Fórum Root.cz
Práce => Studium a uplatnění => Téma založeno: utekljsemzbohnic 09. 09. 2024, 00:30:41
-
Ahoj, budu teď vstupovat do paušálních výdajů (do paušalní daně již tento rok vstoupit nemohu, predtím jsem delal na hpp, ale zivnost jsem chvili mel na zacatku roku ... dlouha historika nebudu ji rozepisovat :) ).
Mohl by mi nekdo poradit jak pausalni výdaje fungují.
Jako chápu základ jednou za rok podávám dp kde uplatním 60% paušál (jako volná živnost) a z toho vypočtu daň kterou nasledne nedobrovolne odevzdám fu.
nicméně mě spíš zajímá co řeším během roku to jako nemám povinnost platit nic? Myšleno Zdravoní pojištění, sociální pojištění, atd? U daňového paušálu platíte 7k/16k/27k měsíčně dle obratu a je v tom zahrnuto vše, ale ohledné výdajového paušálu nemužu nikde nic dohledat jak s tím žít.
-
Jediná správná cesta je daňový poradce, vyplatí se ti to.
Pamatuj, stokrát myslet je horší než jednou vědět!
-
nicméně mě spíš zajímá co řeším během roku to jako nemám povinnost platit nic? Myšleno Zdravoní pojištění, sociální pojištění, atd? U daňového paušálu platíte 7k/16k/27k měsíčně dle obratu a je v tom zahrnuto vše, ale ohledné výdajového paušálu nemužu nikde nic dohledat jak s tím žít.
Behem roku se plati mesicni zalohy na zdravotni pojisteni, mesicni zalohy na socialni pojisteni a pripadne pololetni/ctvrtletni zalohy na dan z prijmu. Vsechno vypocteno z predchoziho roku. Plus pripadne DPH. V prvnim roce se kdysi platily minimalni zalohy na zdravotni a socialni pojisteni a zadne zalohy na dan z prijmu. Myslim si, ze je to stale tak, ale NEVIM to jiste.
-
Samozřejmě že platíte normální zálohy na zdravotní, sociální pojištění, případně na daň z příjmu.
Výdajový paušál pouze ovlivňuje jak se počítá příjem pro daňové přiznání (kolik z obratu se počítá jako výdaje).
-
Vše bylo řečeno. Platíš normálně zdravotní, sociální, a zálohy na daň. Těch 60 % zjednodušeně reprezentuje tvoje náklady, které ovlivňují výpočet daně, záloh na další rok, ... Pokud tomu nerozumíš, zeptej se daňového poradce. Vše si s ním projdi a nastav.
Jinak doporučuji Fakturoid. Hážu do toho všechny faktury, jejich stav, ... a vypadává mi z toho souhrnné hlášení, přehled pro pojišťovnu, ČSSZ, ... a daňové přiznání. Soubory nahrávám do portálu jednotlivých institucí a mám vyřešeno.
-
Doporuruji poradce. S nim probrat, jak obecne fungujes / casto dava smysl zalozit jeste s.r.o. a praci vhodne rozkladat. Navic v B2B se casto lepe pracuje jako s.r.o.
-
Jestli si to tazatel neplete s paušální daní?
-
Platíš socku + zdravko + zálohu na daň z přijmu FO (to platit první rok nebudeš). Na konci dubna podáš daňové přiznání a nastavíš nové zálohy + doplatíš socku a zdravko.
Pro tip: Pokud platí někdo čtvrtletní zálohu a odevzdává daňovko v dubnu, tak musí zaplatit tuto zálohu i za první čtvrtletí v tom roce. Vím to, protože jsem jednou musel platit penále :)
Podle mě budeš potřebovat i stát se plátcem DPH, protože 2m limit ročně se dá překročit celkem snadno.
-
SRO bych zakládal jen pokud to business vyžaduje, jinak do 2m ročně se to rozhodně nevyplatí.
-
Pokud neděláte něco mimo škatulku tak si myslím, že poradci jsou vyhozené peníze a lepší službu udělá chatGPT+Google.
Nejlepší zdroj všeho infa je tady https://www.jakpodnikat.cz/
Na fakturování jde použít i airbank apka.
-
Ahoj, budu teď vstupovat do paušálních výdajů ...
Ty des podnikat a neumis si zjitit zakladni primitivni informace?
Socialni a zdravotni musis platit vzdy at uz danis jakkoli. Pokud nemas zadne predchozi prijmy, tak v minimalni zakonem dane vysi. Co platit nemusis (narozdil od zamestnance) je nemocenske (neznam nikoho kdo by to platil) je pripadne soucasti zp.
Mimochodem, se take musis na te socialne a zdravotni pojistovne prihlasit k tomu placeni.
Pocitej ale s tim, ze pokud tve prijmy budou nenulove ... tak budes mit klidne i par desitek tisic doplatek.
Ta nepausalni dan... neboli pausalni odvod, se ve skutecnosti propaguje na zaklade dvou lzi (dnes modne dezinformaci). Jedna je, ze bude mit dotycny vyssi duchod (realita je opacna, protoze odvadi mene na socialku), druha, ze je to vyhodne, coz taky neni pravda. Vyhodne je to pokud se tve prijmy pohybuji v te vyssi polovine rozsahu (ale pak prave platis vyrazne mene predevsim na socialku), ale jakmile ten limit prekrocis, zacne to byt pekelne nevyhodne.
Ty sice ten system daneni muzes zmenit, ale jsou s tim spojeny ruzne nechutnosti, vcetne toho, ze se muzes dostat do situace, kdy se z tebe stane dluznik.
Preju hodne stesti, budes ho potrebovat ...
-
Přidávám se k těm, kteří doporučují nechat si daně zpracovat finančním poradcem, pokud máte pocit, že se v tom ztrácíte. Někteří z kolegů z branže to tak dělají a to jsou IT senioři (jedou na paušál a jsou plátci DPH), není to ostuda.
-
Přidávám se k těm, kteří doporučují nechat si daně zpracovat finančním poradcem, pokud máte pocit, že se v tom ztrácíte. Někteří z kolegů z branže to tak dělají a to jsou IT senioři (jedou na paušál a jsou plátci DPH), není to ostuda.
Ostuda to není, ale není mi jasné, proč pořebujete kvůli třeba dvaceti fakturám za rok (a velmi často ani zdaleka to ne) řešit daňového poradce. Vždyť na to není víceméně potřeba ani kalkulačka. Jako samozřejmě, pokud se ztrácí i v tom, že má měsíčně platit zálohy sociálce, pojišťovně a jednou za rok podat přehledy a daňové přiznání, co ho vyplní za deset minut, asi je daňový poradce lepší volba ale jestli se ztrácí už v tomhle, asi bych se obecně bál nebýt zaměstnanec.
-
Přidávám se k těm, kteří doporučují nechat si daně zpracovat finančním poradcem, pokud máte pocit, že se v tom ztrácíte. Někteří z kolegů z branže to tak dělají a to jsou IT senioři (jedou na paušál a jsou plátci DPH), není to ostuda.
Ostuda to není, ale není mi jasné, proč pořebujete kvůli třeba dvaceti fakturám za rok (a velmi často ani zdaleka to ne) řešit daňového poradce. Vždyť na to není víceméně potřeba ani kalkulačka. Jako samozřejmě, pokud se ztrácí i v tom, že má měsíčně platit zálohy sociálce, pojišťovně a jednou za rok podat přehledy a daňové přiznání, co ho vyplní za deset minut, asi je daňový poradce lepší volba ale jestli se ztrácí už v tomhle, asi bych se obecně bál nebýt zaměstnanec.
Zdaleka to tak jednoduché není. Resp. je, legislativu to splní, ale zaplatí desítky, a možná i stovky tisíc víc, než by musel, kdyby to řešil optimálně.
-
Ahoj, budu teď vstupovat do paušálních výdajů ...
Jedna je, ze bude mit dotycny vyssi duchod...
Tenhle argument už nemá smyswl vůbec žádný, vše smeřuje k rovnému, který tak asi bude odpovídat těm minimálním zálohám (40 let odvod a 16 čerpání). Takže jediné, co má smysl platit do toho minimum a investovat si sám.
-
A jak to řešit optimálně, když někdo teprve začíná?
Jak mi daňový poradce pomůže snížit daňovou zátěž (a tady počítám i socku/zdravko), když mám 60% paušál do 2m. Pokud nemáš nad 2m, kde už je výhodné to řešit jinak, tak je daňový poradce jen výdaj navíc. Možná potřebuje účetní na zpracování té faktury, ale i dementní fakturoid umí vytvořit fakturu a dokonce spočítát i příjem za kalendářní rok.
Já jsem teda potřeboval daňového poradce až když jsem začal dosahovat přijmu nad 4m ročně a vystavovat faktury do US a EU. Jo, vyplatí se to, ale člověk pak musí počítat s tím, že tyto služby sice něco ušetří, ale i něco stojí, takže třeba pokles přijmu v nějakém roce na ~2m/rok už znamená výdaje navíc, atd...
Takže za mě, pokud to nezvládneš sám do 2m, ani nezačínej...
-
Vždyť na to není víceméně potřeba ani kalkulačka. Jako samozřejmě, pokud se ztrácí i v tom, že má měsíčně platit zálohy sociálce, pojišťovně a jednou za rok podat přehledy a daňové přiznání, co ho vyplní za deset minut, asi je daňový poradce lepší volba ale jestli se ztrácí už v tomhle, asi bych se obecně bál nebýt zaměstnanec.
Jsou lide, kteri proste maji osypky z jakykoliv komunikace se statem, doktorem apod. zivnostak mam pres 10 let a vim, ze je to par minut a stejne DaP a prehledy odkladam co to jde protoze je to pro me proste strasna zed. Taky premyslim, ze misto te psychologicko/mentalni bariery zvolim na tech par faktur rocne nekoho kdo to udela.
-
Zdaleka to tak jednoduché není. Resp. je, legislativu to splní, ale zaplatí desítky, a možná i stovky tisíc víc, než by musel, kdyby to řešil optimálně.
To chápu, ale těch možností přece není dvěstě. V zásadě jsou dvě. (Možná tři když tam zařadím založení firmy.)
A všude navíc spousta kalkulaček.
-
... DaP a prehledy odkladam co to jde...
Jenze to delaji uplne vsichni a z ciste pragmatickych duvodu. Klidne se ti totiz muze stat (a opakovane se stalo) ze ti tyden pred koncem lhuty zmenej formular, a chtej abys to podal znova.
V pripade tech vetsich legraci to mimo jine resim, prakticky kazdorocne se meni legislativa v prosinci, a jeste v pulce brezna se dohadujou vsichni zucastneni nad vykladem ... takze ja rvu na dodavatele kdy bude patch, ten rve na analytiky kdy budou vedet jak to ma fungovat a ti rvou na byrokraty, at uz se konecne nejak dohodnou.
Tudiz posilani naprosto cehokoli se vzdy odklada az na nejposlednejsi okamzik jednoduse proto, ze to nechces nasledne 10x predelavat a jako bonus se dohadovat s byrokratem co ze teda plati.
-
... DaP a prehledy odkladam co to jde...
Jenze to delaji uplne vsichni a z ciste pragmatickych duvodu. Klidne se ti totiz muze stat (a opakovane se stalo) ze ti tyden pred koncem lhuty zmenej formular, a chtej abys to podal znova.
Všichni? No nevím. Možná firmy, ale ŽL mám patnáct let a nestalo se mi to nikdy. Jako ano, děly se různé věci, třeba když jeden rok byl limit na přílohy v tehdy už povinně elektronickém přiznání asi dvě mega a já tam potřeboval připojit asi třicet mega příloh, tak jsem je vzal, okopíroval a poslal na FÚ zcela nepředpisově poštou. A prošlo to. Ale obecně pro běžného živnostníka tohle problém fakt není a lidé ho podávají natěsno prostě proto, že salám.
-
Jenze to delaji uplne vsichni a z ciste pragmatickych duvodu. Klidne se ti totiz muze stat (a opakovane se stalo) ze ti tyden pred koncem lhuty zmenej formular, a chtej abys to podal znova.
To jsou hezké pohádky :) Pokud se ví, že se formulář bude měnit (a nebo aktuálně ještě není), tak to na webu příslušené instituce je, a prostě to poslat nejde.
A jo, jsem si tím celkem jistej, neb ten živnosták uz taky nějaký to desetiletí mám, a většinou všechno řeším co nejdřív - jakmile jsou k dispozici aktuální formuláře pro daný rok (hlavně u socky a zdrávky).
A za těch asi 13 let jsem musel něco posílat "nadvakrat" přesně nulakrát.
-
a je ti nekdo kdo si udelal hned sro misto zivnostaku?
-
Pokud neděláte něco mimo škatulku tak si myslím, že poradci jsou vyhozené peníze a lepší službu udělá chatGPT+Google.
Nejlepší zdroj všeho infa je tady https://www.jakpodnikat.cz/
Na fakturování jde použít i airbank apka.
Pred piatimi rokmi som prešiel na živnosť a odvtedy spolupracujem s jednou pani účtovníčkou. Za celý rok jej zaplatím menej, než si účtujem za deň svojej práce.
Ona mi rieši úplne kompletnú komunikáciu s úradmi (daňový, OSSZ), vrátane koncoročných zúčtovaní a DPH. Upozorňuje ma dopredu na zmeny v legislatíve, aby som sa pripravil. So spoluprácou som maximálne spokojný.
Ak by som to mal riešiť sám, tak
1. bude ma to stáť viac času aj nervov
2. prehliadnem nejakú novú zmenu a riskujem pokutu
-
Pokud neděláte něco mimo škatulku tak si myslím, že poradci jsou vyhozené peníze a lepší službu udělá chatGPT+Google.
Nejlepší zdroj všeho infa je tady https://www.jakpodnikat.cz/
Na fakturování jde použít i airbank apka.
Pred piatimi rokmi som prešiel na živnosť a odvtedy spolupracujem s jednou pani účtovníčkou. Za celý rok jej zaplatím menej, než si účtujem za deň svojej práce.
Ona mi rieši úplne kompletnú komunikáciu s úradmi (daňový, OSSZ), vrátane koncoročných zúčtovaní a DPH. Upozorňuje ma dopredu na zmeny v legislatíve, aby som sa pripravil. So spoluprácou som maximálne spokojný.
Ak by som to mal riešiť sám, tak
1. bude ma to stáť viac času aj nervov
2. prehliadnem nejakú novú zmenu a riskujem pokutu
Pokud máte deset dvacet faktur ročně, nic to nemění na tom, že je to zbytečné i kdybych jí platil jen dva pytle brambor. Otravnější je ta DPH pokud dotyčný překročí limit, tam bych o účetní rozhodně uvažoval proto, že to sice nezabere mnoho času, ale ten čas sám o sobě stojí určitě víc, než té účetní dám za rok. Změny moc problém nejsou, pokud máte pár faktur, drtivná většina z nich vám může být jedno a zbytek stejně pokryjí změny ve formulářích nebo obecná informovanost. Za patnáct let jsem fakt žádnou účetní nepotřeboval. Ale kvůli té DPH by se hodila; naštěstí jsem se po zvýšení limitu mohl po roce a půl mohl zase spokojeně odhlásit.
-
Pokud máte deset dvacet faktur ročně, nic to nemění na tom, že je to zbytečné i kdybych jí platil jen dva pytle brambor.
Jak to souvisí s počtem faktur? Já do daňového přiznání udávám jen celkovou částku (sečte samočinný počítač), a kdyby přišla kontrola a chtěla faktury vidět, tak je taky jedno, jak tlustý balíček jim předám.
Jinak naprosto souhlasím.
-
Pokud máte deset dvacet faktur ročně, nic to nemění na tom, že je to zbytečné i kdybych jí platil jen dva pytle brambor.
Jak to souvisí s počtem faktur? Já do daňového přiznání udávám jen celkovou částku (sečte samočinný počítač), a kdyby přišla kontrola a chtěla faktury vidět, tak je taky jedno, jak tlustý balíček jim předám.
Máte-li těch faktur pár, administrativní náročnost je mizivá a dost pravděpodobně ani neděláte nic, kde byste potřeboval řešit sofistikovanější účetní záležitosti. Přímo to samozřejmě nesouvisí.
-
To daňovko jde hlavně vyplnit online - stačí vyplnit pár kolonek a to ostatní se samo dopočítá. Je to jak zadat čísla do kalkulačky.
Navíc pokud člověk jede na 60% paušál, tak tam ani není moc co vyplňovat - výdaje jsou automaticky spočítané a možnost dalšího odpočtu je skoro nulová.