Fórum Root.cz
Hlavní témata => Hardware => Téma založeno: PanHost 14. 06. 2015, 17:19:14
-
Zdravim,
potreboval bych poradit od zkusenejsich. Mam nejaky vytvor na 12V a chtel bych jej jistit i v pripade vypadku napajeni. Na internetu sem nasel neco jako
https://www.google.cz/search?q=12V+backup+power+circuit&biw=1600&bih=696&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCIQsARqFQoTCIrL7-q6j8YCFcezFAod7lQAPA#imgrc=aPbJfB0Vk1wuwM%253A%3BIFR0bt4q7wdkFM%3Bhttp%253A%252F%252Fi.stack.imgur.com%252FGI83o.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fraspberrypi.stackexchange.com%252Fquestions%252F1360%252Fhow-do-i-build-a-ups-like-battery-backup-system%3B705%3B346 (https://www.google.cz/search?q=12V+backup+power+circuit&biw=1600&bih=696&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCIQsARqFQoTCIrL7-q6j8YCFcezFAod7lQAPA#imgrc=aPbJfB0Vk1wuwM%253A%3BIFR0bt4q7wdkFM%3Bhttp%253A%252F%252Fi.stack.imgur.com%252FGI83o.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fraspberrypi.stackexchange.com%252Fquestions%252F1360%252Fhow-do-i-build-a-ups-like-battery-backup-system%3B705%3B346).
Otazkou pro me je jak resit vybijeni baterie. Rekneme, ze vypadek je tak jednou za 2 mesice a takhle bude baterie stale dobijena :/
Jak tedy resit jeji prirozene vybijeni? Nebo pouzit treba AVR a casovat nabijeci cyklus? Ve smyslu ze AVR jednou za tyden sepne nabijeni baterie po dobu treba 5h podle vlastnosti baterie.
-
Používám nabíječku postavenou z PB137, která je trvale připojená k síti a udržuje na baterce stálé napětí 13,7V.
-
Resis kraviny. Porid si toto: http://www.mulac.cz/menice-napeti-s-funkci-ups-s-nabijecem/ a uvedom si ze uz nejsme v socialismu kde se vyrabely z kocarku sekacky na travu. Jako elektronik si na to vydelas ihned. Cena toho nejlevnejsiho zdroje je celkem prijatelna i kdyz bych ji neoznacil za nizkou.
Pan zapomel uvest:
- zatez zdroje - minimalni/maximalni.
- typ baterie - z tvych odkazu odhaduju ze nejaky oloveny kteremu staci uplne hloupe nabijeni
-
Používám nabíječku postavenou z PB137, která je trvale připojená k síti a udržuje na baterce stálé napětí 13,7V.
Super to vypada celkem dobre :) A jasne da se to koupit, ale to ze me dela jenom tupou ovci :)
-
Používám nabíječku postavenou z PB137, která je trvale připojená k síti a udržuje na baterce stálé napětí 13,7V.
Super to vypada celkem dobre :) A jasne da se to koupit, ale to ze me dela jenom tupou ovci :)
Jako zdroj pro nabíječku jsem zrecykloval napáječ od starého notebooku, který má na výstupu 16V. Může být i víc, ale budeš muset víc chladit.
-
Používám nabíječku postavenou z PB137, která je trvale připojená k síti a udržuje na baterce stálé napětí 13,7V.
Super to vypada celkem dobre :) A jasne da se to koupit, ale to ze me dela jenom tupou ovci :)
Jako zdroj pro nabíječku jsem zrecykloval napáječ od starého notebooku, který má na výstupu 16V. Může být i víc, ale budeš muset víc chladit.
JJ takovej zdroju tu par mam... pomoci diody to pak akorat pripojim na ten svuj vytvor :) a jisteni je na svete...
Ja mel v zaloze pouziti Atmegy, kterou sem eventuelne mohl merit napeti a v pripade poklesu na hodnotu X spustit nabijeci cyklus
-
Jako zdroj pro nabíječku jsem zrecykloval napáječ od starého notebooku, který má na výstupu 16V. Může být i víc, ale budeš muset víc chladit.
JJ takovej zdroju tu par mam... pomoci diody to pak akorat pripojim na ten svuj vytvor :) a jisteni je na svete...
Ja mel v zaloze pouziti Atmegy, kterou sem eventuelne mohl merit napeti a v pripade poklesu na hodnotu X spustit nabijeci cyklus
Ta dioda není nutná. Spotřebič připojíš přímo na ten akumulátor.
-
Jako zdroj pro nabíječku jsem zrecykloval napáječ od starého notebooku, který má na výstupu 16V. Může být i víc, ale budeš muset víc chladit.
JJ takovej zdroju tu par mam... pomoci diody to pak akorat pripojim na ten svuj vytvor :) a jisteni je na svete...
Ja mel v zaloze pouziti Atmegy, kterou sem eventuelne mohl merit napeti a v pripade poklesu na hodnotu X spustit nabijeci cyklus
Dioda je asi na nic, tyhle zdroje jsou typicky stejnosmerne. Otazka je, jak se jim bude libit zatizeni akumulatorem, ktery ma o par voltu nizsi napeti a v pripade, ze je vybity take o hodne voltu mensi napeti a velky odber. Takze by mozna stalo za to mezi zaradit vhodne vybranou zarovku jako stabilizator proudu, mozna z blinkru od auta.
-
Dioda je asi na nic, tyhle zdroje jsou typicky stejnosmerne. Otazka je, jak se jim bude libit zatizeni akumulatorem, ktery ma o par voltu nizsi napeti a v pripade, ze je vybity take o hodne voltu mensi napeti a velky odber. Takze by mozna stalo za to mezi zaradit vhodne vybranou zarovku jako stabilizator proudu, mozna z blinkru od auta.
Žárovku jako stabilizátor? WTF?
Pokud potřebuji stabilní napětí, použiji měnič s MP1584 nebo LM2596 a mám to téměř beze ztrát i když jdu dolů na 5V. Za dvacku je to možná levnější než ta žárovka...
-
Kolko to "nieco" co mas na tom napajani zerie.
-
Stabilizator je asi spatny nazev, spise bych rekl omezovac.
Kdyz dam hruby odhad, zarizeni ma 13V, 300mA, zdroj 16V. Chtelo by to tedy zaradit odpor 10ohmu. V pripade vybiti baterky techto 10ohmu omezi proud tak, ze to nepretizi zdroj. A zarovka 15W z blinkru ma cca 11ohmu a dostatecnou wataz a nizkou cenu.
Dioda je asi na nic, tyhle zdroje jsou typicky stejnosmerne. Otazka je, jak se jim bude libit zatizeni akumulatorem, ktery ma o par voltu nizsi napeti a v pripade, ze je vybity take o hodne voltu mensi napeti a velky odber. Takze by mozna stalo za to mezi zaradit vhodne vybranou zarovku jako stabilizator proudu, mozna z blinkru od auta.
Žárovku jako stabilizátor? WTF?
Pokud potřebuji stabilní napětí, použiji měnič s MP1584 nebo LM2596 a mám to téměř beze ztrát i když jdu dolů na 5V. Za dvacku je to možná levnější než ta žárovka...
-
Dioda je asi na nic, tyhle zdroje jsou typicky stejnosmerne. Otazka je, jak se jim bude libit zatizeni akumulatorem, ktery ma o par voltu nizsi napeti a v pripade, ze je vybity take o hodne voltu mensi napeti a velky odber. Takze by mozna stalo za to mezi zaradit vhodne vybranou zarovku jako stabilizator proudu, mozna z blinkru od auta.
Žárovku jako stabilizátor? WTF?
Pokud potřebuji stabilní napětí, použiji měnič s MP1584 nebo LM2596 a mám to téměř beze ztrát i když jdu dolů na 5V. Za dvacku je to možná levnější než ta žárovka...
Aha, pan je moderni borec pres elektroniku, ktery se nesnizi k zastaralym jednoduchym metodam, jako je stabilizace proudu zarovkou a namisto toho to bude resit komplikovane pokud mozno pocitacem...... nebo alespon stabilizatorem napeti. Akorat mi neni jasne, jak pan hodla stabilizatorem napeti stabilizovat proud. Akumulatory se totiz nabijeji proudem a ne napetim a proud je to, co je treba omezovat. A ma-li se jednat o udrzovaci proud tak dokonce i dosti znacne, pokud pan nechce, aby zivotnost akumulatoru poklesla na nejakou nesmyslnou hodnotu.
A uprimne receno, spotreba zarovky, ktera tam na nejakych 3 V bude podzhavena svitit, me moc nelame. Mozna, ze je to v rozporu se smernicemi EU o snizovani emisi, nicmene vyroba elektronickych obvodu se take neodehrava bez spotreby elektriny a surovin, takze je to prast jako uhod.
Jinak man silne podezreni, ze pan nema tuseni, o cem je rec a nema ani paru o tom, jak funguje stabilizace proudu zastaralou zarovkou. Pan totiz asi nikdy nevidel A/V charakteristiku zarovky, takze se neni co divit.
Stabilizator je asi spatny nazev, spise bych rekl omezovac.
Ne, stabilizator je zcela presny vyraz. Tak to totiz funguje. Seriova zarovka sice neni velmi presny stabilizator, nicmene stabilizator proudu to je.
-
Používám nabíječku postavenou z PB137, která je trvale připojená k síti a udržuje na baterce stálé napětí 13,7V.
Jaké máš napětí na vstupu? Jak moc to hřeje?
-
Kdyz dam hruby odhad, zarizeni ma 13V, 300mA, zdroj 16V. Chtelo by to tedy zaradit odpor 10ohmu. V pripade vybiti baterky techto 10ohmu omezi proud tak, ze to nepretizi zdroj. A zarovka 15W z blinkru ma cca 11ohmu a dostatecnou wataz a nizkou cenu.
Jenže ta žárovka nezabrání přebití akumulátoru. PB137 si to však dokáže ohlídat, protože je speciálně pro tento účel zkonstruován.
-
Akorat mi neni jasne, jak pan hodla stabilizatorem napeti stabilizovat proud. Akumulatory se totiz nabijeji proudem a ne napetim a proud je to, co je treba omezovat. A ma-li se jednat o udrzovaci proud tak dokonce i dosti znacne, pokud pan nechce, aby zivotnost akumulatoru poklesla na nejakou nesmyslnou hodnotu.
To je práce pro PB137. Je to stabilizátor napětí a proudu speciálně zkonstruovaný pro nabíjení olověných akumulátorů. Za 28 Kč nemusím vymýšlet bejkárny se žárovkou, která by mi ten akumulátor stejně neochránila.
-
Používám nabíječku postavenou z PB137, která je trvale připojená k síti a udržuje na baterce stálé napětí 13,7V.
Jaké máš napětí na vstupu? Jak moc to hřeje?
Na vstupu mám 16V DC z notebookového zdroje, ale snese to až 40V DC. Je to lineární obvod a podle rozdílu napětí také hřeje. Chladič je nutný, jinak si sám omezí výstupní proud tak, aby se neupekl.
-
Kdyz dam hruby odhad, zarizeni ma 13V, 300mA, zdroj 16V. Chtelo by to tedy zaradit odpor 10ohmu. V pripade vybiti baterky techto 10ohmu omezi proud tak, ze to nepretizi zdroj. A zarovka 15W z blinkru ma cca 11ohmu a dostatecnou wataz a nizkou cenu.
Jenže ta žárovka nezabrání přebití akumulátoru. PB137 si to však dokáže ohlídat, protože je speciálně pro tento účel zkonstruován.
Zalezi na pouzitem akumulatoru. Treba akumulator do motorky se sezene skoro i v trafice a nejake obvody okolo neni moc treba resit. Viz https://en.wikipedia.org/wiki/Trickle_charging . A na danou aplikaci by stacil i ojety akumulator, co se vali kamosovi v garazi, protoze startovat motorku se na to asi nikdo nechysta.
@mhepp: Zarovka z blinkru ma 11 ohm pri jakem proudu? Odpor zarovky silne nelinearne zavisi na protekajicim proudu. Jestli zarovka z blikru vyhovi nezjistis vypoctem, ale nejlepe pokusem, kdy si to zmeris ampermetrem s malym ubytkem napeti, coz by mel splnovat temer kazdy moderni elektronicky ampermetr. Mozna zjistis, ze zarovka z blinkru je moc silna a ze budes muset sahnout po mensi, treba z pozicnich svetel nebo stropni lampicky, eventuelne dat treba dve zarovky v serii. Reseni je za par supu a s ohledem na to, ze ta zarovka bude silne podzhavena, bude temer vecna.
-
Akorat mi neni jasne, jak pan hodla stabilizatorem napeti stabilizovat proud. Akumulatory se totiz nabijeji proudem a ne napetim a proud je to, co je treba omezovat. A ma-li se jednat o udrzovaci proud tak dokonce i dosti znacne, pokud pan nechce, aby zivotnost akumulatoru poklesla na nejakou nesmyslnou hodnotu.
To je práce pro PB137. Je to stabilizátor napětí a proudu speciálně zkonstruovaný pro nabíjení olověných akumulátorů. Za 28 Kč nemusím vymýšlet bejkárny se žárovkou, která by mi ten akumulátor stejně neochránila.
Neochranila proti cemu, proboha? Jestli je neco staveneho na trvale nabijeni, tak olovene akumulatory. Co myslis, ze se s nimi deja v aute? PB137 neudela vic, nez vhodne vybrana zarovka. Takze jedine kriterium je asi to, co je levnejsi, coz jestli mas moznost koupit PB137 za 28 Kc, je uplne jedno, i kdyby zarovka byla drazsi, protoze za rozdil nekoupis ani pivo. A s tou zarovkou aspon zdalky vidim, jestli probiha dobijeni, coz u PB137 budes resit zvlast.
-
Neochranila proti cemu, proboha? Jestli je neco staveneho na trvale nabijeni, tak olovene akumulatory. Co myslis, ze se s nimi deja v aute? PB137 neudela vic, nez vhodne vybrana zarovka. Takze jedine kriterium je asi to, co je levnejsi, coz jestli mas moznost koupit PB137 za 28 Kc, je uplne jedno, i kdyby zarovka byla drazsi, protoze za rozdil nekoupis ani pivo. A s tou zarovkou aspon zdalky vidim, jestli probiha dobijeni, coz u PB137 budes resit zvlast.
BTW: Za 28 Kč je PB137 v maloobchodě, ale mám je za 10 Kč.
Nepotřebuji vidět, zda probíhá dobíjení, ale potřebuji vědět, že ten akumulátor ani po 2 měsících na nabíječce nepřebiji. Gelové akumulátory totiž přebíjení nesnáší a u zaplavených bys musel soustavně dolévat vodu.
V autě je regulátor, který zajistí, aby se baterka nepřebila. Proto se místo dynama používá alternátor - snáze se ovládá a tak nepřebíjí.
-
@Kit: Ale prdlajs. Alternator se pouziva hlavne proto, ze v nem neni komutator a take proto, ze ze stejneho objemu a vahy vyrazim vetsi proud.
-
Toho jsem si vědom. Nejsem žádný specialista, odborník už vůbec ne. Ale vím, jak se chová vlákno žárovky alespoň v hrubých rysech. Na žárovce je napsáno 15W, samozřejmě, že to je nějaká střední hodnota a nejspíš při nažhaveném vlákně. Nastřelil jsem to spíš jako orientační výpočet, že by to mohlo fungovat. Sám jsem realizoval pár obvodů, kde žárovka figurovala. U mne spíš primárně jako ten proudový omezovač. Když ale nad tím přemýšlím, tak vlastně jako ten stabilizátor.
Jinak, plně souhlasím s Tebou. Ale uvědom si, že v době kdy téměř každý spotřebič má v sobě alespoň jeden procesor výkonnější jak 15 let staré PC, je řešení pomocí takové obsolet technologie (jako je žárovka) naprosto nemyslitelné. Ale proč dělat věci jednoduše, když to jde složitě...
@mhepp: Zarovka z blinkru ma 11 ohm pri jakem proudu? Odpor zarovky silne nelinearne zavisi na protekajicim proudu. Jestli zarovka z blikru vyhovi nezjistis vypoctem, ale nejlepe pokusem, kdy si to zmeris ampermetrem s malym ubytkem napeti, coz by mel splnovat temer kazdy moderni elektronicky ampermetr. Mozna zjistis, ze zarovka z blinkru je moc silna a ze budes muset sahnout po mensi, treba z pozicnich svetel nebo stropni lampicky, eventuelne dat treba dve zarovky v serii. Reseni je za par supu a s ohledem na to, ze ta zarovka bude silne podzhavena, bude temer vecna.
-
Hmmm... 7 let jsem nemusel dolévat vodu do svého nejobyčejnějšího akumulátoru v autě. To mám alternátor, který vyrobí až 90A a při běžné jízdě je spotřeba auta cca 25A. Pokud se klasický akumulátor dobíjí na 13.7V, tak se sice nenabije na plnou kapacitu, ale zároveň nedochází ke zplyňování elektrolytu. Plné nabitý je na 14V, ale to bych musel dolévat tu vodu, protože by masivně zplyňoval.
Navíc v uvažovaném obvodě máš paralelně k baterce připojený ten spotřebič, takže přebíjení je to poslední, co bych řešil.
Neochranila proti cemu, proboha? Jestli je neco staveneho na trvale nabijeni, tak olovene akumulatory. Co myslis, ze se s nimi deja v aute? PB137 neudela vic, nez vhodne vybrana zarovka. Takze jedine kriterium je asi to, co je levnejsi, coz jestli mas moznost koupit PB137 za 28 Kc, je uplne jedno, i kdyby zarovka byla drazsi, protoze za rozdil nekoupis ani pivo. A s tou zarovkou aspon zdalky vidim, jestli probiha dobijeni, coz u PB137 budes resit zvlast.
BTW: Za 28 Kč je PB137 v maloobchodě, ale mám je za 10 Kč.
Nepotřebuji vidět, zda probíhá dobíjení, ale potřebuji vědět, že ten akumulátor ani po 2 měsících na nabíječce nepřebiji. Gelové akumulátory totiž přebíjení nesnáší a u zaplavených bys musel soustavně dolévat vodu.
V autě je regulátor, který zajistí, aby se baterka nepřebila. Proto se místo dynama používá alternátor - snáze se ovládá a tak nepřebíjí.
-
Jinak, plně souhlasím s Tebou. Ale uvědom si, že v době kdy téměř každý spotřebič má v sobě alespoň jeden procesor výkonnější jak 15 let staré PC, je řešení pomocí takové obsolet technologie (jako je žárovka) naprosto nemyslitelné. Ale proč dělat věci jednoduše, když to jde složitě...
Proc, proboha? Kdyz to chodilo pred sto lety, bude to chodit i dnes. A kdyz neco delam pro sebe, nebudu si komplikovat zivot a zvolim reseni, kde se nejmin predru. Treba pro koupi integrace budu muset nekam do kramu s elektronikou, zarovku sezeny na pumpe, az pojedu pro benzin.
Jinak to, ze dnes je mikroprocesor uz i v kartacku na zuby take souvisi s degeneraci znalosti. Oni totiz konstrukteri kolikat nic jineho neumi a tak mikroprocesory cpou i tam, kde kdysi byly tri tranzistory, ale funkcne jejich reseni nenabizi nic zajimaveho navic, pokud nekdo nepovazuje za zajimavou moznost mit fen na vlasy pripojeny na wifi a splachovadlo od zachoda generujici mesicni a rocni statistiky. Kolegove techto borcu z jinych, nepribuznych oboru pak treba vyprojektuji drzak k vane, kde jedna ze tri montaznich der na kazdem uchytu je pod spojovaci stangli, aby meli jistotu, ze se tam pri montazi clovek nedostane sroubovakem. A nekdo jiste uz premysli, jak do toho drzaku zabudovat mikroprocesor a tenziometr, aby mohli signalizovat pretizeni konstrukce.
-
Hm. Já tohle řeším tak, že před baterku dám LM317 a nastavím napětí na 14 V (nebo jinak pokud je v datasheetu k akumulátoru doporučená hodnota) a před něj žárovku nebo odpor pro omezení nabíjecího proudu. Jardovo řešení mi přijde pěkná prasárna, která akumulátor furt přebíjí, nebo naopak nedobíjí dostatečně pokud žárovka pustí menší proud než kolik odebírá zátěž.
-
@Jenda: To zalezi na tom, jak blbe to udelas. A take ani nevime, jak velky odber ma to zarizeni. Kdo rika, ze zatez musi byt napajena z akumulatoru i v dobe, kdy jde elektrika? Jednu starou diodu snad nekde vystrachas.
-
@Jenda: To zalezi na tom, jak blbe to udelas. A take ani nevime, jak velky odber ma to zarizeni. Kdo rika, ze zatez musi byt napajena z akumulatoru i v dobe, kdy jde elektrika? Jednu starou diodu snad nekde vystrachas.
Nabíječka se žárovkou se skutečně používala a to jako udržovací pro akumulátor 44 Ah, lidová moudrost vysledovala, že signální žárovka má proud tak malý, že stačí chodit do garáže kontrolovat napětí jenom jednou denně. Doporučovat nabíjení žárovkou na menší akumulátory je hazard.
S PB137 a LM317 návštěva garáže odpadá, vypne se to samo.
Neochranila proti cemu, proboha? Jestli je neco staveneho na trvale nabijeni, tak olovene akumulatory. Co myslis, ze se s nimi deja v aute?
V autě se akumulátor nabíjí na požadované napětí, přesně jako PB137 a LM317, dokonce je tam sofistikovaná elektronika na regulaci proudu do buzení v rotoru alternátoru. Opravdu si nemysli, že v autě jde 90 A do akumulátoru furt.
-
Neochranila proti cemu, proboha? Jestli je neco staveneho na trvale nabijeni, tak olovene akumulatory. Co myslis, ze se s nimi deja v aute?
V autě se akumulátor nabíjí na požadované napětí, přesně jako PB137 a LM317, dokonce je tam sofistikovaná elektronika na regulaci proudu do buzení v rotoru alternátoru. Opravdu si nemysli, že v autě jde 90 A do akumulátoru furt.
No, on regulator nabijeni byl snad uz i v autech s dynamem. A ted na alternatorech neni jen proto, aby se neprebijela baterka 90 A, coz je zcela nesmyslny nabijeci proud v pripade akumulatoru do auta, ale take proto, ze alternator do auta pri maximalnim vybuzeni da takovy proud, ze by mohl i vyhoret.
-
No, on regulator nabijeni byl snad uz i v autech s dynamem. A ted na alternatorech neni jen proto, aby se neprebijela baterka 90 A, coz je zcela nesmyslny nabijeci proud v pripade akumulatoru do auta, ale take proto, ze alternator do auta pri maximalnim vybuzeni da takovy proud, ze by mohl i vyhoret.
Regulátor v autě reguluje budicí proud do kotvy alternátoru, protože regulovat výstupních 90A ze statoru by bylo šílenství.
Regulátor pro dynamo je konstrukčně o něco složitější a to byl další důvod, proč se přešlo na alternátory.
-
@Jenda: To zalezi na tom, jak blbe to udelas. A take ani nevime, jak velky odber ma to zarizeni. Kdo rika, ze zatez musi byt napajena z akumulatoru i v dobe, kdy jde elektrika? Jednu starou diodu snad nekde vystrachas.
Do takových obvodů dávám zásadně Schottkyho diody. Ve starých zásobách jich moc nebývá.
-
Dioda je asi na nic, tyhle zdroje jsou typicky stejnosmerne. Otazka je, jak se jim bude libit zatizeni akumulatorem, ktery ma o par voltu nizsi napeti a v pripade, ze je vybity take o hodne voltu mensi napeti a velky odber. Takze by mozna stalo za to mezi zaradit vhodne vybranou zarovku jako stabilizator proudu, mozna z blinkru od auta.
Žárovku jako stabilizátor? WTF?
Pokud potřebuji stabilní napětí, použiji měnič s MP1584 nebo LM2596 a mám to téměř beze ztrát i když jdu dolů na 5V. Za dvacku je to možná levnější než ta žárovka...
Ty vubec netusis jakej je rozdil mezi napeti a proudem, ze? Zarovka se zcela bezne pouziva.
Jinak man silne podezreni, ze pan nema tuseni, o cem je rec a nema ani paru o tom, jak funguje stabilizace proudu zastaralou zarovkou. Pan totiz asi nikdy nevidel A/V charakteristiku zarovky, takze se neni co divit.
Pan bude asik inzenyr ...
Jenže ta žárovka nezabrání přebití akumulátoru. PB137 si to však dokáže ohlídat, protože je speciálně pro tento účel zkonstruován.
Nj, to je skorem zazrak ze se takhle nabijej akumulatory uz nejakych 100let ... a nijak zvlast jim to neva... protoze kdybys mel paru o cem zvanis, tak bys taky vedel, ze nabitej akumulator bude mit naprosto mizivej odber, a tudiz to co do nej potece mu naopak dela dobre, rika se tomu taky udrzovaci proud.
V autě je regulátor, který zajistí, aby se baterka nepřebila. Proto se místo dynama používá alternátor - snáze se ovládá a tak nepřebíjí.
lol ... pan je zjevne odpornik i na auta ... ono totiz stejnosmerne se regulovat neda ...
-
Proc, proboha? Kdyz to chodilo pred sto lety, bude to chodit i dnes. A kdyz neco delam pro sebe, nebudu si komplikovat zivot a zvolim reseni, kde se nejmin predru. Treba pro koupi integrace budu muset nekam do kramu s elektronikou, zarovku sezeny na pumpe, az pojedu pro benzin.
Mno hlavne ti ten swab za 1/2 roku chcipne, zjistis, ze uz se nevyrabi, a budes si moct cely nabijeni stavet znova. Soused ma v garazi prave takovou "stoletou" nabijecku se zarovkou, a proste funguje, protoze se na ni nema co podelat.
-
No, on regulator nabijeni byl snad uz i v autech s dynamem. A ted na alternatorech neni jen proto, aby se neprebijela baterka 90 A, coz je zcela nesmyslny nabijeci proud v pripade akumulatoru do auta, ale take proto, ze alternator do auta pri maximalnim vybuzeni da takovy proud, ze by mohl i vyhoret.
Regulátor v autě reguluje budicí proud do kotvy alternátoru, protože regulovat výstupních 90A ze statoru by bylo šílenství.
Rikam, ze nekdo misto toho omezuje vystupni proud??? To je snad jasne, ze se reguluje budici proud. Tak blbi nejsou ani v Rusku.
Regulátor pro dynamo je konstrukčně o něco složitější a to byl další důvod, proč se přešlo na alternátory.
To jo, bylo v nich jedno rele. A opravdu nevidim, cim se lisi regulace budiciho proudu dynama od regulace budiciho proudu alternatoru. Akorat, ze na autech byla dynama samobudici a jedinou moznosti pak bylo regulovat vystupni proud. Asi tam to rele zarazovalo nejaky odpor nebo co.
A ver tomu nebo ne, hlavnim duvodem pouziti alternatoru je vyhodnejsi pomer vykon/velikost a absence komutatoru. V alternatoru jsou leda tak sberne krouzky ktere z principu maji mensi opotrebeni a zpusobuji mensi opotrebeni uhliku, nez jake zpusobuje komutator. A to mluvim jen o mechanickem opotrebeni. K tomu si pridej, ze komutator jiskri a honit velky proud pres komutator neni tak jednoduche. Pres sberne krouzky alternatoru tece leda tak budici proud. A kdyz na to prijde, alternator muze byt i bez trecich krouzku, ale takovy v aute asi nebude, mozna tak v lokomotive nebo aspon velkem nakladaku.
-
Regulátor pro dynamo je konstrukčně o něco složitější a to byl další důvod, proč se přešlo na alternátory.
To jo, bylo v nich jedno rele. A opravdu nevidim, cim se lisi regulace budiciho proudu dynama od regulace budiciho proudu alternatoru. Akorat, ze na autech byla dynama samobudici a jedinou moznosti pak bylo regulovat vystupni proud. Asi tam to rele zarazovalo nejaky odpor nebo co.
U dynama byla dvě regulační relé, alternátoru stačí jedno. Dnes je zpravidla nahrazeno elektronikou.
Tahání výstupního proudu dynama přes komutátor skutečně bylo velkým problémem.
-
lol ... pan je zjevne odpornik i na auta ... ono totiz stejnosmerne se regulovat neda ...
U točivých elektrických strojů se dá stejnosměrné napětí regulovat naprosto stejně jako střídavé.
Mno hlavne ti ten swab za 1/2 roku chcipne, zjistis, ze uz se nevyrabi, a budes si moct cely nabijeni stavet znova. Soused ma v garazi prave takovou "stoletou" nabijecku se zarovkou, a proste funguje, protoze se na ni nema co podelat.
Šváby vyrobené "tlustou" technologií jako LM317 vydrží hodně dlouho, není to NVIDIA 22 nm.
Stoletá nabíječka funguje a sto let se musí denně chodit denně kontrolovat do garáže napětí na akumulátoru, nic pro dědoušky s Alzhaimerem.
-
Stoletá nabíječka funguje a sto let se musí denně chodit denně kontrolovat do garáže napětí na akumulátoru, nic pro dědoušky s Alzhaimerem.
Tak u tech novejsich zase clovek chodi cumet na ampermetr, jestli klesl proud.
Jinak tu neni rec o standardnim nabijeni, ale o udrzovacm proudu s tim, ze obcas na pul hodiny upadne elektrika a pak se to tim udrzovacim proudem snad nejak nabije. Zejmena, kdyz bude nepatrne vetsi, nez nezbytny. Zalezi na tom, jak casto pada elektrika.
-
Jinak tu neni rec o standardnim nabijeni, ale o udrzovacm proudu s tim, ze obcas na pul hodiny upadne elektrika a pak se to tim udrzovacim proudem snad nejak nabije. Zejmena, kdyz bude nepatrne vetsi, nez nezbytny. Zalezi na tom, jak casto pada elektrika.
PB137 dává standardně 1,5A s omezením napětí na 13,7V - po dosažení tohoto napětí ho už dál už nezvyšuje a proud se tím sám snižuje. Co víc si přát? K plynování nedochází, je to určeno k trvalému provozu uzavřených olověných akumulátorů.
-
Tak u tech novejsich zase clovek chodi cumet na ampermetr
Nechodíš nikam :) Zajedeš do garáže, připojíš a necháš připojeno až do příštího výjezdu, klidně čtvrt roku.
-
V AR byl nedávno návod na indukční dobíječku - v garáži visí krabička s polovinou jádra trafa, přicvakne se na druhou polovinu v nárazníku auta a při odjezdu se jen odejme a nechá viset. Jednoduché, elegantní.
-
V AR byl nedávno návod na indukční dobíječku - v garáži visí krabička s polovinou jádra trafa, přicvakne se na druhou polovinu v nárazníku auta a při odjezdu se jen odejme a nechá viset. Jednoduché, elegantní.
Bezdrátové dobíjení teď neřešíme - dá se to koupit hotové za pár korun - ale to, jak udržovat záložní akumulátor v pohotovosti v blízkosti 100% stavu nabití a s maximální možnou životností.
-
@Kit: To jsme prece uz davno vyresili. Dame tam sikovne vybranou zarovku! ;)
-
Regulátor pro dynamo je konstrukčně o něco složitější a to byl další důvod, proč se přešlo na alternátory.
To jo, bylo v nich jedno rele. A opravdu nevidim, cim se lisi regulace budiciho proudu dynama od regulace budiciho proudu alternatoru. Akorat, ze na autech byla dynama samobudici a jedinou moznosti pak bylo regulovat vystupni proud. Asi tam to rele zarazovalo nejaky odpor nebo co.
U dynama byla dvě regulační relé, alternátoru stačí jedno. Dnes je zpravidla nahrazeno elektronikou.
Jedno z nich řešilo to, aby se z dynama při poklesu otáček nestal elektromotor poháněný akumulátorem :-).
Jinak dříve se zcela běžně vyskytovaly tzv. konzervátory, které malým proudem trvale dobíjely akumulátory (o ty se muselo pečovat - tj. čas od času dolít vodu). Používalo se to na zálohování nouzového osvětlení, všelijakých signalizací, zvonků, malých telefonních ústředen či ředitelských souprav. Nejstarší konzervátory ještě měly selénové usměrňovače; byly to takové původně šedivé bedýnky (po prvním malování zpravidla splynuly se stěnou), vepředu vypínač, voltmetr v provedení DHR5 a pojistkové pouzdro, na bocích větrací prolisy.
Svého času byla móda dělat takové konzervátory do auta, používal se na to v plastu zalitý transformátor TR2 (220/24V, 2VA, určený pro napájení signaličních žárovek). Jeho velký vnitřní odpor zajistil omezení proudu (myslím, že dokonce zkratuvzdornost), navíc se do série vřazovala ona 2 W žárovka (a dioda :-)). Pokud si dobře vzpomínám, tekl obvodem proud pod 50 mA. Jo - v Kanadě mě fascinovalo, že něčím podobným je vybaveno mnoho aut (vepředu z nich kouká kus šňůry se zástrčkou) a na parkovištích zase mají zásuvky.
-
Jo, bodejť by ne, když v Kanadě mají dost často dost hluboko pod nulou. Když jdou do krámu, tak taky někdy zamykají auto s běžícím motorem. Aby pak vůbec odjeli...
-
Bezdrátové dobíjení teď neřešíme - dá se to koupit hotové za pár korun - ale to, jak udržovat záložní akumulátor v pohotovosti v blízkosti 100% stavu nabití a s maximální možnou životností.
V Lidli obcas maju za par euro nabijacku akumulatorov - podporuje 6V aj 12V akumulatory a po nabiti sa automaticky prepne do udrziavacieho modu.
https://www.youtube.com/watch?v=PxkCLlG1nQw
-
Bezdrátové dobíjení teď neřešíme - dá se to koupit hotové za pár korun - ale to, jak udržovat záložní akumulátor v pohotovosti v blízkosti 100% stavu nabití a s maximální možnou životností.
V Lidli obcas maju za par euro nabijacku akumulatorov - podporuje 6V aj 12V akumulatory a po nabiti sa automaticky prepne do udrziavacieho modu.
https://www.youtube.com/watch?v=PxkCLlG1nQw
Něco podobného mám z Tesca a jsem s tím spokojen. Nevýhodou je, že to dává napěťové špičky, které sice vyhovují akumulátoru, ale elektronika z toho nadšena není. Na nabíjení autobaterie je však super a oživila mi i baterku, která byla skoro na odpis.
-
Zdravim,
potreboval....
... Otazkou pro me je jak resit vybijeni baterie. Rekneme, ze vypadek je tak jednou za 2 mesice a takhle bude baterie stale dobijena :/
Jak tedy resit jeji prirozene vybijeni? Nebo pouzit treba AVR a casovat nabijeci cyklus? Ve smyslu ze AVR jednou za tyden sepne nabijeni baterie po dobu treba 5h podle vlastnosti baterie.
Podle me je AVR na nabijeni akumulatoru jako kanon na komary. Zkusil bych spis neco jako tohle http://pandatron.cz/?299&nabijecka_olovenych_akumulatoru a tohle http://vmiksik.sweb.cz/regsol.html a par zajimavej veci, co by se ti mohli hodit je i v katalogovym listu LM317 http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317.pdf
Predpokladam, ze chces nabijet gelovy oloveny akumulator. Ale i Li-ion a podobny srandy se nechaji sehnat schemata s beznym stabilizatorem.
Preju hodne uspechu pri vyrobe.