Firemní politika při správě sítě

kojot4

  • ***
  • 217
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Firemní politika při správě sítě
« kdy: 03. 08. 2015, 07:38:22 »
Dělám správu sítě už nějaký ten rok, a nedělám to v jedné firmě. Za tu dobu už člověk tak nějak vysleduje vzorce chování co fungují a co ne. Takže zde popíšu problém

Pokud se soustředím na kvalitní práci, tj. dělám hodně těch nedodělků, drobností a maličkostí, které ve výsledku dělají rozdíl u stability infrastruktury, tak narážím na dva problémy.

a) stávám se nepotřebným (vše funguje samo)
b) nejsou příliš vidět moje výsledky (ty podstatné drobnosti zpravidla zaberou dost času, ale ve výsledku nejsem vidět)

Lidi, co to kolem mě kariérně často někam dotahují (lepší posty, lepší prachy), dělají zpravidla dvě věci, které jim fungují

a) řeší sračky, které sami vytvořili (vypadají, že něco dělají)
b) mají prokazatelné výsledky (udělají to co je nejvíce vidět a jde rychle, na drobnosti se vykašlou)

Dotaz: Jaké s tím máte zkušenosti vy? Tohle se mi neděje v první firmě, ano každá firma říká, že jim jde o stabilitu, dostupnost a keci kolem, ale všichni ve výsledku a ti co říkají, že ne, tak ti obvzlášť, všem jde jen o to vidět, že mají efektivní a výkonné zaměstnance.

Chvílema mě to nutí uvažovat i nad tím, jestli si třeba nenaprogramuji výpadek u funkce co se mi hodí v čas, kdy se mi to hodí, a pak to vítězoslavně nespravovat  ;D


D.J.BoBo

Re:Firemní politika při správě sítě
« Odpověď #1 kdy: 03. 08. 2015, 08:58:54 »
Souhlasím s tebou, narážím tu a tam na stejný problém (mám více firem a fakturuji).

Nicméně, za tu dobu jsem se naučil jedno, a to "propagovat svoji práci". Třeba ty nedodělky ... nevysvětlíš, že nějaký script jsi musel ladit, aby vše fungovalo. Ale zkus si malinko vymýšlet. A hlavně to nenápadně, ale soustavně sděluji vedoucím pracovníkům. Občas je nutné být velice zachmuřelý a tak jakoby "mimo" . ... strašně důležitá činnost pro správný chod firmy ... doplňuj disky do NASu, kam se zálohují data ... žádej vedoucího, dělej pořádek na síťových discích (ty MP3ky opravdu nemaji na firemních PC co dělat, měli by jste si je vzít domů, nebo si je dejte na Flešku .... a td., mluv často o licencích a nutnosti je dodržovat, kupovat...
Já třeba nainstaloval OSC a GLPI - a pravidelně sbírám informace a ... hodně o tom mluvím, jakou máme techniku, co všechno je třeba s ní udělat, neustále sleduju licence (přes SQL si vyjedu seznamy třeba Total Commnaderu a pak s tím operuju, jak se to musí koupit, nebo nahradit opensource) ... a tak.

Prostě, nauč se kromě té stability (kterou opravdu firmy neocení, protože co jede je OK a práce za tím vidět není) i prodávat jiné, viditelné ... komunikuj o "blbostech" (nutně potřebuju teploměr do serverovny a rozpovídej se o tom, jak se to tam přehřívá a ty to musíš pravidelně kontrolovat ... a vysvětli jim, že fakt s tím je dost práce to udržet v provozu).
Nenásilně, obvykle jdu o něco požádat (disky, novou kartu Wifi do Mikrotiku, teploměr, upozornit na nutnost nového notebooku) a při té příležitosti se zmíním o stavu sítě (musím dotáhnout nové kabely, protože máme nové lidi, ten poštovní server už skoro nestíhá ... nebo ten starý by jsme nechali jako záložní a nový ... domysli).

Jo a propaguj aktualizace (mailem to all@  - v době od do bude probíhat údržba/aktualizace ... za případné komplikace se omlouvám ... - to dělej třeba přes oběd, aby se firma nezdržovala, ale hlavně to všem řekni, napiš ...

Tak asi tak nějak.

Re:Firemní politika při správě sítě
« Odpověď #2 kdy: 03. 08. 2015, 09:08:51 »
Podle mě uvažuješ jako puberťák. Jednak nevěřim tomu "a) stávám se nepotřebným (vše funguje samo)" protože aby to opravdu fungovalo dlouhodobě samo tak seš asi geniální a pak vůbec nápad že "třeba naprogramuji výpadek" ... no já nevim.

Správci systémů kteří už to dějaji nějaký ten ví, že nějaká údržba je potřeba vždy. To že v rozjeté struktůře jí může být míň je jistě pravda. Ale ten čas se nechá využít na vylepšování stávajících procesů, plánování nových a nebo třeba na samostudium.

A pokud nedokážeš svojí práci dlouhodobě obhajovat tak máš asi smůlu.

ToJeJedno

Re:Firemní politika při správě sítě
« Odpověď #3 kdy: 03. 08. 2015, 09:25:26 »
Zial ano byt firemnym adminom je nevdacne povolanie, za adminom je vidiet len priama robota - spicka ladovca co trci nad hladinou ostatok bezny zamestnanec nevidi/nechce vidiet alebo je neziaduce aby to videl :)........
.
Ked su problemy kazdy na neho nadava ze nic nefunguje....
Ked vsetko funguje, manazery sa pytaju: Ved vlastne vsetko funguje, potrebujeme admina? nestaci len sikovny student na part time?
.
Riesenie? Nestrkat sa tam kde ta nechcu, ci sa neviete dohodnut, alebo nevedia pochopit co robis - nestracat cas a hladat si dalsie prilezitosti.

Re:Firemní politika při správě sítě
« Odpověď #4 kdy: 03. 08. 2015, 10:33:21 »
Jedna věc, která funguje spolehlivě, je firmu pravidelně obcházet a ptát se lidí, jestli je všechno v pořádku a jestli nepotřebují s něčím pomoct. Tímhle způsobem ale dost pravděpodobně spadneš do druhýho extrému: lidi po tobě budou chtít, abys jim pomohl udělat tabulku v excellu, řešil nepodstatné chyby Windows a aplikací apod. Samozřejmě to asi není použitelný všude, ale ve většině firem asi jo.

Taky není od věci získat nějaký kanál, kterým se ti dostanou zákulisní informace. Je klidně možný, že důležitosti tvé práce jsou si rozhodující lidi vědomi, nic ti nehrozí a je to jenom tvoje paranoia :)


Nobody

Re:Firemní politika při správě sítě
« Odpověď #5 kdy: 03. 08. 2015, 11:38:00 »
..neustále sleduju licence (přes SQL si vyjedu seznamy třeba Total Commnaderu a pak s tím operuju, jak se to musí koupit, nebo nahradit opensource) ...

Pak bys ale v ramci predstirani prace nemohl sledovat licence, protoze GPL ani BSD ti nevyprsi.

neruda

Re:Firemní politika při správě sítě
« Odpověď #6 kdy: 03. 08. 2015, 12:35:36 »
bohuzel.
firmy chteji generovat co nejrychleji pridanou hodnotu pro zakaznika, ne technickou kvalitu.
a tak trochu na to maji asi i pravo ...

v praci ted frci LEAN. vicemene to je snaha o robotizaci vyvojaru ....

Re:Firemní politika při správě sítě
« Odpověď #7 kdy: 03. 08. 2015, 13:14:47 »
v praci ted frci LEAN. vicemene to je snaha o robotizaci vyvojaru ....
Jasne, frci NoOps, akorat s jeho zavadenim a udrzenim nevyzkousenych veci v chodu je tolik prace, ze je na to potreba mozna jeste vic ops nez predtim ;)

Re:Firemní politika při správě sítě
« Odpověď #8 kdy: 03. 08. 2015, 16:38:34 »
tak ako pisal DJ Bobo: popri serioznej praci sa spravaj, ako keby si nevedel co skor, ak niekto pride za tebou, tak pokial to nie je nic kriticke odpovedz, ze teraz nieco riesis ale ze prides o chvilu. Sice budes za "podivina", ale 1) nebudu ta otravovat s blbostami 2) casto si veci dokazu vyriesit aj sami (napr. restart pc a pod.)
potom pravidelne posielaj emaily, o tom, ze sukromne data nesmu byt na sietovom disku a pod. blbosti, ktore pochopia aj bezni zamestnanci a budu mat pocit, ze stale nieco riesis.
Hodiny z veci, ktore nie su vidiet (skripty) potom pocas mesiaca pripocitaj k serioznym uloham a budu vsetci spokojni.

Re:Firemní politika při správě sítě
« Odpověď #9 kdy: 04. 08. 2015, 16:01:09 »
Chvílema mě to nutí uvažovat i nad tím, jestli si třeba nenaprogramuji výpadek u funkce co se mi hodí v čas, kdy se mi to hodí, a pak to vítězoslavně nespravovat  ;D

No, v některých firmách měly zavedené odměny za počet vyřízených pohotovostních zásahů. K čemu to potom vedlo asi netřeba zdůrazňovat.

(Stejně tak se najdou hasiči, kteří založí požár, aby ho potom mohli hasit a být tak za hrdiny. Někdy je zkrátka potřeba při návrhu odměn (různého typu) počítat s vedlejšími efekty.)

Jinak, už Baťa říkal, že technik, který neustále opravuje své stroje je špatný technik. Správný technik čte katalogy s nohama na stole, protože mu všechno funguje.

Jsou firmy, které tohle pochopily a nenutí správce neustále něco dělat.


kojot4

  • ***
  • 217
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Firemní politika při správě sítě
« Odpověď #10 kdy: 07. 08. 2015, 10:28:50 »
Jinak, už Baťa říkal, že technik, který neustále opravuje své stroje je špatný technik... Jsou firmy, které tohle pochopily a nenutí správce neustále něco dělat.

 ;D za 10 let své praxe jsem prošel už pár firmama, žádnou takovou jsem nenašel  8)

Je to totální blbost, firemní politika je v každé společnosti (teda ano znám vyjímky, ale takové společnosti většinou o 2 lidech nemaj prachy).

D.J.Bobo

Re:Firemní politika při správě sítě
« Odpověď #11 kdy: 09. 09. 2015, 07:41:51 »
Jinak, už Baťa říkal, že technik, který neustále opravuje své stroje je špatný technik... Jsou firmy, které tohle pochopily a nenutí správce neustále něco dělat.
Jj, opravovat je špatný ... je třeba jen "udržovat", tedy promazávat a čistit ... v našem případě kontrolovat a hlídat.
Mimochodem, správce by měl být nositelem myšlenek inovací, protože on bude pravděpodobně tu inovaci instalovat a spravovat - mluvím o menších firmách. A z praxe, správná inovace v pravou dobu je nejlepší obhajoba práce (i volného času v době, kdy ostatní dělají).
Ještě jsem zapomněl, sledovat uživatelské návyky a snažit se jim přizpúsobit infrastrukturu. Např. pokud nechcete Cloudovat všude do světa, je třeba informovat a blokovat a samozřejmě nabídnou alternativu. Uživatelé jsou kreativní a rádi ukládají firemní dokumenty na Goggle, Dropbox a pod ... je to pro ně pohodlné a nevidí v tom nic špatného. Bohužel.
Uživatel je totiž jen (promiňte ten výraz) tupá ovce, co dělá to, co někde slyšel, kámoš ukázal, viděl v televizi, nebo bylo popsáno na Seznamu. Nepřemýšlí. Pracuje.

Yarda

Re:Firemní politika při správě sítě
« Odpověď #12 kdy: 09. 09. 2015, 10:32:02 »
Tak to je, bohužel, normální. A nejen při správě sítě. To přijde do firmy nový magor...eee manager co ho najal majitel, aby mu (majiteli) snížil náklady, rozhlédne se po firmě a: "Vás je tu moc, musíme někoho propustit". Tak někoho propustí, je oceněn, kolik ušetřil na mzdách. A že to co jaxi dosud samo fungovalo, fungovat přestane, se neřeší. Ono to nějaký čas ještě dobíhá. Vzpomínám, ve firmě co jsem měl to potěšení být zaměstnaný než jsem odešel do důchodu jednou majitel najal nějaké poraděnky, aby mu poradili, jak zlepšit chod firmy. Tak se nějakou dobu poflakovali v kvádrech, kravatách, bílých košilích a vyleštěných polobotkách po dílnách a pak (IMHO rozumně) vydali hodnocení, že vzhledem k objemu výroby a obsáhlosti sortimentu je ve výrobě málo lidí a je potřeba přijmout další (m.j. se jim nelíbilo, že mistr běhá po dílně s dvoukolákem a rozváží materiál místo aby se věnoval řízení výroby ve svém úseku). Ale to nebylo přesně to co chtěl pan majitel od nich slyšet a tak s nimi vyrazil dveře.
http://www.loupak.cz/video/srandicky/19281-expert-ve-firme

j

Re:Firemní politika při správě sítě
« Odpověď #13 kdy: 09. 09. 2015, 11:00:25 »
Znam ... firma prakticky kazdorocne plati audity za miliony, aby se dozvedela presne totez, co pred rokem, a presne totez, co by se majitel dozvedel i od sve uklizecky gratis. Ale protoze audit neoslavi sefstvo v jeho konani, porada se dalsi rok dalsi audit(jen s jinym dodavatelem) ... ktery prinese presne tytez vysledky.

Dusledky jsou takove, ze zatimco firma vynaklada miliony na pitomosti, tak radovi zamestnaci, kteri firmu zivi, pouzivaji rozpadajici se pracovni nastroje, protoze "v ramci uspor" neni na nove. Alternativne firma vynaklada rocne miliony na udrzbu 30+let starych prostredku (a resi neustale odstavky), ktere mely byt uz 20let ve srotu, misto aby za tutez castku poridila nove.

V pripade IT je pak legrace o to vetsi, ze cim dal vetsi cast hodnoty firem je prave v jejich datech, takze proc zalohovat, vsek se nic zatim nestalo, tak se ani nestane.