Fórum Root.cz
Hlavní témata => Hardware => Téma založeno: Slim 08. 01. 2015, 12:24:47
-
Zítra si půjdu vyzvednout nový 3 TB disk. Zatím ho dám do USB rámečku a pak asi do měsíce do nového počítače. Má smysl ten nový disk kontrolovat pomocí badblocks -w, nebo je to jen ztáta času? Trochu jsem počítal a jestli má USB rychlost 20 MB/s tak by zapsat a přečíst 3 TB trvalo skoro 4 dny. Má to smysl nebo stačí udělat jen SMART long test?
-
Poslední zkušenost - z 10 disků dva vadné >:( ) - testováno samozřejmě při připojení přes SATA, přes USB 2.0 to bude dělat jedině šílenec. Jinak k diagnostickým utilitám od výrobců - od WD doporučuju LifeGuard v1.22, poslední verze jejich diagnostiky (1.24) jaksi má tendenci vady disků ignorovat a krom toho čím novější verze, tím méně informací (např. SMART apod.)
-
Jednoznačně test, rámeček upgradovat na USB 3.0
-
zatim se mi nestalo ze by jsem koupil rovnou vadny disk. Ze po case disk odejde se mi stalo, ale novy disk a vadny zatim ne... Tudiz nove disky netestuji..
-
jj, prvni vec u noveho disku.
ssd i hdd.
a taky kdyz se neco chova divne.
badblocks -svw
pripadne sup na reklamaci.
v pripade spousty vadnych bloku to muze zaplnit syslog.
-
Žádnej z disků jsem po koupi netestoval. Vždy až při divnym chování nebo když šlo o disk vyndanej z něčeho starýho.
Zato jsem koupil 3TB Seagate (něco na ukládání video streamu), kterej po spuštění PC nejdřív vydával zvuk "dřu hlavičkama o plotny", kterej následovalo zapípání speakeru (na disku!) a stop. Že jsem na vyřízení reklamace čekal skoro měsíc netřeba říkat, že? Zajímalo by mě, co na tom tak dlouho zjišťovali...
Jinak s vadnýma blokama nemám ani moc zkušeností, měl sjem v ruce dva takhle postižený disky, z nichž jede jako bonus dosahoval teploty přes 60 stupňů (i v klidu) a po měsíci odešel a druhej jede dodnes (s tím, že se využívá oblast před a za špatnýma blokama +- 5GB -> pro jistotu, ať to nedrtíme až k okraji tý opravdu špatný oblasti, ta má cca 5-10GB na 320GB disku).
-
SMART long test nejen stačí, ale je i přesnější. badblocks nedetekuje sektory, které se během testu realokují nebo třeba mají chybu CRC (takže firmware to zatím zvládne opravit).
-
Ahoj,
dovolím si trochu delší, ale "bohaté" zkušenosti s "novými" disky od WD.
WD jako výrobci disků nevěřte, pravděpodobně prodává recyklované disky jako nové.
1. Smart test ani jeden není dostatečný, badblocks zatím odhalili veškeré problémy a pomohly s reklamací, jeden průchod nestačí.
2. Nové obyč disky 4TB jsou neuvěřitelný ... přesně před rokem nákup 6kusů, 4TB WD RED (dorazili různé data výroby, všechny vypadali jako nové) #1 vadné sektory nepřealokovatelné na pozici 4MB od začátku, reklamace ihned, #2 problémy po 1 měsíci, nešel přečíst jeden sektor (ext3 si s tím naštěstí poradila, žádná ztráta dat), reklamace, #3 a #4 divné chování, reklmace díky 2týdenímu badblocks, které způsobilo zvýšení nekterých hodnot ve smart a chybující veškeré smart testy (i short). V průběhu minulého roku nakoupen ten samý náhradní i jiného dodavatele, origiální neroztržený pytlík, ale plošný spoj opatlaný holou rukou, pravděpodobně recyklovaný, nepřihlásil se na sata, roztočil se, reklamace. Jeden z reklamovaných přišel jako nový ale také nefungoval, reklamace. Pak jsem to přestal počítat.
Suma sumárum: rozbalil jsem cca 12 disků z toho jich 6 aktuálně funguje a jeden mám jako náhradní, protože další nevypadá dobře, ostatní vráceny prodejci/výrobci.
3. 8 kusů nákup říjen 2014 Nový 1TB WD enterprise edition: 2 kusy nejdou zapnout, drží PC/řadič v resetu, reklamace. Z těchto 8mi kusů originálně zabalených zase 3 kusy opatlané plošné spoje (ty které fungovali), vrácené z reklamace také opatlané. Všechny nové prošly badblocks, reklamované zatím ne, leží na stole, čekají na test. Určené pro raid10, fileserver.
4. 3ks 3TB WD RED zatím 3měsíce OK - tyto disky projdou rebuildem raid1 každý den, každý den se jeden vymění a nechá se uležet přes noc. V provozu jsou tedy pouze dva, ale střídají se.
Reklamace trvala cca měsíc u každého, ale díky badblocks a výpisu smart zatím vždy bezproblému.
Nevím jak je na tom s kvalitou Seagate, ale skoro pochybuju, že to bude jinak. Osobně si myslím, že na trh posílají sračky od doby kdy byla továrna WD vyplavena a nestíhají vyrábět.
Mám ještě bohaté zkušenosti s 2,5" disky stáří 2-10 let, 160-750GB, smartu se věřit nedá, většina disků o svém stavu lže, nejčastěji v přealokovaných sektorech, toto se mi zatím nepotvrdilo u žádného 3,5". Badblocks často dokázal nepřealokovatelné sektory opravit, tím, že donutil disk k přealokování. 2,5" a 3,5" se kterými jsem měl tu čest se chovali velmi rozdílně.
SSD jsem nikdy badblocks netestoval a testovat nebudu. HDD budu již testovat vždy, přesto, že mi to zabere aktuálně 2 týdny (4TB, 100MB/s, 2x průchod badblocks: 8 dní)
Hodně štěstí v nákupu nových disků. Budeme to všichni potřebovat.
Pepa
-
WD ani Seagate opatlané HDD jednoznačně neprodávají. Zřejmě se jedná o nějakého vykutáleného místního obchodníka snažícího se udat šrot a odpovídá tomu i procento reklamací, 50 % by byl masakr.
-
Disky chcipou vsechny stejne, vyrobce si nevyberes. Jediny co muzes, je vybrat si 3,5". Ty chcipou o poznani min nez 2,5".
Za posledni cca rok - pole, 4x novy disky 2,5". Starsi pole, uz mimo support, ty 4 disky (ovsem 3,5") se tam menily behem 6ti let. Dalsi co muzes udelat, je vyber pomalych 5k4 disku, pokud ti jde vylozene jen o kapacitu (ale ony na tom ani vykonostne nejsou zas tak zle).
Kazdopadne, disky netestuju, nahodim je, a prvni mesic az dva je pouzivam v testovacim rezimu. Sem tam pri tom zkouknu smart. Pokud nemaj problem, chcipnou proste casem. Navic, tak jako tak clovek musi mit zalohu, takze resit, jestli disk chcipne nebo ne je uplne jedno. Pokud ten stroj potrebuju provozovat, je tam raid, pokud me vypadek nevytrhne, mam zalohu.
-
WD ani Seagate opatlané HDD jednoznačně neprodávají. Zřejmě se jedná o nějakého vykutáleného místního obchodníka snažícího se udat šrot a odpovídá tomu i procento reklamací, 50 % by byl masakr.
No nevim, me kdysi na reklamaci vratili disk, ktery mel dokonce v rohu nakraplou kastli a hned jsem ho nesl zpet, protoze mel uplne stejnou zavadu, jako disk reklamovany. Od te doby mi muzou soudruzi z WD leda tak polibit. Krome toho mi zvuk jejich disku odjakziva leze uplne nejvic na nervy.
-
WD ani Seagate opatlané HDD jednoznačně neprodávají. Zřejmě se jedná o nějakého vykutáleného místního obchodníka snažícího se udat šrot a odpovídá tomu i procento reklamací, 50 % by byl masakr.
No nevim, me kdysi na reklamaci vratili disk, ktery mel dokonce v rohu nakraplou kastli a hned jsem ho nesl zpet, protoze mel uplne stejnou zavadu, jako disk reklamovany. Od te doby mi muzou soudruzi z WD leda tak polibit. Krome toho mi zvuk jejich disku odjakziva leze uplne nejvic na nervy.
nakraplou kastli? A to jakoze to vzniklo v tovarne a pak to proslo pres QA a u prodejce si toho taky nevsimli? Nebo proste prodejce se pokusil strelit disk ktery nekde nekomu upadl ve sklade... Promin, ale ja bych rekl, ze za tohle muze prodejce a ne vyrobce. A kdyby se mi to stalo, tak tam proste jiz disk nekoupim...
-
Nove disky testuju SMARTem, pak na ne zkopiruju data, ktera potrebuju - v zasade komplet plny disk (min z 80%), pak znova SMART. Zatim mi to stacilo a nebo jsem mel stesti. Asi by byl lepsi kompletni prepis, ale jelikoz nekupuju disky po jednom, tak bych u toho stravil mladi.
Nemuzu moc souhlasit s Pepou, resp. verim jeho zkusenosti, ale mam uplne jinou (lepsi):
1) "WD neverte" je blabol. Recertified disky neprodava nikdo, ale meni je v reklamacich a to je IMHO bezne a delaji to vsichni vyrobci.
2) 4TB WD Red mam 10ks ve stari 1 roku a provozu 24/7 a vsechny zatim bez problemu. Naopak problemove serie byly treba WD Green 2TB EARS nebo prvni WD Red 3TB.
3) Z nekolika set HDD co mi za poslednich 10 let prosly rukama, nebyl zadny z vyroby jakkoli poskozeny nebo spinavy. Urcite se muze stat chyba u vyrobce, ale spis bych to videl na praci nejakeho technika u prodejce.
Aktualne od WD provozuju disky 4TB Red a Green, 3TB Red a Green, 2TB Green a Red, 1TB Blue a Black, 640GB Blue, 160GB Blue. Celkove 56 kusu.
Jinak co se tyka reklamaci, tak je to urcite jak kde a kdy, u prodejce mi reklamace trva mesic, ale taky ihned tak pul na pul a u vyrobce mi trva reklamace kolem 5 pracovnich dnu, ale tam nikdy nevraci penize.
-
nakraplou kastli? A to jakoze to vzniklo v tovarne a pak to proslo pres QA a u prodejce si toho taky nevsimli? Nebo proste prodejce se pokusil strelit disk ktery nekde nekomu upadl ve sklade... Promin, ale ja bych rekl, ze za tohle muze prodejce a ne vyrobce. A kdyby se mi to stalo, tak tam proste jiz disk nekoupim...
Tak jiste nemuzu na 100% vyloucit, ze v tom nejakym zpusobem mel prsty prodejce. Ale celkem nevidim, co by tim ziskal, snad leda, ze by si usetril trochu prace. Na me to spis delalo dojem nejakeho repasovaneho disku.
-
nakraplou kastli? A to jakoze to vzniklo v tovarne a pak to proslo pres QA a u prodejce si toho taky nevsimli? Nebo proste prodejce se pokusil strelit disk ktery nekde nekomu upadl ve sklade... Promin, ale ja bych rekl, ze za tohle muze prodejce a ne vyrobce. A kdyby se mi to stalo, tak tam proste jiz disk nekoupim...
Tak jiste nemuzu na 100% vyloucit, ze v tom nejakym zpusobem mel prsty prodejce. Ale celkem nevidim, co by tim ziskal, snad leda, ze by si usetril trochu prace. Na me to spis delalo dojem nejakeho repasovaneho disku.
co by tim ziskal? Prodejce u vyrobce fyzicky poskozeny disk nevyreklamuje, takze jedina sance jako neprijit o nekolik eur je zkusit ho strelit nekomu kdo si toho nevsimne... a pak se treba tvarit ze to poskodil zakaznik...
Ano, prodavaji se i repasovane disky (treba WDC je nabizi za min penez), ale pokud bych dostal disk na kterem jsou otlacky nekoho a je zabaleny, pak jde patrne o repasovany disk a tudiz ho nebudu kupovat za cenu noveho disku... A pokud tohle prodejce nabizi jako novy disk, staci overit u WDC a pak policie, zivnostensky urad a pokus o podvod ma prodejce na krku... Ja jsem se s timhle jeste nesetkal, patrne nakupuji u prodejcu kteri by si tohle nedovolili...
-
Ano. Ja to delam +- takto:
1. smart test (long)
2. "podusit" badblocks -swv (vyplati se pohrat si s block size a blocks at once aby to trvalo co nejkratsi dobu) klidne nekolik prubehu
3. opet smart test - relokovane sektory = problem, ktery muze a nemusi narustat -> dalsi kolo, pripadne reklamace
pro me to ma vyhodu, ze tohle muze bezet bez me asistence, ale pokud stravim cas prenosem dat a pak je zase mazu (treba prave tim badblocks, nebo dd) a nesu na reklamaci, tak jsem zbytecne nastvany
-
Podobna tema, riesim vynutene realokovanie sektorov http://forum.root.cz/index.php?topic=10399.0