Fórum Root.cz
Práce => Studium a uplatnění => Téma založeno: alex6bbc 01. 11. 2024, 05:38:03
-
planujeme krouzek pro decka na zakladce.
chci jim ukazat arduino a blikani ledkou, scratch programovani pro deti, mozna by mohly rozlozit a slozit starsi komp, aby videly z ceho se to sklada, ukazat jim linux, ze existuji i jine systemy nez windows.
co vas jeste napadne?
-
Na ZonePi je na tohle téma IMO docela zajímavá série článků o tom, co už se zkoušelo a docela to fungovalo.
https://blog.zonepi.cz/chci-naucit-deti-programovani-jak-na-to/
https://blog.zonepi.cz/vyuka-s-raspberry-pi-pico-ve-skolach-a-krouzcich/
-
Asi první co by mělo být, že učitel dobře chápe a zná to, co dětem ukazuje
Být před dětmi jednu stránku v učebnice není dobrý nápad, to velmi rychle prokouknou.
To druhé taky velmi důležité je, že by experimenty měly být praktické. Jen tak bezduché blikání žádné dítě dlouho zajímat nebude.
Mluvím z vlastní praxe, když jsem začal dětem ukazovat reálné věci, byl to jiný level, než od předchozího kolegy kteří ukazovali jaké si teoretické nesmysly. Najednou je to začalo strašně bavit.
Jenže na to prostě nemám čas.
-
U nas sme sa pustili do riesenia zavlahy skolskej zahrady. Prvy krok bol "mini model" na stole. Take to male 5V cerpadlo a pohar vody narobi zazrak s detmi. Na druhej strane ucitel s nimi riesil paralelne "analyzu a navrh". Takze vymyslali napriklad, ako riesit, ci treba, alebo netreba polievat. Prisli na to, ze senzor dazdu mame perfektny. Je nim strecha a nadrz na vodu, do ktorej voda tecie. Tak uz len vymysliet, ako zmerat, kolko naprsalo do nadrze. Pri tom si precvicili trigonometriu, ked ratali plochu strechy a neskor sme skusali, ci bude mozne merat objem v nadrzi, ked budeme merat tlak vo "vodovode"....
Samozrejme, nic sa este automaticky nepolieva, ani sa toho moc nenaprogramovalo, ale spravilo sa par praktickych experimentov, naucili sa pouzivat teflon a spajat potrubia a aj mikrozavlahu poskladali dokopy vpodstate sami... Pokracovanie bude hadam zaciatko buduceho roku.
PS: Mozno nejaky bot na oblubenu hru by mohol zaujattiez. V takom robotframeworku s pythonom by sa mozno dal spravit robot aj na míny, alebo solitare... Alebo na nejaku webovu klikacku.
-
Úplně skvělá věc je, přesně když učitel má co předat. Je třeba se s děckama bavit co by je bavilo a trochu je popošťouchnout co by bylo reálný za pololetí udělat viz to zavlažování zahrady. Na začátek bych si zvolil projekt (dát možnost vybrat) např. rc lodička na zakrmování kaprů, závlahový systém nebo nějaký automatizovaný krmítko pro zvířata - to je projekt vhodný i pro holky. Na tom jim ukázat základní fyziku-mechaniku. Potom je třeba i je naučit té zručnosti, aby si byly schopný i hrát samostatně, nevěřili byste jakou je překážkou pak realizace nějakého většího projektu, když děcka neumí držet šroubovák, nebo uříznout pilkou prkýnko, pak nejsou schopna ani určité improvizace.
Vhodný dlouhodobý projekt je i automatické krmítko pro ptáčky i s kamerkou a nahráváním fotek na webky, to by mohlo bavit dost děcek a hlavně si tam vyzkouší od všeho něco...
-
Arduino, linux, ... to chcu deti alebo ty? Tvoje zbozne zelanie? A co tak sa spytat, co chcu deti? Kruzky ako tancovanie, malovanie, bojove umenia, neexistuju? Alebo ma z nich vyrast nerd lebo rodicia si zelaju?
-
otazka je, co je ciel, ked som pred rokmi sa s takymi vecami zapodieval, tak som to riesil dvomi sposobmi:
- vyuka programovania, kde sme si nieco povedali, oni to nejak naprogramovali a kto to spravil sa mohol hrat ;)
- programovanie hry
keby som to robil teraz, asi by som skusal nieco ako "podme riadit robota, uvidime koho robot prezije suboj a dojde prvy do ciela".
-
vidim tu dost depresivni odpovedi, ja kdyz byl nadsen zx spectrem, commodorem 64, tak jsem hledal moznosti jak to ovladat, dneska uz to vypada, ze se chce kazdy vyhnout programovani.
-
Arduino, linux, ... to chcu deti alebo ty? Tvoje zbozne zelanie? A co tak sa spytat, co chcu deti? Kruzky ako tancovanie, malovanie, bojove umenia, neexistuju? Alebo ma z nich vyrast nerd lebo rodicia si zelaju?
O pár tisíc let dřív:
Malování, tancování,... to chcou děti, nebo ty? Lov mamutů, stavění pyramid neexistuje? Nebo z nich mají vyrůst nějací umělci?
vidim tu dost depresivni odpovedi, ja kdyz byl nadsen zx spectrem, commodorem 64, tak jsem hledal moznosti jak to ovladat, dneska uz to vypada, ze se chce kazdy vyhnout programovani.
Přestalo to být něco zajímavého pro nerdy a stal se z toho korporátní job a něco, co se nabifluješ na zkoušku. :D Trochu vážněji, to je ten rozdíl mezi "zaujme to ty dva autisty v devátém ročníku" a "je to regulérní zájmový kroužek pro druhý stupeň." Moje první oťukávání se s programováním někdy v půlce základky padlo přesně na tom, že jsem dostal akorát teoretické tipy a žádnou praktickou věc, takže mě to přestalo bavit po dvou odpolednách. Když jsem pořád vůbec nevěděl, jak udělat tu super hru, co jsem si vysnil, vypisovat text ve smyčce se mi ohrálo, a nikdo mě nevedl za ruku skrz nějaký praktický a ideálně fyzický problém, kde bych viděl postupný posun, osahal si to a natrénoval přirozenou neuronku.
-
mozna by mohly rozlozit a slozit starsi komp, aby videly z ceho se to sklada
Si říkám, jestli tohle má v dnešní době vůbec ještě význam. Klasické stolní počítače jsou dneska pravěk, leda jim otevřít něco "gaming" s LEDkama a podobně. Otevírat nějakou bílou bednu asi nemá cenu, to nikoho nenadchne.
Nechci nikoho od něčeho odrazovat, nemám rád negativistický myšlení, ale je teba si uvědomit, že dnešní děti nebudou sdílet naše nadšení ze stejných věcí jako my před >10 lety. Ono vlastně na těch starých počítačích nic zajímavého není, pro nás to bylo zajímavé v době, kdy to nebyl starý počítač.
Kdybych dělal kroužek automechaniků, asi je taky spíše zaujme rozebraná Tesla, než Felicie...
-
Zkoušel jsem hledat co jsem tu vyplodil, narazil jsem na tohle:
https://forum.root.cz/index.php?action=profile;u=4746;area=showposts;start=135
Třeba by leccos z toho mohlo být zajímavé.
BTW: Konají se různé akce, třeba nedávno se konalo tohle: https://www.bytefest.cz/
Nebo třeba tohle: https://robodoupe.cz/2024/listopadove-robodoupe-bude-2-11/
-
pěkné i aktuální je taky aidetem.cz :)
-
Já synka učím tak, aby to mělo nějaký reálný výstup.
1) stavíme motorizované konstrukce z lega
2) máme vlastní kontroler s ESP32 micropythonem + můj server, modemem kamerou a pytlem I/O na různé aktuatory
3) rozhýbáváme to
Tím jak stárne (teď je mu 6) tak se čím dám víc zapojuje.
Mým cílem je, mu ukázat propojení těch věcí (včetně toho, že tam je nějaká elektronika, která nějak funguje), a hlavně udeřet zájem a motivaci. Žena také umí python, takže časem to možná dospěje k nějakým rodiným robotím bojům.
Ale tohle jde dělat asi jen individuálně, v kolektivu těžko, chce to hodně pozornosti.
-
Předně je potřeba se zamyslet, že to co jim budeš ukazovat s arduinem, bude ze 30 dětí na ZŠ relevantní a pochopitelné tak pro 2-5. Zbytek to buďto nepochopí, nebo (zejména holky) to nebude tolik zajímat.
Plus k tomu já se někdy zamýšlím nad tím, jestli bych chtěl můj obor sw vývoje vůbec nějakým dětem ukazovat a tímto směrem je směrovat, aby se ho učily - přecejen na vývoj stačí, když k tomu trochu študák přičuchne na střední, klidně na nějakém gymplu, a potom až na VŠ, až to bude mít v hlavě trochu srovnané a bude schopen vidět pro a proti tohoto oboru.
Btw, pro mladé děti vidím spíše než v arduinu smysl v Excelu. Oproti arduinu je totiž Excel relevantní k mnohem většímu počtu lidí ve třídě, a hodí se i do praktického života, ikdyž není dotyčný nerd. Třeba na rozpočet, nebo výpočty hypoték atp., i holy co budou třeba účetní se hodí ovládat Excel. Ale programovat Arduino? To moc ne.
Vzít to na sebe na nevím, jestli bych chtěl, aby mi někdo ukazoval Arduino a lákal mě do oboru. Proč? Protože jsem s tím dělal nějaké projekty na VŠ a mimo VŠ a vím, jaký to je totální žrout času a člověk s tím stejně vyrobí jen prototyp něčeho, co ještě navíc koupí za pár stovek v Alze - to by musel být nerd level 1000 aby s tím doma někdo udělal něco použitelného, co prototyp není.
-
planujem max 5-6 decek, opravdovych zajemcu z 7,8,9 trid.
-
Tak to mě napadá udělat třeba s Arduinem random diodovou házecí kostku. Před lety to byla stavebnice z integráčů a přecejen doba pokročila a dnešní děcka už mají Arduino a ne IO 555.
Někde jsem četl od nějakého staršího pána, že to co pro naši generaci bylo Arduino, tak to pro ně byl IO 555.
Doba pokročila. Nemám šajnu jak udělat random kostku z diod pomocí integráčů a ani ji mít nechci, to je 50 let stará technologie. Ale s Arduinem už je to mnohem pochopitelnější. Může se jim ukázat stará verze kostky s integráčema a ukázat jim, že dneska to samé jde snadněji udělat pomocí Arduina.
-
A nebo tohle je docela efektní:
https://dratek.cz/arduino/1204-4x4x4-3d-led-kostka-shield-pro-arduino.html
-
Tak to mě napadá udělat třeba s Arduinem random diodovou házecí kostku. Před lety to byla stavebnice z integráčů a přecejen doba pokročila a dnešní děcka už mají Arduino a ne IO 555.
Někde jsem četl od nějakého staršího pána, že to co pro naši generaci bylo Arduino, tak to pro ně byl IO 555.
Doba pokročila. Nemám šajnu jak udělat random kostku z diod pomocí integráčů.
https://www.gadgetronicx.com/random-number-generator-circuit/
-
Nechápu tuto bitvu extrémistů, na jedné straně lidi, co si prošli érou 8b. Proti nim "arduinisti".
Výuka má být hra, zejména dobrovolná výuka. Blikající ledka je fajn, ať už je to setTimeout, nebo dva trandy, kondiky a 4 odpory. Je to prostě odměna za vykonanou práci. Není to špatná lekce do začátku, nestojí mnoho a odměna je prakticky hned. Za nic moc práci, nic moc odměna.
Tato lekce by tam měla být (nebo podobná), protože to je průzkum bojem. Řešíte co s dětmi z/spáchat, tato kravinka vám je pomůže pochopit. U dobrovolného kroužku musíte přizpůsobit témata těm, kterým se chcete věnovat. Nemůže to být pro všechny a zároveň pro nikoho.
Proč se jich na prvním setkání nezeptat, co očekávají. Proberte, co by to odhadem obnášelo, jak je to reálné a pak si to nechte projít hlavou. Pokud nebudou chtít stavět raketu, co poletí na Mars, tak už to určitě někdo dělal a najdete na to zdroje na netu, který vám pomůže vyhodnotit komplexitu problému.
Například to zavlažování není špatný nápad, jen to zredukujte na květináč, PETku s dírou jako zdroj vody. Sensor vlhkosti, dva sensory vodivosti (do PETky a misky pod květináčem), čerpadlo na 5V, hadičky a MCU, to bude práce na dlouho, ale budete mít IOT a Smart květináč.
-
Měl jsem kroužek arduino nekupovat rovnou ESP je sním daleko víc možností.
-
Měl jsem kroužek arduino nekupovat rovnou ESP je sním daleko víc možností.
pro programatora je esp nebo stm ok, pro krouzek je arduino idealni na zacatek. tu nejde o architekturu, ale jak zapnout pin, pripojit ledku atd.
-
Tak to mě napadá udělat třeba s Arduinem random diodovou házecí kostku. Před lety to byla stavebnice z integráčů a přecejen doba pokročila a dnešní děcka už mají Arduino a ne IO 555.
Hehe, hrací kostku s nastavitelným počtem stěn a jasem diod udělal starší na microbitu v MSblocks ve 4 letech, a byla to pro něj záležitost na cca hodinu :-)
Začít se dá i úplně bez počítače, stačí si uvědomit, že nejkomplexnější a nejnáročnější programy svýho života už ti prckové zvládli a nasadili do produkce. Domluví se a naučili se chodit. Hodně dobře funguje, když si zkusí vytvořit algoritmus nalití sklenice vody a jejího vypití.
Nejtěžší je jim to "prodat", aby je to zaujalo.
-
Hehe, hrací kostku s nastavitelným počtem stěn a jasem diod udělal starší na microbitu v MSblocks ve 4 letech, a byla to pro něj záležitost na cca hodinu :-)
Hele, že ty máš doma elekronickýho mozarta neznamená, že ho maj doma všichni.... A jsou taky lidi, co se mrdlání po tabletu u malejch dětí snaží co nejdýl vyhnout.
-
Tak ať se tomu vyhýbají. V primě osmiletýho stavěli balónovou meteosondu, posílali návrh experimentu do nasa pro AstroPi, teď ve kvintě pro školu spravuje a vyvíjí školní web esports turnajů.
-
Tak je rozdíl nechat šmatlat 4letý dítě a co já vim dvanáctiletý v primě. No pochlubil ses, pohonil ego a jako náměty pro tazatele taky dobrý ;D
-
Na to, abych ti vyvracel tvý amatérský psychoanalýzy, jsem už trochu starej. Tak jen taková drobná nápověda... podle sebe soudím tebe.
-
Tak to mě napadá udělat třeba s Arduinem random diodovou házecí kostku. Před lety to byla stavebnice z integráčů a přecejen doba pokročila a dnešní děcka už mají Arduino a ne IO 555.
Kostka se dá udělat jednoduše, je efektní a opravdu se s ní dá házet. Ideální pro začátečníky.
http://www.elektrotabor.cz/2021/junior/?menu=kostka (http://www.elektrotabor.cz/2021/junior/?menu=kostka)
-
Radsej dat deti na nejake pohybove aktivity, aspon tie v rannom veku. Od takeho 4-5 rocnika uz by mohli prejavit zaujem aj o techniku. Urcite by som nechcel aby mi 6 rocna dcera ci syn cumeli do tabletu este aj mimo vyhradenych casov ked cumakuju na youtube rozpravky alebo rozpravky v telke
-
Tak pokud je to zájmový kroužek, těžko se vám budou zájemci o programování hlásit třeba na gymnastiku, že...
Kdo nechce, aby jeho dítě nečučelo do tabletu, tak mu ho především nepořizuje, to je věc rodičů.
Často do těch telefonů čumí nejvíc právě ti sportovci, kteří se jinak zabavit neumějí a často ani do toho míče třeba moc dlouho kopat nevydrží.
-
Když jsem ještě pracoval, těšil jsem se že až budu v důchodu, zkusím si ubastlit na paralelní port připojení D/A a převodníků (nějaké brouky na to mám) a v BASICu si na to něco naprogramovat. S novými počítači nejdřív přestal fungovat přímý přístup na porty a pak ty porty úplně zmizely a na NB co mám už je jen jeden analogový konektor, kdybych chtěl pustit nějaký program generátor analogového signálu a osciloskop.
https://automatizace.hw.cz/test-softwarovy-osciloskop-ze-zvukovky-pc
Tohle by se hodilo pro děťátka...ale smůla.
-
...
tak ony ty možnosti jsou zase někde dál. Dneska si v GNU radio uděláš SW dekóder LORA na 868Mhz, tedy řádově úplně jiný možnosti..
-
tak ony ty možnosti jsou zase někde dál. Dneska si v GNU radio uděláš SW dekóder LORA na 868Mhz, tedy řádově úplně jiný možnosti..
A presne tohle chces vazne resit s detma ...
planujeme krouzek pro decka na zakladce.
Sedni si snima, pokecej si snima, z toho vypadne co by je zajimalo. Co decka zvladnou kolem prgani jsou typicky piskvorky/lode/... podobny veci, kde muzou pomerne rychle videt nejakej vysledek.
-
Arduino se mi nezdá vhodné. Vhodnější je microbit přinejhorším RPI Pico.
-
Na úplný základy taky není zlej Voltík. Dá se na tom dobře zkoumat chování jednotlivých součástek, a když se něco povede odpálit, oprava je triviální a za pár korun. Možná bych všechny 3 ještě někde našel, kdyby to někdo pro prcky chtěl.
A po seznámení s tranzistory a hradly se z toho dá o to snáz pokračovat na microbit a Pico.
-
Kdysi jsem ohledně Voltíka diskutoval:
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=102608
Když jsem to teď hledal narazil jsem na další diskusi co by třeba mohla inspirovat:
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=86491
-
Argument, že propojovací prvky dětských stavebnic mohou být mizerné, protože musejí být velice levné, dávno neplatí. Na trénink základních obvodových pravidel stačí několik kablíků s krokodýlkama po pětikoruně kablík. To na všechny úlohy v úrovni Voltík 1 stačí. Pokud chci cvičit Ohmův a Hřbitovovy zákony (tedy "proč mi to nesvítí" a sériově-paralelně), jsou lepší žárovičky, protože ve všech rozumných zapojeních se zdrojem napětí mají lineární charakteristiku, pročež svítí úměrně napětí. Tři žárovky 2,5 V v sérii na plochou baterku ještě žhnou, tři ledky ani ťuk. Na základce potřebujete, aby si mohli hrát a sami si vytvářeli model, jak to funguje. Nemusíte pokusem ověřovat předem formulované hypotézy a nechcete, pokud je to samotné nenapadne, nic počítat, matika je pro leckoho fuj. A leckomu z těch, pro který fuj není, hlavička nebude chtít pobrat, že se tři ledky v sérii buď řeší hrozně blbě, nebo se přistoupí na model, ve kterým je uvnitř diody malá baterčička. Je tam, ale neteče z ní proud, no na hlavu.
Na složitější zapojení už máme breadboard (nemusíme se trápit s pružinkama nebo špuntíkama a ještě si můžeme pořídit barevný Dupont wires - zaslechnul jsem v karlínské prodejně "já si je nekupuju, abych něco zapojoval a měl v tom přehled, já si je kupuju, protože se mi líbí, jak jsou barevný").
Co se výběru analogových součástek týče, praxe na vysokých školách ukazuje, že je lepší postupovat od napětím řízených a lineárních součástek k proudem řízeným a nelineárním, čili i na základce začínat operačním zesilovačem, pokračovat přes MOSFET a těm nejzdatnějším ukázat bipolární tranzistor. U něj je totiž hrozná zrada, že když se ho ve třinácti naučíte používat jako spínač, tak to ve dvaceti všechno musíte zahodit, abyste s ním mohli navrhnout nf zesilovač.
Ona ta výhoda, že jsou ve stavebnici ledky a tranzistory za korunu, je vykoupená tím, že to jsou pro výuku základů elektrotechniky a elektroniky ty nejsložitější součástky. A to jsem se ještě nepustil do toho, jak si natlučete s hradly a časovači ("však v mikroprocesoru jsou jen tranzistory, žádná hradla","555 jsem nikdy nepoužil, když potřebuju něco takovýho, dám tam mikro" říkají doktorandi z FEL).
-
Ahoj
Učím děcka na základce skoro 30 let. Je to moc pěkná činnost.
Vřele doporučuji, každému, kdo má chuť to zkusit a dokáže je aspoň trochu vnímat.
Je to hodně o psychologii a pedagogice s didaktikou.
Když se k tomu přidá vhled a nadšení pro obor, tak je to může, pozitivně, nasměrovat na celý život.
A to pak dává větší smysl tomu věnovat energii a čas.
Každá skupina je unikátní, takže je to alchymie, co a jak před ně postavit a kam to směřovat.
Když bude zájem, rád posdílím nějaké ty postřehy a tipy.
Ať se daří.
-
Ahoj
Učím děcka na základce skoro 30 let. Je to moc pěkná činnost.
Vřele doporučuji, každému, kdo má chuť to zkusit a dokáže je aspoň trochu vnímat.
Je to hodně o psychologii a pedagogice s didaktikou.
Když se k tomu přidá vhled a nadšení pro obor, tak je to může, pozitivně, nasměrovat na celý život.
A to pak dává větší smysl tomu věnovat energii a čas.
Každá skupina je unikátní, takže je to alchymie, co a jak před ně postavit a kam to směřovat.
Když bude zájem, rád posdílím nějaké ty postřehy a tipy.
Ať se daří.
napis pribehy z nataceni.
mi ucitelka v 6 tride otocila zivot, kdyz mi rekla, ze mi chemie jde a proc se ji nevenuju poradne. v tu ranu jsem byl chemik. az pozdeji jsem presel na pocitace.
-
... tak například, když ve 3. třídě ZŠ někteří ví o Linuxu víc než leckterý vysokoškolák.
Bohužel o dost víc, než většina studentů a studentek, které k nám chodí z pajdy na praxe.
https://youtu.be/XZ2jrxRWVk8?t=966
-
... tak například, když ve 3. třídě ZŠ někteří ví o Linuxu víc než leckterý vysokoškolák.
Bohužel o dost víc, než většina studentů a studentek, které k nám chodí z pajdy na praxe.
https://youtu.be/XZ2jrxRWVk8?t=966
to je husty, parada.
-
U studenta učitelství je důležitější, aby se spíš než s linuxem naučil pracovat se žákem, který ve třetí třídě pracuje s linuxem.
-
Ahojte,
ja uz druhy rok vyucujem na zakladnej skole platformu mikrobit. Formou kruzku, 1x za tyzden na 1,5-2 hodiny zadarmo.
Minuly rok som mal 6-7 rocnik, ale ku konci roka uz bolo treba pre nich vymyslat zlozitejsie veci, lebo ich progres bol slusny.
Tento rok mam 4-5 rocnik a je to pre nich akurat.
Podla mna microbit je super platfroma, kde sa naucia jednotlive veci - zobrazovat na led displeji 5x5 diod, ma to kopu dalsich periferii, co sa daju pripojit. Je to zabavnou formou, vymyslame si projekty, staviame si rozne prislusenstvo. Napriklad rozblikat externe pripojene diody - deti si doma vyrobia semafor z kartonu, v skole osadime diody a naprogramuju svietenie vsetkych farieb ako v skutocnosti.
Vrelo odporucam microbit...da sa toho kopu vymysliet, deti to bavi, a ucia sa programovat - v blokovom prostredi https://makecode.microbit.org/.
Mam aj vytvorene rozne hry pre deti. Tak nie je problem sharnut ak by si siel do toho (napis sukromne).
Ahojte
-
U studenta učitelství je důležitější, aby se spíš než s linuxem naučil pracovat se žákem, který ve třetí třídě pracuje s linuxem.
Určitě souhlasím, že důležitější část vzdělávání leží v oblasti psychologie a pedagogiky (psal jsem to i v prvním příspěvku). Selsky řečeno, prostě s tou skupinou žáků/studentů umět pracovat.
A pak je důležitý i ten obsah, kam je chceme směřovat, a jaké "schodiště" jim k tomu postavit.
-
Linux není důležitý obsah.
-
Linux není důležitý obsah.
Pěkný pokus o flame :-)
-
Linux není důležitý obsah.
Pěkný pokus o flame :-)
Konstatování holé skutečnosti.
-
Linux není důležitý obsah.
Pěkný pokus o flame :-)
Konstatování holé skutečnosti.
Že by sraz trolů? Bez Linuxu byste sem ani nemohli napsat svou pomýlenou "pravdu".
Máte potřebu sem dávat své "názory" (IMHO: hraničící se lží), bez znalosti kontextu a bez adekvátních argumentů.
Povězte nám raději o svých zkušenostech se vzděláváním žáků v IT. Co se vám osvědčilo.
BTW: Mám ve 4.třídě jednu holčičku, která prosazuje svůj "názor" podobným způsobem.
V jejím omezeném vidění světa není důležité nic, kromě K-popu :-)
-
No jo, sraz trollů. Že bychom bez linuxu nemohli psát na server o linuxu je nepochybně pravda, ale dost banální. Kdyby neexistovaly parní lokomotivy nebo rakety, tak bychom taky nemohli psát na server o parních lokomotivách nebo raketách, protože by prostě nebyl.
Jestli to bylo míněno tak, že bez linuxu, ve kterém ten server běží, by to nefungovalo, tak na to přesně sedí podobenství s K-popovou holčičkou. Namátkou bez elektřiny by to nefungovalo, bez PVC by to nefungovalo, bez změny 11-cis na all-trans by se nikdo nedíval, bez žádné z mnoha takových jednotlivostí by to nefungovalo tak, jak to je, ale zároveň žádná z nich není natolik zásadní, aby to bez ní nemohlo fungoval v trochu jiné podobě. A v celém řetězci lze zrovna operační systém serveru nejsnáz vyměnit bez dopadu na ostatní články.
Ale k věci: když chci děti učit pracovat s elektřinou a s IT z toho konce "od železa", tak o linuxu nemá smysl vůbec mluvit, protože nemá smysl mluvit o operačním systému. To je v té chvíli úplně nepochopitelný abstraktní koncept.
-
Lidi, proboha... To fakt myslíte vážně?
Vždyť to co tady na mě zkoušíte je někde na úrovni placaté Země.
Neuvědomujete si tu neskutečnou míru hlouposti a malosti, která za takovými výroky, bez znalosti jakýchkoliv podrobností, je?
Za prvé: Neučím děti na prvním stupni ZŠ "Linux", když je to nezajímá nebo to nepotřebují.
Za druhé: Velmi rád je naučím něco o Linuxu, když o něj mají zájem a mají pro něj využití.
Co s toho je špatně?
Předpokládám, že každý kdo do vzdělávacího procesu, jako učitel, vstupuje, buď učí to co "má určeno (RVP/ŠVP/TP)", nebo to co má zájem učit. Rozhodně vám nebudu hanět pokud budete chtít děti naučit něco o elektřině, nebo to vezmete "od železa". Proč máte potřebu, ze svého omezeného pohledu (i můj pohled je mnoha směry omezený), hanět něco, co pro všechny zúčastněné bylo pozitivní a přínosné.
Tomu klukovi z videa je teď 16 let a baví ho upravovat a kompilovat jádra Linuxu, které nasazuje na mobily. O některých oblastech Linuxu ví víc než já. Běžte mu říc do očí, že Linux není důležitý :-)
BTW: Co je OS chápou i děti v první třídě, když jim to vysvětlíte vhodným způsobem k jejich věku. Ano, je to abstraktní pojem. Stejně jako stovky jiných abstraktních pojmů, které chápou také.
Mohu se zeptat na vaše zkušenosti s výukou na IT?
-
Linux není důležitý obsah.
Pěkný pokus o flame :-)
Konstatování holé skutečnosti.
Že by sraz trolů? Bez Linuxu byste sem ani nemohli napsat svou pomýlenou "pravdu".
Máte potřebu sem dávat své "názory" (IMHO: hraničící se lží), bez znalosti kontextu a bez adekvátních argumentů.
Povězte nám raději o svých zkušenostech se vzděláváním žáků v IT. Co se vám osvědčilo.
BTW: Mám ve 4.třídě jednu holčičku, která prosazuje svůj "názor" podobným způsobem.
V jejím omezeném vidění světa není důležité nic, kromě K-popu :-)
Ta holčička má k-pop, vy zase linux, oba jste stejně zaslepení a bez rozhledu.
-
Ta holčička má k-pop, vy zase linux, oba jste stejně zaslepení a bez rozhledu.
Vy mě znáte? Víte co dělám, jaký mám rozhled, životní hodnoty a cíle, že mě chcete soudit?
Možná máte nějakou představu o Linuxovém fanatikovi, který týrá malé děti Bashovskými scripty a konfigurací Postfixu. Tak to se pletete a chybu tedy máte i v názvu mého oblíbeného OS.
Jeden citát o prezidentce Čaputové k dobru:
Často říkávala, že jejím rozhodnutím musí vždy předcházet porozumění problému, a to je v dnešním světě, kdy má každý názor na všechno, skutečně výjimečné.
Přišel jsem do této diskuze podpořit kolegu a nabídnout své zkušenosti vycházející z praxe.
Co užitečného do této diskuze přinášíte vy?
Myslím, že offtopic jsme tady toho dali až až. Pokud budete chtít řešit něco mimo topic této diskuze, založte si pls jinou, případně přijďte na živo, každé pondělí mám v Plzni kroužek otevřený (zdarma) všem, kteří přijdou a nebo se stavte na Pyvo https://pyvo.cz/plzen-pyvo/ každou první sudou středu v lichém měsíci.
-
Mintaka: já myslím, že si nerozumíme. Linux nijak nehaním, ani nehodnotím, bavíme se o výuce, o tom co a jak učit. Reaguju na pokus o flame, že linux není důležitý obsah. Ano, našel a rozvinul jste talent, který dneska linux bravurně ovládá. Ale to není argument, proč bychom se měli linuxem zabývat v "základním kurzu". Rád si to přišel vyjasnit osobně, kde a kdy ty pondělní kroužky jsou?
Každý, kdo do procesu vstupuje, má určeno, co bude učit, ale když to striktně určeno nemá, tak si látku nesmí vybírat, aby to hlavně bavilo jeho, ale jen a pouze podle toho, co potřebujou ty děti. Tím neříkám, že učitele učení nemá bavit, tím říkám, že primární je vždy rozvoj dítěte. Každého jednotlivého, bez ohledu na jejich talent. Souzním s názorem učitele dílen, který říkal, že jeho cílem nikdy nebylo, aby měl v každé třídě pět budoucích inženýrů, ale aby si všichni jeho žáci uměli zapojit zásuvku a schodišťák.
Obávám se, že u prvňáčků žádná smysluplná představa, co to je operační systém, nevzniká ani při intenzivním používání ICT a nečekám, že by se to po sebelepším vysvětlování změnilo. Moc dobře si pamatuju z gymplu, jak marné byly pokusy
vyučovat informatice patnáctileté slečny.
Moje pedagogické působení se omezilo na občasné doučování MFCh, odvedl jsem dohromady asi tři semestry úvodních laborek z elektroniky na FELu a tři bakalářky. Před covidem jsem učil jednoho Aspergera programovat jednočipy, to bylo k tématu této diskuse zdaleka nejvýživnější.
-
Tak mě napadlo, přímo v hlavě:
Když je to školní akce, co hodit řeč s učitelem fyziky? Nemá v kabinetě nějaké staré demonstrační přístroje na kterých by se robátkům daly ukázat úplné základy elektriky a mohl by ti je půjčit?
-
Tak mě napadlo, přímo v hlavě:
Když je to školní akce, co hodit řeč s učitelem fyziky? Nemá v kabinetě nějaké staré demonstrační přístroje na kterých by se robátkům daly ukázat úplné základy elektriky a mohl by ti je půjčit?
ano, planujeme to s fyzikarem, chemikarem, matematikarem v jedne osobe 😁
-
Ale to není argument, proč bychom se měli linuxem zabývat v "základním kurzu".
Ano, nerozumíme si, já tady neobhajuji Linux ve výuce.
Vy (několik lidí v diskuzi) si, bez znalosti kontextu uděláte nějakou představu a pak, na základě té mylné představy, argumentujete, jako byste ten kontext znali.
Když tedy: bavíme se o výuce, o tom co a jak učit.
Pak můžeme řešit velmi podstatné otázky:
Kolik hodin výuky informatiky mají mí žáci na prvním stupni ZŠ?
Kolik hodin z toho se cíleně věnujeme Linuxu?
Chápete, jak je nesmyslné něco kritizovat, když neznáte ani tak zásadní údaje?
A nejde o to, jestli je učím o Linuxu nebo programování ve Whitespace, podstatné je, že neznáte podrobnosti a místo toho, abyste se na ně doptali, pokud vás to skutečně zajímá, tak se tu stavíte do pozice, že tomu rozumíte lépe. Nezasvítí vám červená kontrolka "teď tady chci šířit moudra, ale nic moc o tom nevím", ne, potřeba vyjádřit svůj "názor" za každou cenu, i když je totálně mimo, má navrch.
Každý, kdo do procesu vstupuje, má určeno, co bude učit, ale když to striktně určeno nemá, tak si látku nesmí vybírat, aby to hlavně bavilo jeho, ale jen a pouze podle toho, co potřebujou ty děti.
V rámci tohoto výroku se mýlíte v několika věcech.
Co se má v rámci povinného vzdělávání učit je dáno pomocí RVP (které můžete připomínkovat a podílet se na jeho sestavení). RVP si škola zpracuje do ŠVP, kam si může přidat věci dle svého zaměření, materiálních a personálních možností. ŠVP zpravidla sestavují učitelé dané školy. Na ŠVP navazují tematické plány a pak je skutečná výuka s žáky, která vám leckdy přiohne celou tu soustavu někam ještě jinam.
Na VŠ/VOŠ a některých jiných místech se jede formou akreditací vzdělávacího obsahu a vzdělávacích oborů. Moduly pro akreditace také stavují učitelé. A to je jen povinná část výuky.
Pak tu máme široký prostor v rámci zájmových kroužků.
Takže zdaleka to není vše jen podle toho, co ty děti "potřebují", ale podle mnoha dalších faktorů. To že učitele baví, to co se snaží dětem předat, nebo kudy je vede, považuji za jeden z těch hlavních faktorů. Navíc mimo úplně základního učiva ani nemáme jistotu, co skutečně budou potřebovat.
Každého jednotlivého, bez ohledu na jejich talent. Souzním s názorem učitele dílen
Rozhodně si nemyslím, že ze všech budou, nebo by měli být, ajťáci. Ale co se týče talentu, opět nesouhlasím. Pokud mám možnost rozvíjet jejich talent, rád to udělám a podpořím je v dalším směřování. Naopak, podporu talentů považuji za velmi důležitou.
Obávám se, že u prvňáčků žádná smysluplná představa, co to je operační systém, nevzniká
Opět se neshodneme, protože neznáte kontext. Stejně jako si s žáky označujeme hmotné věci kolem sebe: monitor, základní jednotka, PC myš / klávesnice, dataprojektor, flashdisk, a říkáme si k nim hlavní funkce a principy, tak si označujeme i nehmotné věci software, programy/aplikace, dokumenty,... a operační systém je prostě jeden z pojmů. Je to pojem, kterým strávíme cca 3 minuty a podané to mají tak, aby to navázalo na jejich zkušenosti. Pojmy jako Windows / Android mnozí znají. Co si z toho kdo odnese je věc druhá, ale vzhledem k tomu, že v tomto věku nasávají tisíce pojmů a významů kolem sebe, povětšinou tam něco zůstane.
Kromě klasických kroužků vedu Otevřenou dílnu.
Její navštívenka je zde: https://technicka-liga.cz/
Tak třeba na viděnou.
-
Mě se osvědčilo přibrat děti do řešení reálných problémů.
Bezúčelné a zbytečné blikání LED diody skoro žádné dítě dlouhodobě nepřiláká. Naprosto zanedbatelné minimum dětí dokáže z abstraktní výuky vytvořit řešení reálného problému.
Je to hodně práce pro učitele. Ale výsledky jsou fantastické.
-
"přibrat děti do řešení reálných problémů"
Souhlasím. Ty reálné a aktuálně potřebné úkoly, mají vysoký potenciál nastínit studentům smysl toho, proč je dobré tomu rozumět / to umět.
Velké množství informací, které žákům nedává okamžitý praktický užitek zabíjí zájem a snahu se učit.
A pokud po ruce není dost vhodných, praktických věcí, lze se snažit vytvořit takové prostředí, ve kterém praktické potřeby vznikají.
Namátkou:
- Nefunguje připojení k Internetu, jak budeme postupovat.
- Zápočtový úkol máte na http serveru jednoho z počítačů v lokální síti. Běží na portu mezi 4000 a 8000.
- Tady máte bednu se součástkami a sestavte z nich počítač, na kterém budeme losovat úkoly.
- Správa herního serveru pro Minetest, analýza dat v databázi, zálohování a obnova bloků světa, doprogramování potřebných funkčností.
- Nakonfigurujte WiFi router tak, aby poskytoval síť s SSID: xy heslem: yq. Automatiky se k němu připojí zařízení na kterém běží ssh, username: tester heslo se skládá ze dvou slovníkových slov a následované číslicemi. číslice "_" písmena "." maska hesla: "ve...b..tr__" na ssh je omezení na 10 pokusů o přihlášení za hodinu z jedné IP adresy.
- ...
Vzdělávání je pěkná "alchymie" a mělo by to bavit učitele i žáky/studenty.