Fórum Root.cz
Práce => Studium a uplatnění => Téma založeno: Někdo 26. 01. 2011, 18:22:22
-
Zdravím všechny, chtěl bych se zeptat na zkušenosti a kvality školy UPCE fakulta FEI. Co se tam naučím? V budoucnu bych chtěl spravovat systém nebo dělat správce sítě. Začátečník nejsem, sítě sme na SŠ brali podle CCNA 1-4, Administrace win serveru taky dobrá, s linuxem sem sice přišel do styku, ale učitel na to kašle, tak mě zatím neoslovil. Je mi jasný, že takovej ČVUT FIT by byl asi nejlepší, ale nejsou na to prachy a na studium bych si musel vydělat sám a sehnat cca 8000kč / mesíc mi nepříjde reálný. Kdežto do Pardubic můžu dojíždět. Děkuju všem.
-
Tak CCNA si tam muzes primo udelat (nevim presne kolik levelu)..
Co se tyka OS (a konkretne linuxu) tak na bakalarskem studiu (obor Informacni technologie), jsou 2 predmety k tomuhle zamerene - Operacni systemy (tam se bere obecne problematika fungovani OS) a Sprava operacnich systemu (tam se uz resi nejake takove nejcastejsi veci na linuxu..
A co se tam naucis? Pokud mam brat bakalarske studium tak dostanes docela slusny zaklad databazi a programovani, dle me zkusenosti srovnatelny s FEL/FIT.
Pokud mas nejake konkretni dotazy tak se ptej.
-
IT ma smysl studovat jen na MFF UK, FI MU, FIT VUT, FIT CVUT. Ostatni fakulty produkuji jen PSEUDO informatiky.
Ty chces byt zamereny prakticky, proto bych Ti doporucil FIT VUT, protoze tato fakulta je v CR spicka. Akorat se priprav na to, ze je dost hardcore a pri studiu se pekne nadres - pocitej s tim, ze se budes skole venovat cca 6h denne (a to nepocitam prednasky, cvika atd.)
Dobre vzdelani je zaklad, proto neni na skodu do nej zainvestovat.
1) budes do praxe pripraven mnohem lepe nez z jinych skol
2) kdyz prijdes a zamestnavatel uvidi prestizni skolu, mas castokrat vyhodou - a v budoucnu se na to bude divat vice, protoze titul uz zacina mit kazdy druhy...
Studium vychazi s kolejema na 5-6tis. Pokud budes zit skromne, tak se do 5-ti tis. mesicne vlezes. Ja to resim tak, ze pres prazdniny makam na zivnostak pro firmy a vydelam si penize na cely rok. Na FITu se pri studiu totiz pracovat neda, alespon ne, pokud chces Bc. udelat za 3 roky.
Na jinych fakultach to budes mit sice jednodussi, levnejsi atd... ale zase riskujes, ze Ti bude titul prakticky k nicemu...
-
A na to ze nema smysl studovat nekde jinde jste prosim prisel jak?
-
Spravovat systém nebo dělat správce sítě, to je nahovno. Jedina spravna skola je takova, kde uci mainframy. Zeptej se lenina, ten ti to potvrdi. Za kouknuti se na mainframe jednim okem mas hned v kapse 100.000.000.000 $, kdyz si sahnes, tak uz nemusis do konce zivota nic delat.
-
Pochybuju, že by nějaká škola produkovala pseudoinformatiky. Když už, tak nějaká definice není od věci. U každého oboru jde vždy hlavně o inteligenci a vzdělání je až na druhém místě. Nadřít se při studiu automaticky neznamená kvalitní školu. Nevím, žádné z vyjmenovaných jsem nezkoušel, ale to není v mé reakci to podstatné.
-
Naver:
To je jednoduche, staci trochu cist a ptat se. Ptejte se treba znamych co delaji v nejakych dobrych firmach, ktere vyvijeji nejake nestadardni software nebo se zabyvaji necim co "bezny" ajtak nezvladne... Referenci mam pomerne dost a muzu s klidnou dusi rict, ze pseudoinformatici se moc nechytaji.
-
meve:
Ne? A proc je tedy 90% informatiku nepouzitelnych na nejake slozitejsi ulohy (napr.: vyvoj jadernych modulu, optimalizace a podobne)?
-
Protože se na to nehoděj. Pokud někdo dělá s počítači, tak to neznamená, že má na to, aby byl špička. Škola mu v tom nijak moc pomoct nemůže. I proto je vyzdvihování jedné školy nad ostatní docela mimo, protože škola z tebe nikoho lepšího neudělá.
-
meve:
Skola ma urcite naroky a filtry... clovek, ktery na to nema, tak to nedokonci. Ti co to dokonci jsou spicka (naprosta vetsina pripadu) a tim se potvrzuje i to, ze prestizni skola produkuje radove lepsi studenty nez ostatni. Ucel neni rozdat tituly vsem (jak je tomu dnes zvykem), kteri se zucastni(skoly, ktere produkuji pseudoinformatiky), ale tem, kteri na to opravdu maji (zminovane skoly).
-
Spíš souhlasím s názorem meve, pokud to mám vzít úplně z globální hlediska - např. John Carmack skončil s vš po 2 semestrech (dle wikipedie), Gabe Newell také nedostudoval, Bram Cohen byl školou dokonce znuděný a tak jí opustil.
A také není informatik jako informatik, myslím si, že pojetí informatiky například na VŠE bude asi jiné (jiný pohled na věc a zaměření na jinou část informatiky) než třeba na ČVUT
A co se týká rozdávání titulu všem, tak aspoň konkrétně na oboru IT na FEI UPCE na kterou tu bylo založeno tohle téma vím že loni končilo v řádném termínu tak 30-40 bakalářů z původně nabraných asi 250?
-
Protože se na to nehoděj. Pokud někdo dělá s počítači, tak to neznamená, že má na to, aby byl špička. Škola mu v tom nijak moc pomoct nemůže. I proto je vyzdvihování jedné školy nad ostatní docela mimo, protože škola z tebe nikoho lepšího neudělá.
Nesouhlasím. Škola sice z tebe lepšího neudělá, ale dobrá škola ti v tom rozhodně pomůže. Jasně, pokud ti jde jen o titul, můžeš jít studovat právo třeba do karlových varů, nebo informatiku na nějakou lokální "univerzitu", zemědělku, nebo tak něco..
Úroveň školy dělají její studenti.. a na tyto lokální ústavy jde z velké míry* odpad.
*(velká míra ≠ všichni )
-
IT. Teoreticky to dává smysl, ale když si vemeš úroveň školství u nás, tak o tom dost silně pochybuju. Pokud by existovala škola, která by měla kvalitní filtry, tak by samozřejmě alespoň byla zárukou výstupní kvality. Byla by to i vhodná volba pro někoho, kdo si myslí, že by na to měl. Taková škola pravděpodobně není, protože by těžko obhajovala svou pozici mezi všema ostatníma, které to dělají jinak.
-
Jose.D. V čem ti pomůže? Když jsi špatný, tak špatným vždy zůstaneš a naopak. Škola by měla podporovat kvalitní žáky. Na to ale není místo, protože je potřeba, aby titul byl skoro pro všechny. Také se podívej na platy ve školství a pak si představ, kdo tam asi tak může učit.
-
meve:
Ano, globalne uroven skol a studentu klesa, ale neplati to u tech prestiznich. Kdyz je nekdo dobry a chce prestizni vzdelani, pujde s nejvetsi pravdepodobnosti na prestizni skolu. Tim se tvori shluky dobrych studentu, kteri se hlasi na prestizni skoly.
Kdyz to vezmu ze sveho pohledu. Nedavno jsem videl statistiku, ktera zhodnocovala kvalitu skol. Bylo tam hodnoceni podle toho kolik studentu se kde hlasi, pocet vyzkumu atd... Na FIT VUT se hlasi nejvice zajemcu o informatiku v CR. Z toho muzes usoudit:
1) je z ceho vybirat
2) hlasi se tam lide, kteri maji zajem o kvalitni vzdelani (tudiz pravdepodobne lepsi studenti)
Kdyz vezmes v uvahu, ze se tady hlasi cca 2000 lidi, prijimacky jsou z matematiky, prijima se cca 700-800 studentu... tak muzeme rict, ze je to to lepsi jadro, ktere umi analyticky myslet. V prubehu se navic "prumerni" studenti vyhazou a zustane jen to nejlepsi jadro.
Navic, na FIT VUT se kazdym rokem nejakym zpusobem ztezuje studium - limity, narocnejsi zkousky, horsi projekty... Takze, na FIT VUT kvalita urcite neklesa, ale ROSTE. A toto podle me plati u vsech dobrych skol...
-
IT. Nic jako prestižní školy u nás neznám, ale třeba tu jsou. Souhlasím ale s tím, že kdo chce kvalitní vzdělání, půjde na nějakou zahraniční školu. Otázkou ale je, jestli to nějak souvisí s kvalitou studenta. Chci na dobrou školu, tak jsem dobrý? Ne. Jak souvisej testy z matematiky s kvalitou studentů? Lepší jádro to být může za předpokladu, že ty testy jsou kvalitní. Dále, jak víš, že se vyhazujou ti horší a ne ti lepší? Prostě tam máš moc předpokladů, které nejsou samozřejmé a ani pravděpodobné.
Říká kdo, že se to ztěžuje? V jakém smyslu? Může to tak být, to opravdu nevím, ale trochu mi to přibliž.
-
Zdravím všechny, chtěl bych se zeptat na zkušenosti a kvality školy UPCE fakulta FEI. Co se tam naučím? V budoucnu bych chtěl spravovat systém nebo dělat správce sítě. Začátečník nejsem, sítě sme na SŠ brali podle CCNA 1-4, Administrace win serveru taky dobrá, s linuxem sem sice přišel do styku, ale učitel na to kašle, tak mě zatím neoslovil. Je mi jasný, že takovej ČVUT FIT by byl asi nejlepší, ale nejsou na to prachy a na studium bych si musel vydělat sám a sehnat cca 8000kč / mesíc mi nepříjde reálný. Kdežto do Pardubic můžu dojíždět. Děkuju všem.
Tak z tej fakulty som cital prednasky a tam bola veta:
"Spravny programator nepise komentare pretoze program musi byt napisany tak aby mu vzdy porozumel". Nevymyslam si. A taktiez dufam ze uz tam neuci.
-
Muzu se zeptat ci prednasky a z jakyho predmetu to byly? :D
-
Nic jako prestižní školy u nás neznám, ale třeba tu jsou.
Ok, rekneme, ze prestizni skola je ta, ktera se umistila v TOP 500 VS na celem svete. Pokud nebudeme presne bazirovat na tom, aby byla pozice skoly mensi nebo rovna 500, najdeme tam vsechny ctyri, co jsem jmenoval.
Souhlasím ale s tím, že kdo chce kvalitní vzdělání, půjde na nějakou zahraniční školu. Otázkou ale je, jestli to nějak souvisí s kvalitou studenta. Chci na dobrou školu, tak jsem dobrý? Ne.
Uz na SS vetsinou poznas, jestli vynikas nebo jsi prumerny/podprumerny student. Resp., jak Ti jde matematika, analyticke mysleni, programovani a podobne. Z toho lze usoudit, ze slabsi jedinec nepujde na prestizni skolu (=radove tezsi nez prumerne skoly) uz jen proto, ze by bylo prakticky jiste, ze studium nedokonci. Proto si pravdepodobne vybere skolu lehci aby byla sance na dokonceni vetsi.
Jak souvisej testy z matematiky s kvalitou studentů? Lepší jádro to být může za předpokladu, že ty testy jsou kvalitní.
Obecne... Kdo ma nadprumernou matematicko-logickou inteligenci, jde mu prirozene matematika. Proto je matematika dobrym faktorem pro vyber informatiku. Navic, vyber neprobiha stylem "pokud jsi splnil minimum, bereme Te", ale vse zavisi na tom, jak jsou na tom ostatni. Presneji receno, hranice prijeti je relativni v zavislosti na tom kolik studentu se hlasi a jake maji vysledky prijimaci zkousky, avsak zespoda omezena minimem.
Dále, jak víš, že se vyhazujou ti horší a ne ti lepší?
Predpokladem k uspechu informatika je inteligence a chtit se prosadit. Pokud bude nekdo inteligentni, ale bude na skolu kaslat(nedelat projekty a pod.), s velikou pravdepodobnosti ji nedokonci, stejne jako student, ktery bude do skoly drit, ale nebude mit potrebnou inteligenci. Z toho muzeme usoudit, ze absolvent takoveto skoly ma obe vlastnosti alespon z casti.
Říká kdo, že se to ztěžuje? V jakém smyslu? Může to tak být, to opravdu nevím, ale trochu mi to přibliž.
Rikam ja. Ve smyslu: narocnejsi zkousky(drive prevazne testy, ted prakticky vsude fulltexty, ktere jsou hodnoceny castokrat velice striktne), slozitejsi projekty, stanoveni minimalnich poctu bodu (plati pro projekty a zkousky). Napriklad: V prubehu semestru jsi podstive na vsem makal, na vsech cvikach jsi ziskal max. pocet bodu, z pulsemestralni zk. jsi dostal max. pocet bodu. K semestralni zk. sis prinesl az 40 bodu. Na zkousce je stanovene minimum 30 bodu(ze 60-ti), tzn., v zaveru nemuzes mit vysledek horsi nez 70b. Coz Te nuti samozrejme vice studovat, protoze na vetsine skol by Ti stacilo tech 10-11b k tomu aby jsi uspesne absolvoval predmet.
Jak to vim? Staci se podivat na projekty/zadani zkousek z minulych let. Na FIT VUT se tomu rika "v ramci zvysovani prestize".
-
Já doporučuju začít šetřit.
Bc udělej v ČR a pak zkus pokračovat například v UK.
Školného se neboj, na to jsou studentské půjčky, které se splácí až po ukončení studia a jedině tehdy, když dosáhneš určité minimální mzdy (myslím že je to v přepočtu cca 40 000,-). Pokud této mzdy nedosáhneš během 20 ti let po skončení studia, půjčka propadá.
Magistra je (MSc) je v UK udělat i za jeden rok, resp, tři trimestry které probíhají během 12ti měsíců. Zkus se nad tím zamyslet, je to velmi dobrá investice.
-
to IT
predpokladam ze sam si studentem nebo absolventem teto fakulty. Kazdy asi bude hajit ustav kde studuje/studoval ale z tve strany to trochu zavani posedlosti.
Obecne... Kdo ma nadprumernou matematicko-logickou inteligenci, jde mu prirozene matematika. Proto je matematika dobrym faktorem pro vyber informatiku. Navic, vyber neprobiha stylem "pokud jsi splnil minimum, bereme Te", ale vse zavisi na tom, jak jsou na tom ostatni. Presneji receno, hranice prijeti je relativni v zavislosti na tom kolik studentu se hlasi a jake maji vysledky prijimaci zkousky, avsak zespoda omezena minimem.
Znam spousty mimoradne inteligentnich lidi co matice nerozumeji vubec a maji vysokoskolske vzdelani takze to co tady vykladas je totalni nesmysl a matematiku vyuzej spis jako programator nebo grafik nez jako spravce systemu, kde vicemene staci umet spocitat servery v racku.
Co se tyka prestize skol tak ta se urcuje predevsim podle vyzkumu a to sice dava jakysi dlouhodobejsi ukazatel o skole, ale bezneho studenta se to stejnak absolutne netyka takze o vyuce to taky moc nerika pac to ze skola vychovala skveleho doktoranda (ktereho mimochodem ani vychovat vlastne nemusela) pred deseti lety jeste z daleka neznamena, ze je vyuka stejne nebo treba kvalitnejsi.
Na stredni nepoznas nic, uz jenom kvuli absolutni nemoznosti srovnani.Skoly jsou natolik rozdilne a specificke ze jedine objektivni kriterium vypozorovatelne je snaha.
Pokud bude nekdo inteligentni, ale bude na skolu kaslat(nedelat projekty a pod.), s velikou pravdepodobnosti ji nedokonci, stejne jako student, ktery bude do skoly drit, ale nebude mit potrebnou inteligenci.
Tak to je obrovsky nesmysl pac na spouste VS u nas bys musel bejt negramotnej s IQ 12 aby se ti to pri maximalnim usili podarilo neudelat a tokovi lide by nemeli mit ani maturitu.
Co se tyce toho ztezovani tak to posuzujes znacne subjektivne. Tobe to tak muze prijit, jinemu treba ne a i kdyby to tak bylo, tezko muzes objektivne posoudit, kdyz si nestudoval ostatni skoly, ze zrovna ta vase je nejtezsi. A nerikej mi tu nic o znamych co tam studujou a povidali to je moc uzkej vzorek a dosti navic ovlivnenej na objektivni zaver.
podstive
Apropos tohle ma byt co za slovo? To vas tam tak vytezujou ze uz nezvladate ani spravne hlaskovat?
-
Tak to je obrovsky nesmysl pac na spouste VS u nas bys musel bejt negramotnej s IQ 12 aby se ti to pri maximalnim usili podarilo neudelat a tokovi lide by nemeli mit ani maturitu.
IMHO podpriemerni ludia pri maximalnom usili nemaju sancu spravit napr. MFF CUNI. Mozno si to myslim len preto, lebo tu studujem a videl som, aki ludia maju s touto skolou problemy. (Ale zase neviem, ci bolo z ich strany vynalozene naozaj max. usilie.)
-
Ja psal na SPOUSTE nikoliv na vsech. Je snad nasnade ze kvalita spousty VS u nas nestoji za nic.
-
Kam ist studovat:
http://www.ethz.ch (http://www.ethz.ch)
http://www.epfl.ch (http://www.epfl.ch)
-
Tak to je obrovsky nesmysl pac na spouste VS u nas bys musel bejt negramotnej s IQ 12 aby se ti to pri maximalnim usili podarilo neudelat a tokovi lide by nemeli mit ani maturitu.
Ano, mate pravdu. Proto je velice dulezite si vybrat takovou skolu o ktere toto tvrzeni neplati.
Co se tyce toho ztezovani tak to posuzujes znacne subjektivne.
Google Vam nic nerika?
Tobe to tak muze prijit, jinemu treba ne a i kdyby to tak bylo, tezko muzes objektivne posoudit, kdyz si nestudoval ostatni skoly, ze zrovna ta vase je nejtezsi. A nerikej mi tu nic o znamych co tam studujou a povidali to je moc uzkej vzorek a dosti navic ovlivnenej na objektivni zaver.
Uroven skol a jednotlivych fakult v CR se velice lisi, to jiste sam uznate. Proto musi byt nutne nektera fakulta narocnejsi nez jina.
-
to IT
predpokladam ze sam si studentem nebo absolventem teto fakulty. Kazdy asi bude hajit ustav kde studuje/studoval ale z tve strany to trochu zavani posedlosti.
A tohle vyloženě smrdí demagogií ;-)
matematiku vyuzej spis jako programator nebo grafik nez jako spravce systemu, kde vicemene staci umet spocitat servery v racku.
Však taky pro spravce systemu je spíše středoškolská pozice než inženýrská. Možná pro absloventa Bc.
Co se tyka prestize skol tak ta se urcuje predevsim podle vyzkumu..
Celkem souhlas.
Tak to je obrovsky nesmysl pac na spouste VS u nas bys musel bejt negramotnej s IQ 12 aby se ti to pri maximalnim usili podarilo neudelat a tokovi lide by nemeli mit ani maturitu.
Ano, a to je přesně rozdíl mezi kvalitní VŠ, a odpadní univerzitou v krajském / okresním městě.
-
Jose.D. V čem ti pomůže? Když jsi špatný, tak špatným vždy zůstaneš a naopak. Škola by měla podporovat kvalitní žáky. Na to ale není místo, protože je potřeba, aby titul byl skoro pro všechny. Také se podívej na platy ve školství a pak si představ, kdo tam asi tak může učit.
Ne, takhle to není. Kdyby to takhle bylo, tak se člověk narodí dobrým nebo špatným a do žádné školy by chodit nemusel :-)
Titul skoro pro všechny je, ale v globálním měřítku - ne v lokálním na lepších školách.. Dobrou školu poznáš _mimojiné_ podle výběrovosti. Pokud ji udělají všichni, tak asi nejde o příliš výběrovou fakultu.
Pokud se ale například podíváš do statistik u nás na FIT: https://anketa.cvut.cz/stav/stav_anketa_fit.html (https://anketa.cvut.cz/stav/stav_anketa_fit.html) - poměr čísel zapsáno/ukončeno, tak si můžeš u mnoha předmětů všimnout, že úspěšnost studentů není zdaleka stoprocentní. A to je ten výběr. To je ten důvod, proč zůstanou ti lepší.
To proto, že ty horší vyhodí (a pak jdou na nějakou lehčí školu - v mém oboru vyhození lidé chodí buď na ekonomku, strojárnu, a pokud se neudrží tam, tak na zemědělku, kterou většinou v klidu udělají s jedničkami :-) )
Pokud tě za celé studium nevyhodili, tak to o tobě nevypovídá, že jsi dobrý v praxi. Ani to neznamená, že jsi dobrý teoretik. Znamená to, že umíš úspěšně pracovat v nějakém systému s nastavenou kvalitou a to je to, oč na vš běží. A proč by si měl zaměstnavatel vybírat lidi ze podřadných systémů že ;-)
-
Také se podívej na platy ve školství a pak si představ, kdo tam asi tak může učit.
Ve vš školství ty platy jsou trochu jinde.. A těm nejlepším o prachy už nejde..
-
to IT
Uroven skol a jednotlivych fakult v CR se velice lisi, to jiste sam uznate. Proto musi byt nutne nektera fakulta narocnejsi nez jina.
Ano, to uznam a taky jsem to psal v predchozim prispevku a logicky nektera fakulta narocnejsi nez jina je a to jsem take nikde nezpochybnoval.
meve:
Ano, globalne uroven skol a studentu klesa, ale neplati to u tech prestiznich. Kdyz je nekdo dobry a chce prestizni vzdelani, pujde s nejvetsi pravdepodobnosti na prestizni skolu. Tim se tvori shluky dobrych studentu, kteri se hlasi na prestizni skoly.
Kdyz to vezmu ze sveho pohledu. Nedavno jsem videl statistiku, ktera zhodnocovala kvalitu skol. Bylo tam hodnoceni podle toho kolik studentu se kde hlasi, pocet vyzkumu atd... Na FIT VUT se hlasi nejvice zajemcu o informatiku v CR. Z toho muzes usoudit:
1) je z ceho vybirat
2) hlasi se tam lide, kteri maji zajem o kvalitni vzdelani (tudiz pravdepodobne lepsi studenti)
Kdyz vezmes v uvahu, ze se tady hlasi cca 2000 lidi, prijimacky jsou z matematiky, prijima se cca 700-800 studentu... tak muzeme rict, ze je to to lepsi jadro, ktere umi analyticky myslet. V prubehu se navic "prumerni" studenti vyhazou a zustane jen to nejlepsi jadro.
Navic, na FIT VUT se kazdym rokem nejakym zpusobem ztezuje studium - limity, narocnejsi zkousky, horsi projekty... Takze, na FIT VUT kvalita urcite neklesa, ale ROSTE. A toto podle me plati u vsech dobrych skol...
Tusim ze sam si nekde v predchozim prispevku psal (mozna to byl nekdo jiny, ted nevim) ze skolu (obecne VS) udela jenom zlomek prijatych studentu. Nechapu tedy, kde takovato statistika posuzujici uroven skol dle poctu hlasicich se studentu dava jakoukoliv objektivni informaci o kvalite skoly. K vyzkumu se vracet nebude, tam se myslim schodneme, ze ten se radoveho studenta tyka minimalne nebo spise vubec.
Obecne se na VS hlasi kvanta studentu. Na CVUT se zase treba rika ze kdyz to nedas, bez na VUT je to jednodussi, ale tim nerikam, ze je ta ci ta fakulta/skola lepsi/horsi nezli ta druha. Prijde mi, ze je velice malo skutecne kvalitnich ukazatelu dle kterych by se to dalo posoudit objektivne. Je jasne ze na skoly vyhlasene obtiznost (Universita Karlova napr.) se hlasi mene lidi pac mene lidi si veri ze to udela a to zni prece nedela spatnou skolu. Procento prijatych uchazecu je ovlivneno kapacitou skol a spousta skol ma kapacitu celkem vysokou, takze naberou studenty zkasnou penize a trada po par semestrech nashledanou. V praxi by se asi dalo rici, ze cim mensi procento uspesnych absolventu, tim je skola tezsi, coz ovsem automaticky nemusi znamenat ze kvalitnejsi.
Google Vam nic nerika?
Uz jsi slysel, ze kdyz napises do google "google" tak ze spadne internet?
to Jose.D
A tohle vyloženě smrdí demagogií ;-)
Proc myslis? :)
-
Je to tu pořád dokola. "v ČR to za moc nestojí", "jediný kvalitní školy jsou z velký čtyrky", "studium v krajskejch městech je pro loosery"...
Ale že by někdo předložil místo doměnek a polopravd i nějaký signifikantní zkušenosti to né. Nechci vyvolávat flamewar, ale žádám vás o konstruktivní diskuzi místo týhle žumpy.
-
Je to tu pořád dokola. "v ČR to za moc nestojí", "jediný kvalitní školy jsou z velký čtyrky", "studium v krajskejch městech je pro loosery"...
Ale že by někdo předložil místo doměnek a polopravd i nějaký signifikantní zkušenosti to né. Nechci vyvolávat flamewar, ale žádám vás o konstruktivní diskuzi místo týhle žumpy.
Kazdy diskutujici bude logicky do nebes vynaset svou skolu. Ale co takhle nejaky mezinarodni zebricek, zdalipak je v nem zastoupena nektera ceska univerzita? Jsem z CVUT FEL, takze si ihned prihreju polivcicku: https://www.feld.cvut.cz/aktuality/THES-QS.html
-
Opakuju že nemam v úmyslu rozpoutat flame. I diskuze "profesní vs. výzkumný ústavy terciálního vzdělávání" už je omšelá (hodnostáři všech VŠ univerzitního typu avizují, že právě ta jejich škola se rozhodně musí zařadit mezi ty výzkumné... ). Nicméně trvám na tom že mezinárodní srovnávací žebříčky mají pro řadového studenta či absolventa vypovídací hodnotu blížící se 0. Leda že by se tim řídil nějakej personalista, aby si ušetřil práci.
-
Pánové, pánové, tak já vás uvedu do obrazu. I nadějní lidé posledních ročníků ze zde velké čtyřky jsou schopni programovat stylem, který byste podle kvality návrhu odhadli někam na zemědělku/ekonomku s přidruženým IT oborem (takové fakulty budoucím odborníkům nepodoručuju). Zejména matematici nebývají dobrými programátory. Ani zahraniční univerzita není zárukou. Někteří jejich absolventi mají přímo tragickou úroveň. Např. jedna z nejprestižnějších univerzit oficiálně uvolnila software v Javě, který přestal fungovat po změně procesoru (instrukční sada zůstala stejná).
Uvědomte si jednu věc. Stát se chová k vědcům jako k lékařům. Jenomže když se lékař poděkuje, každému je jasné, že by ho zítra mohl potřebovat. U vědců takový tlak není, a proto je jejich výzkumná činnost státem podhodnocená.
Stát se dal cestou malých částek za studenta a mnohem větších částek za absolventa. Protože je ocenění výzkumu finančně podhodnoceno, vzniká tak efektivní tlak udělat z VŠ tzv. "diploma mill". To platí pro všechny školy.
Ještě je možnost spolupráce s průmyslem, řekl bych cesta Potěmkinovou vesnicí. My od vás nakoupíme zboží, vy nám dáte grant. Je to prosté, kapitalistická firma nefunguje na principu rozhazování peněz.
Přesto je u nás veřejná škola pořád lepší než soukromá. Tam je student platící zákazník, a jako takový vystuduje.
Co se týče vědy, článek má dva typy autorů. Tzv. první autor, který je skutečným autorem, a pak další autory. Obvykle je to školitel doktoranda. Vytvořené vědecké výstupu jsou téměř výlučně dílem doktorandů, kteří na škole nezůstávají. Důležitý je jejich počet. Když si vydělíte získané vědecké bobříky počtem prvních autorů, velká česká čtyřka už není vyjímečná. Berte to tak, že jsou i jiné žebříčky hodnocení, podle kterých propadá.
Pokud chcete něco umět, musíte si vybrat podle kritéria, které jako uchazeč neznáte. Podle člověka, který vás bude zkoušet. Pokud se věnuje výzkumu, bývá prvním autorem, můžete se na výzkumu podílet, a pokud toho chce po vás hodně, pak vás zřejmě může něco naučit. Pozn. úlohy z běžné firmy jsou totiž jenom takové lepší bastlení, než jakým jsou umělá zadáních standardní semestrálních prací.
Chcete-li školu na úrovni, chcete efektivní výzkum - viz dělení počtem prvních autorů, kteří přednáší. Jenomže to by taky stát musel navýšit hodnocení za výzkum natolik, aby lidé schopní býti prvními autory nemuseli zabíjet čas péči o studenty, kteří jsou drženi jen coby zdroj příjmů od státu. Jinými slovy, u velké čtyřky platíte za pověst, která už taky není, co bývala. Vezměte si např. s jakou rychlostí se na MFF zrušily přijímačky jako finanční kompenzace demografického poklesu.
Chcete-li jít studovat a něco umět, vyberte si fakultu, kde je ne IT, ale Computer Science, v postavení primární katedry. Výběr podle velké čtyřky je naivní, idealistický, a neodráží současný stav věci. Abyste něco uměli, hledáte ne školu, ale někoho, kdo vás něco naučí - viz první autor. S takovým člověkem se totiž dá dlouhodobě spolupracovat.
Běžná firma hledá programátora, který umí obstojně bastlit a nedělá moc velké blbosti. Bastlit umí i středoškolák, VŠ slouží k tomu, abys nedělal moc velké blbosti. Tyto firmy efektivně nezajímá, zda jste studovali velkou čtyřku. Popularita Javy je perfektním příkladem vítězství nízkých nákladů nad efektivitou výsledného produktu (čtěte poptávkou po schopném programátorovi).
Pokud chcete práci u firmy, pro kterou je důležité, jak moc umíte dobře programovat, musíte výborně ovládat pointerový jazyk. A ani pak se neprezentujete školou, ale konkrétní spoluprací s prvním autorem.
PS: Netvrdím, že se uvedené shoduje s tím, co se oficiálně hlásá. To by totiž bylo politicky neúnosné, protože EU a jiné úřednické tabulky nejsou takto stavěné.
-
CVUT FEI vy lopaty
-
Pánové, pánové, tak já vás uvedu do obrazu. I nadějní lidé posledních ročníků ze zde velké čtyřky jsou schopni programovat stylem, který byste podle kvality návrhu odhadli někam na zemědělku/ekonomku s přidruženým IT oborem (takové fakulty budoucím odborníkům nepodoručuju). Zejména matematici nebývají dobrými programátory. Ani zahraniční univerzita není zárukou. Někteří jejich absolventi mají přímo tragickou úroveň. Např. jedna z nejprestižnějších univerzit oficiálně uvolnila software v Javě, který přestal fungovat po změně procesoru (instrukční sada zůstala stejná).
Uvědomte si jednu věc. Stát se chová k vědcům jako k lékařům. Jenomže když se lékař poděkuje, každému je jasné, že by ho zítra mohl potřebovat. U vědců takový tlak není, a proto je jejich výzkumná činnost státem podhodnocená.
Stát se dal cestou malých částek za studenta a mnohem větších částek za absolventa. Protože je ocenění výzkumu finančně podhodnoceno, vzniká tak efektivní tlak udělat z VŠ tzv. "diploma mill". To platí pro všechny školy.
Ještě je možnost spolupráce s průmyslem, řekl bych cesta Potěmkinovou vesnicí. My od vás nakoupíme zboží, vy nám dáte grant. Je to prosté, kapitalistická firma nefunguje na principu rozhazování peněz.
Přesto je u nás veřejná škola pořád lepší než soukromá. Tam je student platící zákazník, a jako takový vystuduje.
Jednou jsem se ptal učitele na VŠ jestli mám jít studovat PHD.... řekl, že nemá cenu studovat pod někým kdo nemá nobelovku.
Když student veřejné školy není zákazník tak jakou poptávku se bude škola snažit uspokojit? Reálně, nikoliv ve vaší idealní fantazii.
Tedy základní otázka je kdo je zákazníkem veřejné vysoké školy a jak se takový zákazník uspokojuje? Čím se poptávka uspokojuje, poptávka po čem a jakými zdroji se uspokojuje?
-
Ještě dodám... jestli srováváte zemědělku a CVUT je to srovnávání naprd... pokud chci na renomovanou VŠ v IT, tak MIT, Stanford nebo nějakou sídlící u Silicon Valley a hledal bych cesty jak se dostat tam.
Tyhle žabomyší války jsou poměrně směšný.