Proč se neustále cpe elektronika informatikům?

Rádo Se Stalo

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #15 kdy: 13. 10. 2015, 21:39:27 »
Ahoj všichni, mam jednu otázku, proč se neustále cpe elektronika informatikům, když je to většinou vůbec nezajímá a velmi pravděpodobně to budou mít k ničemu?
Tato otázka by měla být směřována přímo na členy akreditační komise akademickými pracovníky konkrétní vysoké školy. Otázka je konkrétního charakteru, pokusím se, jako člen působností blízký akreditační komisi, odpovědět dle mých možností. Akreditační komise zajišťuje akreditaci všech studijních oborů na vysokých školách v ČR. A teď to hlavní. Úkolem akreditační komise není poskytovat nejlepší odbornou zpětnou vazbu pro jednotlivé generace studentů formou adekvátní akreditace studijních oborů, v žádném případě neslouží k tomu, aby za adekvátní zpětnou vazbu pro absolventa šlo považovat takovou, která absolventům poskytne nejlepší samostatné uplatnění v oboru. Úkolem akreditační komise je poskytovat nejlepší odbornou zpětnou vazbu pro hlavní zájmové subjekty o absolventy konkrétních studijních oborů.

V naprosté většině, pokud usiluje vysoká škola o akreditaci nového studijního oboru, který je obsahově příliš odlišný od obecných předpokladů pro danou oblast studia, stanovisko AK zamítne tuto žádost, obecně, pokud se jedná o aplikovanou informatiku, AK nemá zájem o zjednodušování oboru, či profilování oboru více směry na úkor současné úrovně působnosti schválených akreditací studijního programu dané oblasti. AK nedovolí studovat obor obsahově dostačující pro vykonávání dvou nebo tří vzájemně odborně separovaných oblastí. Zároveň neakredituje studijní program obsahově dostačující pro vykonávání jedné oblasti tak, aby skokově narušila současnou integritu předmětů akreditovaných v konkrétním oboru a tím ohrozila stabilitu všech VŠ, na kterých se obor vyučuje. Narušením stability se myslí jak převis kvalifikovaných akademických pracovníků nad poptávkou, tak nedostačující prostředky pro oborové naplnění nových podmínek a ztráta některých stávajících grantů pro VŠ i dotací, vázaných na výsledky vědecko výzkumných prací. AK nereflektuje změny trhu pro absolventa, AK primárně reflektuje změny trhu pro zaměstnavatele. No a na otázku, zdali by nebylo lepší vytvářet samostatné absolventy, schopné obecné působnosti ve více oblastech v soukromém sektoru a zvyšovat konkurenceschopnost v oboru a ne na trhu práce si snad odpovíte sám. Jen napovím, že dokud finanční prostředky a další zájmy v této oblasti bude hájit  firma s garancemi, nebo stát, vždy v obrovském objemu, versus student s nulovými garancemi, minimálním objemem pro návratnost rizkové investice vysoké školy, situace se nezmění.

Pokud znáte některá stanoviska AK, napovím, že v případě pokusů o výše uvedená inovační opatření v zájmu studenta, AK tyto opatření neguje nejčastěji z důvodu neadekvátního personálního zajištění, spolu s nedostatkem publikační činnosti v dané oblasti, pochybná, či nesplnitelná pedagogicko vědecká erudice vyučujících - neumožní studovat tři obory současně v jednom, či naopak AK nevyhoví z důvodu pochyností o kvalitě připravenosti absolventů v novém oboru, protože hrozí reálné nebezpečí o postrádání způsobilosti k vykonávání praxe v daném oboru - neumožní studovat jeden obor aplikovaný na požadavky praktičtějšího použití na úkor poskytnutí základů výzkumné praxe a větší oborové působnosti (váš případ). Možností je mnoho, ale vlastní zájmy AK zůstavají nad zájmy studentů.

Doufám, že jsem Vám pomohl podívat se na tuto problematiku i z trochu jiného, realističtějšího, úhlu pohledu.


skrzjdouci

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #16 kdy: 13. 10. 2015, 21:59:12 »
... A to doma oba maji Windows 8.1!
Které je zahrnují hláškami typu: "Všechno pro vás připravujeme", "Zjišťujeme několik věcí", "Něco se stalo!"  ;D

j

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #17 kdy: 13. 10. 2015, 22:57:24 »
Protože na RLC obvody je vyučujících dostatek.

A protoze je to levne na vyuku a na necem tech 80-90% vyhodit musej.

Je to součást uceleného vzdělání. ...

Mno a to je prave ta nejvetsi pitchovina, protoze firmy/zamestnavatele, vazne nepotrebujou vseobecnyho neumetela, ale potrebujou cloveka, kterej rozumi a vi konkretni vec. Kdyz totiz budu hledat nekoho, od koho chci aby delal mikrokod procesoru, tak je mi lautr uprd.ele, ze nevi, jak vypada html. Na druhou stranu, kdyz budu chtit nekoho, kdo mi napise ten web, tak vazne nepotrebuju, aby vedel jak se zmeri kapacitni zatez.

Jen pro informaci, či jako doklad úpadku VŠ vzdělání. V roce 1985 jsem absolvoval ČVUT FEL obor elektronické počítače. V předmětu o teorii elmg pole se začínalo Maxwellovými rovnicemi a z nich se vpostatě vše odvozovalo. Zkuste si schválně vygooglit, jak ty rovnice vypadají :=)

A ted mi rekni, co praktickyho si kdy stema Maxwelkama delal ...??? Byl sem tamtez o nejakych 10 let pozdejs. A ucilo se tam ... hovno, i z pohledu elektro fakulty. Jooo ... trebas takovy uceni se menu T602 zpameti. Nebo fyzikalni chemie, to elektrikar taky potrebuje. A jasne, co si pamatuju tak 5 matik + algebra + logika. Naprosto bez navaznosti do oborovych predmetu, proste jen protoze protoc. Jasne, budouci elektrikar naprosto nezbytne musi zvladat odvodit derivace z limity ... A samo, taky musi umet zmerit gravitacni konstantu, bez toho by to neslo (to kyvadlo tam urcite jeste je, protoze to muselo bejt uz zarazeny mezi chraneny pamatky tenkrat ...). A pak se resilo, ze studenti si najdou vypracovanej laborat na siti a odevzdaj ho. Ti hloupejsi jak je, ti chytrejsi to aspon lechce modnou. Aby ne, kdyz se tam meri 30let stale totez ...

A pochopitelne, velke finale, zapoctovy test z programovani ... na papir. A resilo se, jestli tam sou stredniky. lol.

j

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #18 kdy: 13. 10. 2015, 23:02:32 »
Jop a mimochodem, pokud mi skleroza slouzi, tak presne tohle (ladovani elektriky do ITku) byl primarni duvod proc vznikla na CVUT FIT. Coz ovsem nikterak neznamena, ze se tam neucej kravoviny, jen jinyho razu, to bych si nedelal iluze.

Snow

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #19 kdy: 13. 10. 2015, 23:26:47 »
však to je na celém tom programování to nejzábavnější, ovládat tím nějakej HW...

Ale chápu, jestli někoho uspokojuje pogramovat JEN weby v phpčku, tak je mu to asi na prd.


Lama

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #20 kdy: 13. 10. 2015, 23:27:04 »
Imho je to součást principu odstraňování magie, aby z tebe nebyla javascriptová opice, která ve skutečnosti vůbec nechápe, jak funguje zařízení, kolem kterého se točí celý jeho předmět studia.

Tak to by se měli učit spíš klopný obvody, Boolovu algebru, architekturu procesorů apod. Může se třebat dostat k programování (dá-li se to tak nazvat) FPGA a tam už se mu budou tyhle znalosti hodit.
K čemu ale bude Javascriptářovi znalost vysokofrekvenčních obvodů, nebo to jak funguje krystalka, mi jaksi uniká...

JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #21 kdy: 13. 10. 2015, 23:38:42 »
Mno a to je prave ta nejvetsi pitchovina, protoze firmy/zamestnavatele, vazne nepotrebujou vseobecnyho neumetela, ale potrebujou cloveka, kterej rozumi a vi konkretni vec. Kdyz totiz budu hledat nekoho, od koho chci aby delal mikrokod procesoru, tak je mi lautr uprd.ele, ze nevi, jak vypada html. Na druhou stranu, kdyz budu chtit nekoho, kdo mi napise ten web, tak vazne nepotrebuju, aby vedel jak se zmeri kapacitni zatez.

Jenze student neni clovek, ktereho na VS poslal firma, aby se tam naucil konkretni dovednosti. Na to ma firma skoleni. U studenta se predem nevi, v jakem povolani skonci. Take se nevi, jak se behem studii vyvine pracovni trh a jak dlouho trend vydrzi. Takze naucit studenta akorat treba tvorbu webu take muze znamenat vychovat budouciho nezamestnaneho.

Jinak za mych studii se ze zacatku studovala hlavne matika a to tvrde. Ve vysich rocnicich se pak pouzivala. a) Aby lidi rozumneli tomu, o cem je rec na prednaskach a neucili se zpameti hafo matickych vzorecku, kterym nerozumi, protoze nestudovali potrebny maticky aparat, cimz se treba z elektroniky stane nesmysl, ktery hned kazdy zapomene, b) Pouzivala se k vypoctum elektronickyc obvodu.

Pri zapoctu se programovalo na papir. Ona tehdy FEL mela vsehovsudy par PC, Teslu 200 a k ni hafo dalnopisu na derovani pasek s programy, nejake prehistoricke ICL s celymi 256 MB pameti! a dalsi vykopavky. Takze to asi jinak neslo. Ale koukalo se hlavne na to, jestli algoritmus ma hlavu a patu a jestli program ukazuje na urcitou znalost jazyka.

Takze jestli se na tom neco zmenilo, tak si bez stezovat na Ministerstvo skolstvi s jejich debilnimi trznimi reformami. Take asi na to, ze umoznili, aby se do cel katedet dostalo kdejake pako, ktere pak asi nastolilo nove, progresivni metody, co by nam i Stachanovci zavideli a stare, prezite kadry z predkapitalistickych casu nahradilo odborniky na slovo vzatymi a s modernim myslenim.

i915

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #22 kdy: 13. 10. 2015, 23:40:24 »
Zkrátka to k tomu obecnému vzdělání patří. Někteří vaši spolužáci se třeba plánují živit programováním mikrořadičů. Ale nezoufejte, mohlo by být hůře. To třebas fyzikové mají matematiku z jaké by se vám ježily vlasy (viz divergence a rotace), byť v řadě jejich specializací vystačí s trojčlenkou. Za elektroniku buďte rád a užívejte si, že po vás nechtějí navrhovat VF obvody.
Jen pro informaci, či jako doklad úpadku VŠ vzdělání. V roce 1985 jsem absolvoval ČVUT FEL obor elektronické počítače. V předmětu o teorii elmg pole se začínalo Maxwellovými rovnicemi a z nich se vpostatě vše odvozovalo. Zkuste si schválně vygooglit, jak ty rovnice vypadají :=)

Nedávno jsem si stáhl knihu elektřina a magnetismus (stoll, sedlak) a pomalu si to ve volném čase studuji (mám IT školu), protože jsem pochopil, jak hodně jevů kolem nás s elektromagnetismem souvisí (prvotní impuls byla snaha o implementaci vykreslování reálné oblohy (google např. Atmospheric Scattering)). Je tam i ta divergence a rotace vektorového pole :). Konečně jsem pochopil krásu matematiky a fyziky a uvědomil si jednu zásadní věc. PROGRAMOVÁNÍ je jen prostředek pro vyjadřování ostatních vědomostí. V některých případech ty ostatní vědomosti jsou taky hodně úzce vázané na programování, viz. ty webové stránky (HTML5, CSS3 specifikace apod.).

Docela vážné uvažuji nad tím, že je možná lepší jít studovat např. FEL a pak si prohloubit znalosti IT, než studovat IT a pak se doučovat elektroniku a fyziku, leckdy za vysokoškolskou úrovní. Člověk s pokročilou znalostí matematiky a fyziky pochopí snadno o čem to programování je.

Rada začínajícím programátorům - pokud chcete něco dokázat, tak souběžně s biflováním webových frameworků rozvíjejte i vědomosti z nějakých jiných oblastí, nejlépe matika a fyzika.

JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #23 kdy: 13. 10. 2015, 23:49:05 »
Tak to by se měli učit spíš klopný obvody, Boolovu algebru, architekturu procesorů apod. Může se třebat dostat k programování (dá-li se to tak nazvat) FPGA a tam už se mu budou tyhle znalosti hodit.
K čemu ale bude Javascriptářovi znalost vysokofrekvenčních obvodů, nebo to jak funguje krystalka, mi jaksi uniká...

Vsimni si, ze radu objevu a vynalezu maji na svedomi lidi, kteri meli znacne mezioborove znalosti a diky tomu byly schopni dat do souvislosti veci, ktere predtim nikoho nenapadly. Takze ani u te krystalky nemuzes vyloucit, ze se jednou za sto let jeji staricky princip nebude na neco hodit a ze diky tomu nevznikne neco, na co lidi budou cumet s otevrenou hubou. Ovsem v CR ted mame naplanovanou montovnu ve stylu Indie a s tim, ze by nekdo neco vynalezl se nepocita. Takze si po polarografu a tryskovem stavu jeste par desitek let pockame, nez se neco noveho objevi. Takze asi mas pravdu, lidi, kteri maji spoustu znalosti, jsou v CR k nicemu. Potrebujeme akorat roboty, kteri budou rutinne delat urcitou praci a tim budou budovat kapitalisticke svetle zitrky.

Ovsem na druhou stranu, clovek, ktery musi studovat princip krystalky a nestaci mu, ze to profesor jednou vysvetlil na prednasce, jako historickou perlicku a jako princip uplne nejjednodussiho radia, nema na VS co delat. Kdyby totiz jednou treba prisla rec na superhet nebo fazovy zaves, mohl by se mu zavarit mozek a tak by udelal lepe, kdyby sel prodavat zeleninu. V obchodech se zeleninou byva chladneji, tak se mu tam snad nic nestane.

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #24 kdy: 13. 10. 2015, 23:56:00 »
Tak to by se měli učit spíš klopný obvody, Boolovu algebru, architekturu procesorů apod. Může se třebat dostat k programování (dá-li se to tak nazvat) FPGA a tam už se mu budou tyhle znalosti hodit.
K čemu ale bude Javascriptářovi znalost vysokofrekvenčních obvodů, nebo to jak funguje krystalka, mi jaksi uniká...

Není ono to tak nějak spojeno jedno s druhým? Třeba už jsem moc ovlivněný, ale přijde mi, že stěží můžu vysvětlit jak funguje logický člen a klopné obvody, když nevysvětlím jak funguje tranzistor.

K čemu ale bude Javascriptářovi znalost vysokofrekvenčních obvodů, nebo to jak funguje krystalka, mi jaksi uniká...

K tomu aby někdy zvládl překročit svůj vlastní stín a měl alespoň nějaké přibližné tušení. Pokud se ale obor jmenuje „Čtyřleté studium na JavaScriptovou opici“, tak to pak smysl skutečně nedává. Zatím to ale vypadá, že si spíš vybral chlapec špatnou školu. Pokud ho zajímá čistě teoretická informatika, tak měl jít studovat compsci.

Jinak je čím dál větší trend cpát do všeho FPGA (viz nové Xeony od intelu), vůbec bych se nedivil, kdyby to byla standardní výbava počítače/procesoru za 10 let. Pak se asi bude nějaká ta znalost návrhu elektronických obvodů hodit i „běžným“ programátorům.

atarist

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #25 kdy: 13. 10. 2015, 23:57:24 »
Ahoj všichni, mam jednu otázku, proč se neustále cpe elektronika informatikům, když je to většinou vůbec nezajímá a velmi pravděpodobně to budou mít k ničemu. Už na střední mě opruzovali s nějakými měřícími protokoly a teď na vysoké se to znovu opakuje. Opravdu bude mít pro mě nějaký přínos znalost RLC obvodu a jeho chování? Ne nebude, naprosto zbytečný předmět. Bohužel musím vydržet rok a pak už to snad nikdy neuvidím.

Tak určitě. Podle mě někdy v navazujícím předmětu budete probírat například zpracování signálů (DSP snad ještě je informatika, aspoň doufám, že se to neposunulo úplně do pryč :-), útlum a odrazy na vedení (aneb proč ten zvonkáč namísto TP nevalí) atd. Tam všude nějaká forma RLC je.

A ne - obor informacika se skutečně neučí podle toho, co studenty zrovna zajímá, i když uznávám, že nějaká cvika z WoWka nebo co teď letí, by ušly...

cmyk

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #26 kdy: 14. 10. 2015, 08:08:53 »
Jen pro informaci, či jako doklad úpadku VŠ vzdělání. V roce 1985 jsem absolvoval ČVUT FEL obor elektronické počítače. V předmětu o teorii elmg pole se začínalo Maxwellovými rovnicemi a z nich se vpostatě vše odvozovalo. Zkuste si schválně vygooglit, jak ty rovnice vypadají :=)

V té době v této zemi převažovaly analogové počítače. Souhrn potřebných znalostí byl jiný.

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #27 kdy: 14. 10. 2015, 08:26:46 »
...ti ... to aspon lechce modnou ...

 ???
Kurwadrát.

Yarda

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #28 kdy: 14. 10. 2015, 09:18:50 »
Ahoj všichni, mam jednu otázku, proč se neustále cpe elektronika informatikům, když je to většinou vůbec nezajímá a velmi pravděpodobně to budou mít k ničemu. Už na střední mě opruzovali s nějakými měřícími protokoly a teď na vysoké se to znovu opakuje. Opravdu bude mít pro mě nějaký přínos znalost RLC obvodu a jeho chování? Ne nebude, naprosto zbytečný předmět. Bohužel musím vydržet rok a pak už to snad nikdy neuvidím.
Chlapče. Co si myslíš, že budeš dělat, až vylezeš ze školy s čerstvým diplomem informatika? Je mnoho povolaných a málo vyvolených, tj. takových co jim k počítači někdo přinese na stříbrném tácu zadání očištěné od (z hlediska informatika) veškerého balastu a informatik se může pustit do práce. A když stvoří program, tak ho předá někomu, kdo kolem něj udělá tu (z hlediska informatika) nepodstatnou omáčku a pustí to prostému lidu do užívání.
O těch měřicích protokolech bych neříkal, že je to opruzování. I jako licencovaný přísežný informatik patrně budeš muset ke svému výtvoru vytvořit dokumentaci tak, aby podle ní mohl používat tvůj program i prostý BFU - kdo jiný než ty by tu dokumentaci měl psát. A pokud možno aby byla bez pravopisných chyb. Tak se na těch protokolech procvičuj.
Ale spíš až vylezeš ze školy budeš rád, když seženeš flek v nějaké firmičce, kde budeš sám a kromě ryzí práce informatika po tobě budou chtít, abys zapojoval počítače a dělal různé věci co si hlavní magor ...eee manager představuje, že bys měl umět. A budeš rád, když ti zaměření školy umožní, abys získal osvědčení dle Vyhlášky č. 50/1978 Sb. Českého úřadu bezpečnosti práce a Českého báňského úřadu o odborné způsobilosti v elektrotechnice, § nejméně 6.

... firmy/zamestnavatele, vazne nepotrebujou vseobecnyho neumetela, ale potrebujou cloveka, kterej rozumi a vi konkretni vec. Kdyz totiz budu hledat nekoho, od koho chci aby delal mikrokod procesoru, tak je mi lautr uprd.ele, ze nevi, jak vypada html. Na druhou stranu, kdyz budu chtit nekoho, kdo mi napise ten web, tak vazne nepotrebuju, aby vedel jak se zmeri kapacitni zatez....
Firmy spíš potřebují, aby měly co nejméně zaměstnanců a snaží se "přebytečných" lidí zbavovat. Tak spíš přivítají někoho, kdo má všeobecný přehled a ví na koho venku se obrátit, když tu a tam potřebuje naprogramovat mikrokontolér nebo vytvořit firemní webovou stránku - prostě firma co se tím prioritně nezabývá si nemůže dovolit zaměstnávat a platit experta.

Veselá příhoda z natáčení:
Svého času se na mne obrátil zákazník a dost arogantně se dožadoval zaslání certifikátu o magnetické permeabilitě našich výrobků (já jsem měl ty certifikáty pod palcem). Docela mne tím zdivočel, s tímhle pojmem jsem se setkal naposled ve škole. Tak jsem si oživil, wo co go, nakreslil jsem cívku jak se do ní strká kus železa, napsal příslušné vzorečky (mezitím jsem dělal blbce a poptával jsem se, jestli takový certifikát někdo nevystavuje) a malůvku posla zákazníkovi, jako k čemu mu to bude dobré. Ukázalo se, že chtěl vlastně EMC (a kdyby nebyl línej a blbej, tak si to mohl stáhnout z webových stránek firmy co jsem v ní měl to potěšení být zaměstnán - ale to jsem mu neřekl)

k

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #29 kdy: 14. 10. 2015, 09:25:00 »
Není ono to tak nějak spojeno jedno s druhým? Třeba už jsem moc ovlivněný, ale přijde mi, že stěží můžu vysvětlit jak funguje logický člen a klopné obvody, když nevysvětlím jak funguje tranzistor.

Logický člen je od slova logický, ne fyzický. Dá se sestavit z různých fyzických zařízení a nemusí být vůbec na elektřinu. Znalost tranzistoru není od věci, ale není na pochopení nutná. Natož RLC člen.
Vůbec by stačilo kdyby se budoucí vývojáři software ve školách zabývali hlavně počítači a věcmi s tím spojenými, klidně i to MCU, DSP a FPGA, namísto odtažitých záležitostí z jiných oborů.

útlum a odrazy na vedení (aneb proč ten zvonkáč namísto TP nevalí) atd.

Vývojář software se tímhle nezabývá, to je věc hardwarových vývojářů. Prostě dostane návod jaký kabel a jak daleko může natáhnout a tím to končí.