Deník nasraného studenta

Muf

Deník nasraného studenta
« kdy: 01. 02. 2015, 14:49:40 »
Jsem v posledním ročníku mag. studia IT. Zrovna mám zkouškové. A jsem pěkně nasranej. Nasranej na to, jak málo dobrých předmětů jsem za celých těch 5 let měl.

Jeden příklad za všechny.

Zrovna se učím Fourierovy transformaci a další věci z image processingu (IP). Pročítám skripta, zkouším googlit. Nemůžu se dopátrat praktického uplatnění Fourierovy transformace. Dal jsem si IP protože mě to baví, používám to i prakticky - prostě jsem se chtěl něco víc dozvědět. Místo toho se dozvídám velký kulový. Na googlu v rozumném krátkém čase nemůžu najít co s tou furierkou, konkrétně s diskrétní furierkou (DF). Na cviku jsme dělali DFT fotky a pak zpětnou DFT. Vyšly matice "Power" a "Phase". Nikdo mi neřekl, co to v tom obraze konkrétně znamená, co z toho plyne. Není to ani ve skriptech. Nikdo není schopnej dát jediný blbý příklad, jak to např. použít k vyfiltrování frekvencí. Nikdo to pořádně nevysvětlí, abych si to alespoň sám mohl odvodit. Jsem znechucenej. Ve skriptech se na x stránkách pomocí vzorců popisuje to, co jsem vyzjistil na wikipedii z jedniného animovaného obrázku. (ale to nestačí)

Pročítám teda skripta. Autor je zřejmě matematik. Takovej ten, co tomu nerozumí přímo, ale rozumí tomu přes nabiflovanou matiku. To je největší zlo. Takovej člověk to pak neumí polopaticky NORMÁLNĚ vysvětlt, místo toho sází jeden vzorec za druhým a upravuje. Čtu půl hodiny 3 odstavce textu propletené matematickými vzorci, aby mi poté docvaklo, jakou PÍ*OVINU, kterou by normální člověk napsal ve dvou větách, mi tím vším vlastně chce sdělit.

Jsem naštvanej. VÍM na 100%, jako u všech těchto věcí, že rozumnej inteligentní člověk by to popsal stručně a jasně na 1 A4. Na co ta škola do háje je, když tam nejsou schopni udělat předměty, které něco UČÍ? Proč musím nad něčím strávit 2h hledáním, místo 10min nad dobrým výkladem? K čemu to potom je?


Mohl bych pokračovat dál a dál, ale jedním slovem je to prostě: MARNOST.


stud

Re:Deník nasraného studenta
« Odpověď #1 kdy: 01. 02. 2015, 14:57:49 »
Všechno víme, neměl si chodit na české školy. Tady letí biflování, věty, vzorečky a frameworky. Je totiž příprava na dementní pohovory :D Nějaká logika? Zbytečné, máme přece procesy.

ghost

Re:Deník nasraného studenta
« Odpověď #2 kdy: 01. 02. 2015, 15:06:30 »
Tak to je na provaz, pac ja se Fouriera ucil ve 2 rocniku Bc. studia, http://ocw.mit.edu/courses/nuclear-engineering/22-058-principles-of-medical-imaging-fall-2002/lecture-notes/lecture4.pdf mrkni treba sem, pogoogli konvoluci, detekci hran a podobne veci a prijdes na to jak to funguje ;)

PsychoIT

Re:Deník nasraného studenta
« Odpověď #3 kdy: 01. 02. 2015, 15:36:46 »
Je více jak 90% procentní pravděpodobnost, že většinu těchto pokročilých věcí v praxi nepoužiješ, a až dostuduješ tak budeš něco lepit v nějaké velké korporaci a ještě i za to budeš rád. ;D

Pavel Tisnovsky

Re:Deník nasraného studenta
« Odpověď #4 kdy: 01. 02. 2015, 15:38:25 »
Zrovna se učím Fourierovy transformaci a další věci z image processingu (IP). Pročítám skripta, zkouším googlit. Nemůžu se dopátrat praktického uplatnění Fourierovy transformace

To je divne, zrovna Fourierka je dost prakticka vec a navic je image processing aplikovana disciplina, takze bych cekal vysvetleni na co to je a hlavne zakladni vlastnosti. Nevim jestli jsme meli i FT, DFT pro jednorozmerne signaly, tam to jde vysvetlit lip a potom jen "doladit" na tech zminovanych fotkach. Nebo jste si ani neukazovali co se stane v pripade, ze si vezmes obrazek po DFT (pravdepodobne bude mit uprostred svetlejsi oblast) a napriklad obarvis na cerno cely okraj toho obrazku? To je skoda, protoze tyto veci jsou (IMHO) docela krasne ukazovatelne na cvikach.


_pepak

Re:Deník nasraného studenta
« Odpověď #5 kdy: 01. 02. 2015, 15:38:29 »
Všechno víme, neměl si chodit na české školy. Tady letí biflování, věty, vzorečky a frameworky. Je totiž příprava na dementní pohovory :D Nějaká logika? Zbytečné, máme přece procesy.
Moje čerstvá zkušenost: Významná část studentů, možná většina, chce biflování a vzorečky. Protože to se dá snadno nadrtit, snadno se ověří správnost, stačí trocha vytrvalosti a titul je v kapse. Ne jako u porozumění, které dá spoustu práce a ještě je výsledek nejistý, protože nekomunikující student teprve u zkoušky zjistí, že to pochopil špatně (tedy, přesněji řečeno, student to pochopil dobře, ale blbec učitel se ptá na nesmysly a schválně geniálního studenta potápí, aby si dokázal svoji sílu).

Citace: Muf
Nemůžu se dopátrat praktického uplatnění Fourierovy transformace.
Tak to je asi něco hodně špatně, protože já nějaké praktické uplatnění FT znám, třebaže jsem se ji nikdy neučil...

Lol Phirae

Re:Deník nasraného studenta
« Odpověď #6 kdy: 01. 02. 2015, 15:41:56 »

Muf

Re:Deník nasraného studenta
« Odpověď #7 kdy: 01. 02. 2015, 16:12:12 »
No trochu víc si postěžuju až budu mít po zkoušce, kterou mám ve středu; kdyby náhodou  ::)

Pavel Tisnovsky: to je právě to co mi vadí, že není v pár odstavcích ukázaných těch pár závislostí, z kterých jde pak vyzjistit ten základ.


Další příklad: zapsal jsem si předmět s tématem genetické algoritmy. Těšil jsem se, že se podívaám, jak se s tím řeší nějaká konkrétní úloha. A co byste řekli? 10 cvik a ani na jednom se neuplatnil genetický alg. na žádném konkrétním praktickém příkladě; vždy to bylo formou nalézt minimum v nějaké funkci, každé cviko jiný algoritmus, SOMA, Simulované žíhání atd., vypracovat protokol a hotovo. Tohoto předmětu je garant PROFESOR! Je v pohodě, je to fakt fajn chlapík, měl pěkné přednášky...ale prostě jak něco takového může udělat? Dokonce napsal i knihu, slušná bichle ve které není ani jednou ukázáno praktické využití. Stačilo by naučit se třeba 3 alg., stejně jsou furt o jednom a tom samém, ale prostě uplatnit je! Po tomto předmětu nemám pořád představu, k čemu se přesně dají použít a já prostě nemám čas, si to sólo hledat doma, vždyť od toho má být škola.


PsychoIT

Re:Deník nasraného studenta
« Odpověď #8 kdy: 01. 02. 2015, 16:25:43 »
Citace
Tak to je asi něco hodně špatně, protože já nějaké praktické uplatnění FT znám, třebaže jsem se ji nikdy neučil...
Na kolika pracovních pozicích lze uplatnit znalost FT? Myslím že na většině z nich ji neuplatníte, a když ano tak nejspíše to bude jednou za celé vaše působení v dané firmě...

Jinak FT praktická je, určitě se používá v různých knihovnách zpracovávajících signály, je možné ji volat přímo i z matlabu takže různé vědecké výpočty, to ano, ale je to jedna z mnoha dalších znalostí, na kterých sice spousta věcí dneska stojí, ale jen málokomu přináší chlebíček na stůl.

To co má na VŠ alespoň jakýsi smysl jsou předměty kde se učí programovací jazyky, tedy C, Java, C#+.NET, databáze MS a Oracle, SQL, možná trochu něco o algoritmech a složitosti pro ty kdo to neznají ze střední (stejně je nebudete v praxi implementovat, jen je třeba vědět třeba rozdíl stabilní/nestabilní řazení a nejhorší degenerovaný případ, tedy umět zvolit správnou implementaci algoritmu či knihovnu, nebo alespoň vědět co je dostupné), možná něco toho funkcionálního programování aby se neřeklo. Také webové a internetové technologie jsou dobré, nikdy nevíte co budete v životě jednou patlat. To všechno se dá naučit i samostatně doma, ale je lepší mít k tomu ještě ten papír.

Předpokládám Muf že jsi na FITu, ne? Za zatažení SOMA do učiva možná může nepřímo poděkovat mě, hehe 8)

Na FITu to sice bylo/je hodně praktické že se pořád něco programuje, ale značná část z toho je v reálné české praxi celkem obtížně uplatnitelná a třeba webové technologie tam snad ani nebyly, jestli si trochu vzpomínám tak se probíralo SGML a DTD po teoretické stránce, ale jak rychle a levně dělat weby se člověk moc nedozvěděl, nějaká blbinka v PHP nanejvýš.

Doporučuji dělat něco reálného mimo školu a volit jiné předměty, ta škola je svět sám pro sebe. Udělej si certifikace Cisco a MS, studenti je maj za polovic a v případě potřeby ti to pomůže na mnoha místech otevřít dveře, nevíš kam se třeba jednou přestěhuješ a budeš muset měnit práci, nějaké programátorsky-lopaťácké skillz se vyplatí mít ;)

hmmm jinej

Re:Deník nasraného studenta
« Odpověď #9 kdy: 01. 02. 2015, 16:33:00 »
A ted si predstav, ze my jsme meli nekolik let predmety tykajici se regulace, ve kterych jsme se ucili ruzne postupy serizeni PID regulatoru. Ale za tech nekolik let jsme neseridili jediny skutecny regulator, vzdycky jenom nejaka simulace v Matlabu. Potom v praxi jsem se tim jeden cas shodou okolnosti zivil, seridil jsem stovky regulatoru a vsechny jen tak od oka, bez jakychkoli vypoctu.

Jinak fourierovku berou prumyslovaci uz na prumce, ti ostatni nejpozdeji ve druhaku, takze v patem rocniku by uz mohli tusit k cemu je cela prace ve frekvencni oblasti dobra. Myslim, ze FFT jsme programovali jako semestralku ve tretaku.

PsychoIT

Re:Deník nasraného studenta
« Odpověď #10 kdy: 01. 02. 2015, 16:40:39 »
Jinak v reálu by jsi genetický algoritmus použil na optimalizaci parametrů něčeho co jich má hodně, třeba regulátoru teploty něčeho, tudíž v technické praxi, ke které se dostaneš jenom pokud by jsi změnil obor mezi Bc. a Ing., případně z někým takovým spolupracoval, ale obvykle ten kdo něco takové programuje má za sebou třeba automatizaci kde se taky programuje a bude o GA vědět už proto že jsou v matlabu, nebude je muset nutně umět implementovat. Takové situace ale budou velmi zřídkavé.

Teoreticky kdyby jsi programoval nějaký velký podnikový bastl (což je velmi časté uplatnění pro programátory, vedle webařiny), tak pokud by jsi podnikové procesy popsal dostatečně podrobně do chromozomu potom by jsi je mohl nějak zkoušet optimalizovat, ale to by znamenalo znát byznys zákazníka kompletně a do velmi podrobných detailů, a to často nezná ani zákazník sám. Taky praktické uplatnění když je obvod na FPGA a nebo obecně, je možné ušetřit když se zjednoduší. Ale praktické osobní uplatnění jedině pokud by jsi se dostal na pozici kde by to bylo k něčemu, musel by jsi vidět a hledat co optimalizovat, jak to kódovat a pak taky mít společenské dovednosti k prosazení změn...

zboj

  • *****
  • 1 507
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Deník nasraného studenta
« Odpověď #11 kdy: 01. 02. 2015, 16:41:26 »
Škola evidentně není nic pro tebe. Škodě, zabral jsi místo někomu perspektivnímu.

stud

Re:Deník nasraného studenta
« Odpověď #12 kdy: 01. 02. 2015, 16:44:08 »
Je to přesně naopak. Zabral místo nějaké lopatě a sám je perspektivní, ale bohužel si vybral školu v ČR.

mhi_

Re:Deník nasraného studenta
« Odpověď #13 kdy: 01. 02. 2015, 16:52:10 »
A ted si predstav, ze my jsme meli nekolik let predmety tykajici se regulace, ve kterych jsme se ucili ruzne postupy serizeni PID regulatoru. Ale za tech nekolik let jsme neseridili jediny skutecny regulator, vzdycky jenom nejaka simulace v Matlabu. Potom v praxi jsem se tim jeden cas shodou okolnosti zivil, seridil jsem stovky regulatoru a vsechny jen tak od oka, bez jakychkoli vypoctu.

Popravde receno bych i prezil treba tu teorii systemu rizeni a veskerou teorii okolo, ale co mne na CVUT FEL nicilo, bylo:

- matematika, temer pouze vzorce. Deset ruznych dif. rovnic a postup jak je vypocitat. Kalkukacka TI89 byla pro to idelani :-). Proti tomu na MFF UK se ucili spis teorii, jak si neco odvodit, dokazat. To mi na FELu vyznamne chybelo. Z tech postupu na reseni dif. rovnic si nepamatuji dnes asi zadny. Ze skript MFF UK k diskretni matematice (ktere jsem si koupil, na MFF UK jsem nestudoval) si pamatuji spoustu veci.

- informatika, bastleni jednocipu: technologie 90. let (informatika) a 70. let (jednocipy). S programovatelnym hradlovym polem jsem byl na nejakem dratovacim predmetu (bastleni ze 74xx logiky) "king", protoze jsem v Xilinx ISE ve Verilogu vysvihnul zapojeni a mam takovy pocit, ze jsem jej moc ani nepredvadel, snad prvni kousek ze serie, zbytek mi dali, protoze o HDL jenom vedeli, k cemu se asi pouziva.

Pavel Tisnovsky

Re:Deník nasraného studenta
« Odpověď #14 kdy: 01. 02. 2015, 17:02:13 »
Také webové a internetové technologie jsou dobré, nikdy nevíte co budete v životě jednou patlat. To všechno se dá naučit i samostatně doma, ale je lepší mít k tomu ještě ten papír.

To je jeden z problemu pristupu vetsiny nasich skol a ministerstva - k takovemu predmetu musis mit oficialni povoleni, zarazeni do studijniho planu atd. atd. Nez toto udelas (predpokladem je, ze na skole je skutecne nekdo, kdo to bude chtit protlacit), tak se zrovna webarina posune uplne nekam jinam. A uprime - chyba je trosku na vsech stranach, jak skoly, tak i studentu a firem.

Předpokládám Muf že jsi na FITu, ne? Za zatažení SOMA do učiva možná může nepřímo poděkovat mě, hehe 8)

Jen pro jistotu - bavite se o FIT na CVUT nebo VUTBR?