin 09. 01. 2019, 11:39:26
mozno tomu nerozumeim spravne, ale:

1) MS ma k dispozicii VS Community, ktore je KOMPLETNE FREE pre max 5 developerov.
https://visualstudio.microsoft.com/vs/community/

presnejsie:
Non-enterprise organizations(1),for up to 5 users.
1. Enterprise organizations are defined as >250 PCs or > $1 Million US Dollars in annual revenue.
zdroj:
https://visualstudio.microsoft.com/vs/compare/


takze nemusis nic kupovat

2) Xamarin tam bez problemov nainstalujes
https://docs.microsoft.com/en-us/xamarin/cross-platform/get-started/installation/windows

kde vidis nejaky problem s licencovanim a pod?
Název: Re:Xamarin bez licence
Přispěvatel: xamarin 09. 01. 2019, 11:50:12
To vypadá hodně slibně, řešil jsem to s kamarádem a asi se vydám touto cestou.. :) Díky!!

takze, cca 600$ je pre teba vela, ale 459$/mesacne je uz OK?
https://www.qt.io/buy-product/

Qt ma dual licensing system, OSS je samozrejme free, ale komercna licencia je pekne draha. na zaciatku si nenapisal, ci ta apklikacna bude OSS alebo nie - od toho zavisi "cena" za Qt.
Název: Re:Xamarin bez licence
Přispěvatel: chudacek 09. 01. 2019, 13:30:59
mozno tomu nerozumeim spravne, ale:

1) MS ma k dispozicii VS Community, ktore je KOMPLETNE FREE pre max 5 developerov.
https://visualstudio.microsoft.com/vs/community/

presnejsie:
Non-enterprise organizations(1),for up to 5 users.
1. Enterprise organizations are defined as >250 PCs or > $1 Million US Dollars in annual revenue.
zdroj:
https://visualstudio.microsoft.com/vs/compare/


takze nemusis nic kupovat

2) Xamarin tam bez problemov nainstalujes
https://docs.microsoft.com/en-us/xamarin/cross-platform/get-started/installation/windows

kde vidis nejaky problem s licencovanim a pod?


VS Community je free, ale Xamarin ve VS Community pro komercni pouziti uz ne (=600$)
ve VS Professional je Xamarin free, ale zase musíš platit VS, jestli to dobře chápu

To vypadá hodně slibně, řešil jsem to s kamarádem a asi se vydám touto cestou.. :) Díky!!

takze, cca 600$ je pre teba vela, ale 459$/mesacne je uz OK?
https://www.qt.io/buy-product/

Qt ma dual licensing system, OSS je samozrejme free, ale komercna licencia je pekne draha. na zaciatku si nenapisal, ci ta apklikacna bude OSS alebo nie - od toho zavisi "cena" za Qt.
Nechci platit za žádnou licenci. Chvilku jsem študoval licencování toho Qt a když to udělam jako OSS, tak to pravděpodobně vadit nebude.. Do LGPL licence se vejdu. Nikomu to vadit nebude a budu moct použít (asi celkem dobře použitelnej) framework Qt. 


Koukal jsem ještě na Flutter, Apache Cordova atd, ale bojím se že přes tyhle "WebView" budu mít problém přistupovat k nativním funkcím WiFi, Camera, BT atd.. a to nutně potřebuju.
Název: Re:Xamarin bez licence
Přispěvatel: BaldSlattery 09. 01. 2019, 13:42:18
mozno tomu nerozumeim spravne, ale:

1) MS ma k dispozicii VS Community, ktore je KOMPLETNE FREE pre max 5 developerov.
https://visualstudio.microsoft.com/vs/community/

presnejsie:
Non-enterprise organizations(1),for up to 5 users.
1. Enterprise organizations are defined as >250 PCs or > $1 Million US Dollars in annual revenue.
zdroj:
https://visualstudio.microsoft.com/vs/compare/


takze nemusis nic kupovat

2) Xamarin tam bez problemov nainstalujes
https://docs.microsoft.com/en-us/xamarin/cross-platform/get-started/installation/windows

kde vidis nejaky problem s licencovanim a pod?


VS Community je free, ale Xamarin ve VS Community pro komercni pouziti uz ne (=600$)
ve VS Professional je Xamarin free, ale zase musíš platit VS, jestli to dobře chápu

To vypadá hodně slibně, řešil jsem to s kamarádem a asi se vydám touto cestou.. :) Díky!!

takze, cca 600$ je pre teba vela, ale 459$/mesacne je uz OK?
https://www.qt.io/buy-product/

Qt ma dual licensing system, OSS je samozrejme free, ale komercna licencia je pekne draha. na zaciatku si nenapisal, ci ta apklikacna bude OSS alebo nie - od toho zavisi "cena" za Qt.
Nechci platit za žádnou licenci. Chvilku jsem študoval licencování toho Qt a když to udělam jako OSS, tak to pravděpodobně vadit nebude.. Do LGPL licence se vejdu. Nikomu to vadit nebude a budu moct použít (asi celkem dobře použitelnej) framework Qt. 


Koukal jsem ještě na Flutter, Apache Cordova atd, ale bojím se že přes tyhle "WebView" budu mít problém přistupovat k nativním funkcím WiFi, Camera, BT atd.. a to nutně potřebuju.
Flutter se překládá do nativního kódu, tam žádné webview nefiguruje.
Název: Re:Xamarin bez licence
Přispěvatel: Josef Grill, WEDOS 09. 01. 2019, 14:11:29
Kazdopadne "kradnut licenciu" pretoze to zoberie prilis vela s rozpoctu je zle. Bud mas zly rozpocet alebo si ponukol viac ako si mohol a teraz nevies ako s toho. Ak sa licencia nesprace do rozpoctu tak sa na to treba vykaslat resp. precenit tak aby sa to tam voslo, pripadne uplne ine riesenie.
Jednuducha multi platforma apka tak to by som siel do ionic/cordova a mam pokoj s licenciou na jednoduche veci to bohate postacuje. Ak je to nieco komplexnejsie tak uz potom by nemal byt problem v ramci ceny kupit licenciu.

A ano riziko tam je ze ta so storu vypoklonkuju a dostanes aj BAN.
Název: Re:Xamarin bez licence
Přispěvatel: Carrotsoft 09. 01. 2019, 14:37:13
Kazdopadne "kradnut licenciu" pretoze to zoberie prilis vela s rozpoctu je zle. Bud mas zly rozpocet alebo si ponukol viac ako si mohol a teraz nevies ako s toho. Ak sa licencia nesprace do rozpoctu tak sa na to treba vykaslat resp. precenit tak aby sa to tam voslo, pripadne uplne ine riesenie.
Jednuducha multi platforma apka tak to by som siel do ionic/cordova a mam pokoj s licenciou na jednoduche veci to bohate postacuje. Ak je to nieco komplexnejsie tak uz potom by nemal byt problem v ramci ceny kupit licenciu.

A ano riziko tam je ze ta so storu vypoklonkuju a dostanes aj BAN.
https://visualstudio.microsoft.com/license-terms/microsoft-visual-studio-community-2015/
Název: Re:Xamarin bez licence
Přispěvatel: agent 09. 01. 2019, 14:52:15
Kazdopadne "kradnut licenciu" pretoze to zoberie prilis vela s rozpoctu je zle. Bud mas zly rozpocet alebo si ponukol viac ako si mohol a teraz nevies ako s toho. Ak sa licencia nesprace do rozpoctu tak sa na to treba vykaslat resp. precenit tak aby sa to tam voslo, pripadne uplne ine riesenie.
Já původní dotaz pochopil, že je to appka dělaná pro kamaráda za flašku ve volném čase a ne výdělečný projekt s rozpočtem, sledováním nákladů a ziskem.
Název: Re:Xamarin bez licence
Přispěvatel: Tim E. Walker 09. 01. 2019, 15:09:55
V roce 2017 to dával MS zadarmo
Kde je problémy tedy?
Název: Re:Xamarin bez licence
Přispěvatel: Radek 09. 01. 2019, 15:16:05
Je někde k nalezení k odkaz, který by omezoval použití Xamarinu v Community edition? Nikde jsem nic nenašel. Vzhledem k tomu, že MS, jak jsem to pochopil, celý Xamarin koupil (někdy v roce 2016 - takže starší informace ohledně jeho licencování jsou k ničemu), tak mi přijde dvojí licencování dost divoké... Spíš bych řekl, že to bude pod stejnou licencí jako Community edition.

Jinak VS Pro se dá pronajmout za $45 na měsíc...
Název: Re:Xamarin bez licence
Přispěvatel: Josef Gores 09. 01. 2019, 15:22:47
Diskusiu zakoncme 3 odkazom a google https://visualstudio.microsoft.com/cs/vs/compare/
Název: Re:Xamarin bez licence
Přispěvatel: chudacek 09. 01. 2019, 18:52:08
no koukám že jsem asi špatně pochopil tenhle odkaz (chápal jsem z toho že pro komerční použití to prostě zdarma není)
https://blogs.msdn.microsoft.com/vyvojari/2016/04/06/co-presne-znamena-ze-xamarin-je-zdarma/ (https://blogs.msdn.microsoft.com/vyvojari/2016/04/06/co-presne-znamena-ze-xamarin-je-zdarma/)

Prakticky by ani nebyl problém tu nějakou licenci zaplatit (ještě jsem jim nic nenacenil), ale snažím se najít nejlepší variantu poměr cena/výkon.

Diskuze splnila moje očekávání a posunula mě v rozhodovacím procesu.

Díky!
Název: Re:Xamarin bez licence
Přispěvatel: Abc 09. 01. 2019, 23:42:09
Další alternativa je React Native - https://facebook.github.io/react-native/.

Jinak prý jde psát multiplatformní mobilní aplikace i v JavaFX https://gluonhq.com/role/mobile-developer/, nemáte s tím někdo zkušenosti?
Název: Re:Xamarin bez licence
Přispěvatel: pako 10. 01. 2019, 09:14:52
Je překvapivé že nikoho nenapadla nejjednodušší odpověď:

pokud má jít o “relativně jednoduchou appku” která ale bude “přistupovat k nativním funkcím WiFi, Camera, BT atd..” tak to prostě napsat ve standardních vývojových prostředích Xcode a Android Studio (ano, 2x). Ty jsou samy o sobě zadarmo.

Protože pokud “relativně jednoduchá” znamená přímočarý user interface a nekomplikované ovládání pomocí základních ovládacích prvků, tak ta duplicita nebude nijak extra náročná - a nativní funkce pro WiFi, Camera a BT apod se stejně budou podle platfomy lišit a bude to ta hlavní práce.

A ještě než se do toho pustíš: zjisti si co vlastně (hlavně na iOS) s BT a WiFi můžeš dělat aby ses do toho nepouštěl úplně zbytečně 
Název: Re:Xamarin bez licence
Přispěvatel: chudacek 10. 01. 2019, 10:07:58
Je překvapivé že nikoho nenapadla nejjednodušší odpověď:

pokud má jít o “relativně jednoduchou appku” která ale bude “přistupovat k nativním funkcím WiFi, Camera, BT atd..” tak to prostě napsat ve standardních vývojových prostředích Xcode a Android Studio (ano, 2x). Ty jsou samy o sobě zadarmo.

Protože pokud “relativně jednoduchá” znamená přímočarý user interface a nekomplikované ovládání pomocí základních ovládacích prvků, tak ta duplicita nebude nijak extra náročná - a nativní funkce pro WiFi, Camera a BT apod se stejně budou podle platfomy lišit a bude to ta hlavní práce.

A ještě než se do toho pustíš: zjisti si co vlastně (hlavně na iOS) s BT a WiFi můžeš dělat aby ses do toho nepouštěl úplně zbytečně

Ano, i tuhle variantu zvažuju - i to bylo původně v plánu.
Myslel jsem, že multiplatformní vývoj má jen výhody a bude lepší ho použít, ale teď když o tom čtu tak zjišťuju že má i nevýhody a sdílení kódu nebejvá 100% (i ostatního kódu než UI).
V tomhle směru se bude muset zákazník rozhodnout sám. Řeknu jim výhody a nevýhody obou variant.

Požadovaná funkcionalita by měla být realizovatelná na obou platformách, protože Amíci a Frantíci už podobnou Appku mají pro Android i iOS.

Název: Re:Xamarin bez licence
Přispěvatel: pako 10. 01. 2019, 10:52:05
Je překvapivé že nikoho nenapadla nejjednodušší odpověď:

pokud má jít o “relativně jednoduchou appku” která ale bude “přistupovat k nativním funkcím WiFi, Camera, BT atd..” tak to prostě napsat ve standardních vývojových prostředích Xcode a Android Studio (ano, 2x). Ty jsou samy o sobě zadarmo.

Protože pokud “relativně jednoduchá” znamená přímočarý user interface a nekomplikované ovládání pomocí základních ovládacích prvků, tak ta duplicita nebude nijak extra náročná - a nativní funkce pro WiFi, Camera a BT apod se stejně budou podle platfomy lišit a bude to ta hlavní práce.

A ještě než se do toho pustíš: zjisti si co vlastně (hlavně na iOS) s BT a WiFi můžeš dělat aby ses do toho nepouštěl úplně zbytečně

Ano, i tuhle variantu zvažuju - i to bylo původně v plánu.
Myslel jsem, že multiplatformní vývoj má jen výhody a bude lepší ho použít, ale teď když o tom čtu tak zjišťuju že má i nevýhody a sdílení kódu nebejvá 100% (i ostatního kódu než UI).
V tomhle směru se bude muset zákazník rozhodnout sám. Řeknu jim výhody a nevýhody obou variant.

Požadovaná funkcionalita by měla být realizovatelná na obou platformách, protože Amíci a Frantíci už podobnou Appku mají pro Android i iOS.

I toho UI to je zřídka opravdu 100% a končívá to tím že musíš nějak ovládnout ne jednu, ani dvě ale tři vývojová prostředí (to multiplatformní plus obě nativní).

Moje zkušenost je že multiplatformní vývoj navrhují lidé spíš z ideologických nebo fanouškovských důvodů než praktických.

Když to děláš zvlášť, je tam asi trochu pomalejší nástup, ale pak máš zase přimou kontrolu nad tím co se ti tam děje a míň problémů při údržbě a rozvoji (zejména pokud to děláš přímočaře jenom v systémových frameworcích - to je další důležitá věc, nenech se zpočátku zlákat nabídkou různých 3rd party knihoven /jako Cococapods na iOS/ která nabízejí "řešení" nebo "vylepšení" networkingu, UI elementů apod. Systémové frameworky umí všechno a dnes už obvykle i přímočaře když se člověk trochu koukne a hlavně ty externí závislosti nejsou "zadarmo").

Xcode ti když zakládáš projekt přímo nabídne vytvoření základní kostry aplikace podle několika navigačních stylů (toolbar, navigation controller, single page, paged atp.) kterou zpočátku můžeš prostě jenom upravovat a doplňovat a až se rozkoukáš tak to třeba víc předělat podle sebe.
Název: Re:Xamarin bez licence
Přispěvatel: chudacek 10. 01. 2019, 12:00:25

I toho UI to je zřídka opravdu 100% a končívá to tím že musíš nějak ovládnout ne jednu, ani dvě ale tři vývojová prostředí (to multiplatformní plus obě nativní).

Moje zkušenost je že multiplatformní vývoj navrhují lidé spíš z ideologických nebo fanouškovských důvodů než praktických.

Když to děláš zvlášť, je tam asi trochu pomalejší nástup, ale pak máš zase přimou kontrolu nad tím co se ti tam děje a míň problémů při údržbě a rozvoji (zejména pokud to děláš přímočaře jenom v systémových frameworcích - to je další důležitá věc, nenech se zpočátku zlákat nabídkou různých 3rd party knihoven /jako Cococapods na iOS/ která nabízejí "řešení" nebo "vylepšení" networkingu, UI elementů apod. Systémové frameworky umí všechno a dnes už obvykle i přímočaře když se člověk trochu koukne a hlavně ty externí závislosti nejsou "zadarmo").

Xcode ti když zakládáš projekt přímo nabídne vytvoření základní kostry aplikace podle několika navigačních stylů (toolbar, navigation controller, single page, paged atp.) kterou zpočátku můžeš prostě jenom upravovat a doplňovat a až se rozkoukáš tak to třeba víc předělat podle sebe.

Díky za příspěvek, templaty na jednoduchý projekty nabízí i Qt a Xamarin (už jsem zkoušel instalovat abych viděl jak to vypadá) a budou to mít asi i další IDE.

Začíná se mi víc a víc zamlouvat varianta dvou nativních appek. Stejně je muj případ to co už tady někdo zmiňoval - největší část práce bude to, co se stejně musí dělat pro obě platformy zvlášť. Sílenej kód by byl fakt asi minimální.