Fórum Root.cz
Hlavní témata => Hardware => Téma založeno: pruzkumbojem 09. 08. 2024, 17:51:40
-
Kvuli rizenemu vetrani ( a protoze je to cool) jsem chtel mit v Home Assistentu stavy CO2,ale to jsem netusil jaka bolest jsou CO2 senzory.
Odmitam povazovat na cool autokalibraci, kde se prohlasi sensor za presny a potom ten *** jednou za cas vezme namerenou hodnotu za baseline, priradi tomu 400ppm a je zkalibrovano.
Diky tomu se koukam na takove superpresne cidlo, ktere mi spokojene tvrdi, ze mam v pracovne 150 ppm.
Nejake doporuceni na nejaky zigbee nebo wifi blackbox co by proste CO2 autokalibraci nemel nebo podporoval vypnuti? Vim ze se tu nejaka levna cidla diskutovala, ale nikdo nezminil autokalibraci.
-
Pro většinu aplikací stačí IR čidla s rozsahem 0-3500 ppm +/- 2 % MBE s přesností do 5 % a měřící sekvencí 20-30 sekund. Potom už záleží na provedení tzn. 2-4 spínací kontakty, logování (SD), LAN, moduly pro pomocné kontakty … nebo PLC řízení. Ceny začínají na 12-14 tisících za kus. Používají se v kancelářích, nemocnicích apod. Možnost napojení řídících jednotek, nebo přímo senzoru na HA (Atmel/Arduino) není problém, sám to mám nad akvárii, do kterých dávkuji plynné CO2.
https://www.schrack.sk/fileadmin/f/sk/Bilder/Produkte_Loesungen/Katalogy/Snimace_koncentrace_plynov.pdf
Pokud byste chtěl přece jen přesnější měření v „reálném čase“, resp. s min. zpožděním, tak i taková čidla existují a používají se např.: v izolovaném prostředí intenzivní péče, potom si začínáte 60-80 tisících za kus s tím, že se IR/NDIR i elektronické senzory potřebují pravidelnou kalibraci. U elektrochemických senzorů se mění 1x ročně patrona (degradace) a zbytek je už otázkou ceny, rozsahu a přesnosti měření.
Najdou se i levnější:
https://www.aeroqual.com/s-series-portable-air-monitors/series-500-portable-indoor-monitor
Ty levné polovodičové SnO2 krámy k Arduino apod. neregistrují ani unikající (prasklé těsnění) tlakovou láhev (CO2 do akvária) a ráno akorát bolí všechny hlava.
-
ten priklad s prasklou lahvi je pomerne brutalni.
jinak vsechny tyhle industrialni napady naprosto miji muj use case. At je to presny treba +-10%. Ale nehodlam investovat 20 000 na mistnost.
-
Obávám se, že chceš hodinky s vodotryskem. Já se po něčem koukal taky, a skončil jsem na tom, že pokud je potřeba skutečně měřit CO2 a nedělat jen nějakou aproximaci podle jiných metrik sotva nějak fungujících v běžných situací, tak to prostě je drahé.
-
Nechci Ti nic vnucovat, protože senzorové okruhy projektuji a realizuji pro zákazníky např.: zmíněné nemocnice, kde jde o robustní a spolehlivé řešení na prvním místě. Možná se podívej na Sensirion, konkrétně na SCD30 (OSS), cenou přijatelné, ale nečekej zázraky.
Prasklá tlaková láhev by nadělala jinou paseku, prasklo těsnění v pouzdře redukčního ventilu, tedy nenásilné ucházení, ale i tak byla 5 litrová flaška do rána prázdná.
-
jsem jen doufal, ze mi to nekdo vyvrati, ze treba dneska po par letech opravdu existujou...
ale ne, jen ruzny startupy furt dokola vnucuji novy genialni napad, predrazene "smart cubes" s VOC sensorem a AI magii.
realisticky, ja chci jen mit moznost podchytit trend. 400->450->500 treba. Se zda ze to je porad vodotrysk.
Obávám se, že chceš hodinky s vodotryskem. Já se po něčem koukal taky, a skončil jsem na tom, že pokud je potřeba skutečně měřit CO2 a nedělat jen nějakou aproximaci podle jiných metrik sotva nějak fungujících v běžných situací, tak to prostě je drahé.
-
tak nikdo mi nemuze vnutit reseni, na ktere nemam rozpocet, ze
Diky na potvrzeni tipu na ten Sensiron, jsem ve skutecnosti vcera objednal 2x SCD40 , protoze jsem se docetl, ze tomu jde zablokovat ta pitoma kalibrace a soucasne je to plug and play do mych Everything Presence cidel.
Jen az potom jsem si uvedomil, ze zase optimisticky predpokladam, ze ten prikaz se mi tam podari dostat do tehle hardwarove kombinace. (Protoze nemam kapacitu na neustale experimentovani kvuli necemu, co by melo byt trivialne dosazitelne).
Nechci Ti nic vnucovat, protože senzorové okruhy projektuji a realizuji pro zákazníky např.: zmíněné nemocnice, kde jde o robustní a spolehlivé řešení na prvním místě. Možná se podívej na Sensirion, konkrétně na SCD30 (OSS), cenou přijatelné, ale nečekej zázraky.
Prasklá tlaková láhev by nadělala jinou paseku, prasklo těsnění v pouzdře redukčního ventilu, tedy nenásilné ucházení, ale i tak byla 5 litrová flaška do rána prázdná.
-
jsem si to prave predstavil jako holomraz.
Prasklá tlaková láhev by nadělala jinou paseku, prasklo těsnění v pouzdře redukčního ventilu, tedy nenásilné ucházení, ale i tak byla 5 litrová flaška do rána prázdná.
-
SCD30 má dva módy forced recalibration a auto calibration. Není problém tu automatiku vypnout.
A je to IR scatter senzor. Takže žádná AI.
SCD40 jsem v ruce neměl, ale podle datasheetu https://sensirion.com/media/documents/48C4B7FB/64C134E7/Sensirion_SCD4x_Datasheet.pdf je to stejně. Příkaz 0x362f.
-
Používám SCD30 s esphome. Funguje to dobře. Skript je na pár řádků. Automatická kalibrace jde vypnout a ručně kalibrovat stačí třeba jednou za rok.
Řídím otevírání střešních oken. Překvapivě největší problém je spolehlivá detekce deště. Klasický deštový senzor kde kapky spojují cesty na plošném spoji zůstává sepnutý hodiny po dešti i když je nakloněný, tak jsem to musel zkombinovat s radarovým měřením z chmi.cz.
-
musi se ten prikaz to opakovat, kdy se odpoji a vrati napeti?
SCD30 má dva módy forced recalibration a auto calibration. Není problém tu automatiku vypnout.
A je to IR scatter senzor. Takže žádná AI.
SCD40 jsem v ruce neměl, ale podle datasheetu https://sensirion.com/media/documents/48C4B7FB/64C134E7/Sensirion_SCD4x_Datasheet.pdf je to stejně. Příkaz 0x362f.
-
Používám SCD30 s esphome. Funguje to dobře. Skript je na pár řádků. Automatická kalibrace jde vypnout a ručně kalibrovat stačí třeba jednou za rok.
Řídím otevírání střešních oken. Překvapivě největší problém je spolehlivá detekce deště. Klasický deštový senzor kde kapky spojují cesty na plošném spoji zůstává sepnutý hodiny po dešti i když je nakloněný, tak jsem to musel zkombinovat s radarovým měřením z chmi.cz.
Hmm, nemůžu si pomoct, i když to je možná overkill: co to kombinovat se stěračem, který to v případě mokrosti co pět minut utře?
-
Hmm, nemůžu si pomoct, i když to je možná overkill: co to kombinovat se stěračem, který to v případě mokrosti co pět minut utře?
A klakson, co oznámí utření... :P
-
FRC kalibrace se ukládá a přežije restart. Nastavení senzoru (vypnutí autokalibrace) ne, ale SCD40 na to zdá se má persist příkaz.
Doporučuju otevřít ten datasheet. Je to tam napsané (právě u toho persist)
musi se ten prikaz to opakovat, kdy se odpoji a vrati napeti?
SCD30 má dva módy forced recalibration a auto calibration. Není problém tu automatiku vypnout.
A je to IR scatter senzor. Takže žádná AI.
SCD40 jsem v ruce neměl, ale podle datasheetu https://sensirion.com/media/documents/48C4B7FB/64C134E7/Sensirion_SCD4x_Datasheet.pdf je to stejně. Příkaz 0x362f.
-
Ja by som sa spytal, lebo by som tiez rad nahodil CO2 senzor a mozno aj nejaky "senzor kvality ovzdusia" (pevne castice, ze ked niekto zacne kurit kachlami vonku)...
Kam umistnic CO2? Mne prislo logicke to dat do odsavacej casti vzduchotechniky. Niekde pred rekuperacku, alebo potom vpodstate von, na koniec potrubia, kadial vyfukujem vzduch z baraku. Motivacia, budem merat vsetky izby (priemer) a vlastne detegovat pocet dychatelov v baraku.
Dava to zmysel? Musi to byt v kazdej miestnosti? Ak ano, tak pri zemi? Alebo niekde na stoliku polozene?
PS: Zatial najviac sexy automatizacia je imho, ked niekto v lete otvori okno, tak sa na rekuperacke zapne naplno nasavanie a vypne sa vyfukovanie. To sposobi pretlak v baraku. Nasava sa vzduch zvonku (studeny, lebo to sprivim vnoci) a vytlaca to cez otvorene okno vzduch, ktory je dnu. Dnu mam teda vzduch stale cez pelovy filter cisteny a teply vzduch ide vno a rekuperacka sa nesnazi z neho nechat teplo dnu. Take chladenie akokeby tepelnym kominom, ci ako to nasi predkovia volali (prievan z prizemia na poschodie).
-
Umístění je záležitost požadavků na konkrétní řešení. V kontrolovaných prostorách propočítaných do nejmenších detailů jsou senzory a filtry v mnoha vrstvách veškeré vzduchotechniky i stěnách, vždy v požadované výšce. Jinak se řeší senzory v prostředí miniaturní ložnice, kde je vhodné umístění ve výšce spící postavy, zatímco v ostatních místnostech může být kdekoliv, protože v nich probíhá neustále mísení (větrání, průvan, pohyb) a běžně se umísťují 1500 mm nad podlahu a cca 1000 mm od oken, dveří, ventilačních mřížek, …. což je spíš praktický důvod (ovládání), než funkční, protože se používají nástěnné kombinované senzory se stavovou indikací a ovládáním. U stropních kombinace např.: se senzorem oxidu uhelnatého zase platí jiný pravidla.
Nemůžeš to dát přímo nad hlavu vydechujícímu spáči, stejně přímo nad sycené akvárium, protože vlhkost a možnost přímého kontaktu s vodou tomu nesvědčí, ačkoliv jde mnohdy i trvalý a intenzivní zdroj CO2, který proudí z tlakové láhve do difuzéru, který vypouští jemné (než se ucpe) bubliny vodním sloupce, kde se rozpouští (ztráty jsou velké, na rozdíl od pasivních uzavřených reaktorů). Stejně tak místnosti, kde se záměrně udržuje vysoká koncentrace CO2 či jiných plynů.
-
Též mám levný senzor s vypnutou autokalibrací, protože se chci vyhnout překvapením. Vedle toho mám v HA upozornění, když senzor naměří pod 400 ppm, nebo když minimální naměřená hodnota za posledních 24h je přes 410 ppm. (Nejsem si 100% jistý s přesnými čísly.) Lze to ještě zohlednit přítomnost doma – nemá smysl na to upozorňovat, když je člověk na dovolené.
Já mám konkrétně nějakou variantu senzoru MHZ19. Vypadá, že funguje, akorát občas jedno měření ustřelí nahoru nebo dolů. Kamarád říká, že mu vždy vydržel rok nebo dva, ale kupoval to levně nevím odkud, a k tomuto senzoru existuje dost fake senzorů.
-
Ja použíam SDC41 (na developer doske z aliexpresu). Autokalibráciu mám vypnutú, kalibroval som ho možno 2 roky dozadu a ak práve funguje, tak sa mi zdá, že dáva celkom realistické čísla. Je podľa mňa ale nevyhnutné mať vedľa neho aj dobrý senzor tlaku a pred meraním co2 mu poslať tlak, inak to meria kombináciu CO2 a tlaku.
Mám to ale ako DYI riešenie s ESP-01 a stále častejšie mám s tým snímačom výpadky, neviem či to je (ne)kvalitou snímača, alebo chybou v mojom kóde, alebo ten ESP01 emulovaným I2C nevie dávať presné signály. Kedysi fungoval dobre, potom vyzadoval reštart raz za pár dní, teraz už prestáva stačiť aj softvérový reštart každú pol hodinu, už musím občas vypnúť napájanie. (na rovnakej zbernici mám aj teplomer a snímač tlaku, ale tie nerobia také problémy, i keď nímač tlaku občas pošle nezmyselnú hdnotu)
-
ešte k umiestneniu - so snímačom co2 som sa hral pár rokov dozadu, ale ak si dobre pamätám, čital som niekde, možno aj v datasheete, že presnému meraniu vadí aj slabý vánok, treba merať pri stojacom vzduchu (čo napokon možno je potrebné aj pre správne meranie tlaku). Takže niekde v zapnutej vzduchotechnike to bude možno merať nezmysly
-
Nepřesnost jednoho sensoru by se dala "řešit" zprůměrováním dat z více sensorů.
Otázkou je, jestli není levnější a jednodušší větrat pravidelně. Větrání není jen o CO2, teplotě, vlhkosti, ale třeba i o radonu, nebo třeba i metanu, zejména pokud byly k obědu luštěniny...
Ale chápu, že když ajták řešít větrání, bez minimálně jednoho počítače se to neobejde....
-
K tomu radnou, to ma zaujima viac. Pred rokom sme kupili dom, v pivnici (sklepe) pod domom je studna, vchod do pivnice je z chodby (vnutro domu). Dom sme prerabali, vsetko bolo otvorene, vsade prievan... ale uz sa blizi cas nastahovania. Co som nieco o tom cital, tak koncentraciu radonu, jej zmeny treba sledovat mesiace.
Mate niekto v dome senzor radonu? Na akom principe funguje? Kam ho treba umiestnit? do pivnice? obytneho priestoru?
Hotove radonove detektory stoja cca od 200e a vyrazne viac..
Videl som po internetoch diy riesenie z plechovky (ionizacna komora), alebo aj s fotodiodou ako "spektrometer" ionizacneho ziarenia. Zvazujem, ze nieco z toho skusim poskladat. Skusal to uz niekto?
-
Videl som po internetoch diy riesenie z plechovky (ionizacna komora), alebo aj s fotodiodou ako "spektrometer" ionizacneho ziarenia. Zvazujem, ze nieco z toho skusim poskladat. Skusal to uz niekto?
A co koupit nějaký dozimetr? Ať už z výprodeje po armádě, nebo i od číňana, mají celkem levné. (popř zbastlit z GM trubice, nějakej měnič na cca 200V, několik mega odpor do série a přes kondenzátorek do báze tranzistoru)
-
Hotove radonove detektory stoja cca od 200e a vyrazne viac..
Tady mají levnější:
https://rpishop.cz/gravity/5051-dfrobot-gravity-geigeruv-detektor-ionizujiciho-zareni.html
-
Geigerov citac maju aj na ali za par eur, aj hotove produkty. Ale z toho co som vycital, tak obycajnym dozimetrom radon nejde detekovat. Radon produkuje hlavne alfa castice, bezne dozimetre su citlive hlavne na gama ("tvrde" ziarienie a rtg) a ciastocne beta (podla pouzitej trubice). Preto ta "ionizacna komora" alebo spektrometer
-
Detektory radonu se dají i půjčit. Teď to nemůžu najít, ale nevycházelo to tak draho.
Radon nepotřebujete detekovat pořád a možná ho nepotřebujete detekovat vůbec. Výskyt radonu záleží na geologickém podloží. Existují veřejně přístupné mapy, které by měly být prvním bodem kde začít.
-
Pro ČR například:
https://www.profiradon.eu/informativni-mereni-radonu/
-
Mnohem spis u starych baraku zalezi na tom, co mistr budovatel tam navezl. a odkud (takze mas, pravdu, jen to podlozi nepochazi z mista baraku.
treba ja mel zvednutou podlahu o 70cm nejakym sajratem, pod tim byly dlazdice puvodni podlaha. voila, najednou stropy o 70cm vys. Proc to ktery *** udelalo, netusim, mozna aby se to lip "vytopilo"? kdo rozumi myslenkam realneho socialismu.
Detektory radonu se dají i půjčit. Teď to nemůžu najít, ale nevycházelo to tak draho.
Radon nepotřebujete detekovat pořád a možná ho nepotřebujete detekovat vůbec. Výskyt radonu záleží na geologickém podloží. Existují veřejně přístupné mapy, které by měly být prvním bodem kde začít.
-
Zrovna aj tento dom bol postaveny v poslednych rokoch sociku. Vidiet to na viacerych miestach, stavalo sa z toho, co bolo.
Radonove mapy som uz skumal, je to na rozmedzi nizkeho a stredneho rizika. Vzhladom k tomu, ze v pivnici je studna, ma radon priamu cestu do domu.
-
treba ja mel zvednutou podlahu o 70cm nejakym sajratem, pod tim byly dlazdice puvodni podlaha. voila, najednou stropy o 70cm vys. Proc to ktery *** udelalo, netusim, mozna aby se to lip "vytopilo"? kdo rozumi myslenkam realneho socialismu.
Jestli to byla škvára, tak to byla tehdy jedna z nejlepších (a velmi levných) izolací, co se dalo sehnat, i to mělo docela dobrou nosnost. I když tam bych čekal na těch původních dlažkách prvně IPA kvůli vodě...
-
Mnohem spis u starych baraku zalezi na tom, co mistr budovatel tam navezl. a odkud (takze mas, pravdu, jen to podlozi nepochazi z mista baraku.
Jestli to tam budovatel nevozil z Jáchymova, tak to nehraje roli. Ten radon povětšinou vyvěrá puklinami z velkých hloubek, takže pokud nemáte dům na postavený na haldě, tak cokoliv co tam někdo navezl nemá vliv.
Problémem mohou být ale třeba závadné tvárnice:
https://forum.tzb-info.cz/103944-popilkovy-plynosilikat-starsiho-data-a-radiace
-
Tady je koukam zas odborniku ...
Radon jako takovy neni problem, a rozhodne se neda nijak merit jeho radiace. Problem je, kdyz je zavreny nekde pod barak, protoze teprve pak zacina svitit. Navic se muze vyskytovat klidne i jen sezone, sem tam, takze predstava ze to nekdo nameri a rekne co a jak je vazne naivni.
Proto existujou ty tady zmineny mapy, kde hrozi jeho vyskyt a tam se musi u novych staveb prijimat adekvatni opatreni === odvetrat zaklady.
...
treba ja mel zvednutou podlahu o 70cm nejakym sajratem...
Jo, nejlepsi jsou ti odbornici co si reknou jaka je to chujovina, daji to pryc a pak jen cumi. Videl sem takhle takovyho co vyklizel zavezenej sklep, bylo tam 1,5m stavebni zavazky (tzn hodne vapna). Kdyz to vyvez, mel tam 1/2m vody. Teda kdyz bylo sucho, jinak i vic nez metr. Predtim tam bylo jen vlhko.
-
A z hnusného vlhkého sklepa máte rázem bazén...
Ta voda tam tedy byla vždy, jen byla schována zavážkou, takže není chyba to vykopat a následně odvodnit. Není problém udělat ve sklepě jímku a do té dát čerpadlo, pokud je to na kanalizaci moc hluboko. Dříve byly studny ve sklepě běžné a voda se vždy hodí.
Radon zavřený pod základy tolik nevadí, problém nastane, když nějakými prostupy začne pronikat do domu, které jsou dnes utěsněné a špatně větrané, takže se tam začne hromadit. Vdechování radonu způsobuje zvýšené riziko rakoviny plic.
Radon ve sklepě nemusí tolik vadit, tam se dá téměř pořád větrat, a když se utěsněním prostupů zamezí pronikání do pobytových částí domu, nemusí to být problém.
-
No vzhledem k tomu, ze ta puvodni podlaha tam byla 80 let nez to tam nasypali.
a ze jsem mel projekt, dohled a taky ze v tom baraku vycistenym od chytraku jako jsi ty uz radu let bydlim,
nastesti tam nemam vlhkost (muj problem je opacny), ale jakmile se tam objevi, tak to hned vyresim tim,ze ji zasypu.
tak diky, nechci si svoje odborne komentare pro sebe.
Tady je koukam zas odborniku ...
Radon jako takovy neni problem, a rozhodne se neda nijak merit jeho radiace. Problem je, kdyz je zavreny nekde pod barak, protoze teprve pak zacina svitit. Navic se muze vyskytovat klidne i jen sezone, sem tam, takze predstava ze to nekdo nameri a rekne co a jak je vazne naivni.
Proto existujou ty tady zmineny mapy, kde hrozi jeho vyskyt a tam se musi u novych staveb prijimat adekvatni opatreni === odvetrat zaklady.
...
treba ja mel zvednutou podlahu o 70cm nejakym sajratem...
Jo, nejlepsi jsou ti odbornici co si reknou jaka je to chujovina, daji to pryc a pak jen cumi. Videl sem takhle takovyho co vyklizel zavezenej sklep, bylo tam 1,5m stavebni zavazky (tzn hodne vapna). Kdyz to vyvez, mel tam 1/2m vody. Teda kdyz bylo sucho, jinak i vic nez metr. Predtim tam bylo jen vlhko.
-
Tak zasypávání vlhkosti se osvědčilo třeba při budování umělých ostrovů v moři... ;D
-
Od prostého měření CO2 k problematice výstavby na ostrovech. Zajímavé (pardon za OT, ale nedalo mi to).
-
tak diky, nechci si svoje odborne komentare pro sebe.
Tak sem ty odborniku nelez a nevotravuj ostatni svejma dotazama kdyz nich nechces.
-
tak jeste jednou. ptal jsem tu na CO2 senzory, uz tan Radon to poslal dost jinam.
drahy trole, muzes tahnout masturbovat jinam?
ja bych rekl, ze s prichodem jjirska na scenu, muzeme toto tema locknout?
-
proc zrovna merit co2 (oxid uhlicity), ktery mas v napojich a jeho konzumace ti nijak neublizi, oproti CO (oxid uhelnaty), ktery je jedovaty?
-
Protože nejednom případě za únavou a bolestí hlavy stála vysoká koncentrace CO2 v malých, špatně větraných (pokud vůbec) prostorách, kde nemusí být zdrojem pouze spící člověk. Naproti tomu sycené nápoje s rozpuštěným CO2 a bublinkami naleptávají žaludeční stěny, tedy člověk by pak po sycených nápojích neměl pít alkohol, protože opice se dostaví mnohem dříve.
V rostlinné akvaristice se člověk neobejde bez sycení vody plynným CO2 a taková dekorační akvária nejsou výjimkou, ať už jako placená dekorace, nebo koníček. Kámen úrazu jsou difuzéry (slouží k rozpouštění CO2 ve vodním sloupci), do kterého je vháněn CO2, který přes membránu vytváří jemné bubliny, které se rozpouští. Praxe je taková, že membrány jsou hodně nedokonalé, rychle se zanáší = větší bublina horší rozpouštění a pak to prostupují vodní sloupcem do vzduchu, který dýcháme. Ty ztráty proti pasivním reaktorům (rozpouští se přímo v reaktoru, tedy neunikají hadicí do akvária a ven) jsou enormní, klidně 30-50 % proletí komínem. Do 350-400l litrového akvária (holandské – osázené k prasknutí) se pak dávkuje 4-5 bublin (příklad) za vteřinu a jede to non-stop (řízení PH sondou s kontrolerem), protože je potřeba udržet koncentraci CO2 a PH.
Pro lepší představu (difuzér):
https://www.youtube.com/watch?v=m4CSAy3dBzs
Rostlinné akvárium:
https://www.youtube.com/watch?v=mAjblnNFwxY
A dneska se to „prodává jako služba na klíč“ – postaví a starají se, což může být v bytě slušný zdroj CO2, když se k tomu přidají kachlová kamna, absence větrání …
-
proc zrovna merit co2 (oxid uhlicity), ktery mas v napojich a jeho konzumace ti nijak neublizi, oproti CO (oxid uhelnaty), ktery je jedovaty?
Copak lidi vzduch v místnosti konzumují, stejně jako nápoje? Já tedy dýchám do plic, zatímco nápoje piji do žaludku.
Normální člověk doma zdroj CO nemá, kdo potenciální zdroj má, třeba nějaký kotel, stačí mu hlásič. Netřeba měřit kontinuálně, protože ta hodnota by měla být stále v podstatě nulová.
Vyšší koncentrace CO2 je příznakem vydýchaného vzduchu. Ani kamna by s totou hodnotou neměla moc hýbat, protože spaliny jdou ven komínem.
-
Kytky CO2 produkují a pokud máte nějakého milovníka zeleně, obývák jak džungli, tak v noci máte pěkný zdroj...
-
Kytky CO2 produkují a pokud máte nějakého milovníka zeleně, obývák jak džungli, tak v noci máte pěkný zdroj...
No to je naopak. Pri fotosynteze se pohlcuje CO2 a vznika O2.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Fotosynt%C3%A9za
(to by ti Greta dala :)) )
-
Fotosyntéza funguje jen přes den za světla.
V noci ve tmě jsou i rostliny zdrojem CO2.
-
...
Hned v prvním řádku "fós, fótos" ... tedy světlo. V noci se proces obrací, dochází ke spotřebě kyslíku a uvolnění CO2. Tedy většína, protože existují i výjímky s biochemickými procesy, které dokáží produkovat O2 i v noci např.: bazalka.
-
Kytky CO2 produkují a pokud máte nějakého milovníka zeleně, obývák jak džungli, tak v noci máte pěkný zdroj...
A stojí to množství za úvahu? Podle rychlého googlení jeden človek potřebuje 7-10 stromů na produkci kyslíku, co vydýchá. A noční respirace rostlin produkuje mnohem méně CO2, než se přes den spotřebuje (zdroj: neudusíme se všichni do rána, a viděl jsem čísla jako rozdíl o řád). Takže pokud 70-100 stromů v noci odpovídá jednomu člověku, má smysl řešit kytky, co budou s produkcí co2 v noci v naprosto džungloidním pokoji v nejhorším případě na úrovni kočky nebo křečka?
Vlhkost bude dělat mnohem horší problémy.
-
A stojí to množství za úvahu?
...
Stoji meranie CO2 doma za viac ako uvahu? Vykaslat sa na merania/automatizaciu a jednoducho vetrat pravidlene.
Ono casu som si dal namahu zmerat hladinu CO2 v byte pocas dna. Zistil som, ze tak ako vetram je to dostatocne a akakolvek automatizacia su vyhodene peniaze a cas.
-
No, dělat automatizaci větrání jen pro ten pocit, to mi přijde trochu zbytečné, pakliže to člověk nedělá jen pro zábavu. Ale zas pokud má už člověk vzduchotechniku, kterou ovládá podle toho, jestli je někdo doma, a jaké jsou teploty, nebo vlhkost, tak se to CO2 k tomu klidně přidat může.
A já třeba nevím, jestli větrám optimálně. Možná větrám až moc a zbytečně v zimě platím za topení a v létě se o něco víc peču. Nebo naopak pořád větrám příliš vzácně, protože se nechci péct nebo mrznout. Nemám tvrdá data, takže prostě nevím.
-
Je potreba vymenit zhruba 20m3 na cloveka za hodinu, co2 je dobry indikator jestli k te vymene dochazi. Neni to problem pri stale otevrenych oknech, ale uz mikroventilace nefunguje. Asi nejhorsi je loznice se zavrenymi dvermi a okny v ktere se lidi po par hodinach v noci dusi kvuli nizke koncentraci kysliku a vysoke co2.
Automatizace asi nutna, ale clovek by mel mit predstavu v jakem rozsahu se co2 pohybuje. Pro lidi treba s karmou ale muze jit o zivot, pri nedostatku kysliku vznika nedokonalym spalovanim co.